Finns det någon modell för att räkna ut vad det kan kosta att värma upp ett fritidshus under en vintermånad? (Vi ska göra det så vi slipper stänga av vattnet under vintern)

 
nej det finns det inte..

men ge oss lite fakta om huset, när det är byggt, storlek, typ av uppvärmningssystem, var i landet det ligger, etcetc.. så kan vi iaf gissa.. men även med de gissningarna blir det knappast särskilt exakt...
 
Jag har ett fritidshus utanför Gävle, och gjorde av med 10 000 kwh förra året.
Huset är 54 kvm + Gästhus där pump m.m står på 26 kvm.
På vintern höll jag 8 °C inomhus samt ett antal meter värmekabel mellan hus och brunn.

P.s huset är inget vidare isolerat.

/Jeppson
 
Har en stuga i södra dalarna och förbrukar nästan en fjärdedel av din förbrukning Jeppson. En Västkuststuga 45 m2 och dom har ingen vidare isolering även om jag bytt ytterdörr som var en stor värmeläcka. Bytte el element till oljefyllda med elektronisk termostat vilket gav en stor besparing. När vi lämnar stugan så låter vi bara dom elementen som sitter där vattenrör är vara på 8 grader (kök toalett) och en frostvackt i brunnen.
 
Vi har vår stuga i Sälen (70m2) uppvärmd hela året till ca 14 grader. Vi nyttjar det i genomsnitt fyra vinterveckor och någon sommarvecka med varmvattenberedare, kyl och frys etc. De senate åren har förbrukningen legat stadigt vid 6000-7000 kwh. Elradiatorer.
 
Jag och tjen ska bygga ett fridtids hus, där jag kommer att lägga in vatten buren golvvärme som solfångare kommer att driva uppvärmningen under hela året 'ok inte när det är natt men jag kommer att isolera det ganska väl för att minska värmeförlusten' det kommer att kosta ett par tusen till för fångarna och golvvärmen men det är det värt på en långsiktig planering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.