Jag har ett litet i-landsproblem som jag funderar på om det finns någon enkel, smidig och billig lösning på.

När jag kör bil med släp så blir dragkroken upptagen, så att jag inte kan hänga på cykelstället på bilen. Är det grejor i släpet går det heller inte att lägga in cykeln där.

Här på min släpvagn sitter gascylindern för bromsen med vad jag tror är en m10 bult.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där skulle det vara trevligt om man kunde ersätta bulten med en sån här dragkula.


image.jpg

Tyvärr tror jag inte att det går, eftersom dragkulan på biltema sitter på en 25mm bult, och det är troligen för stort för monteringshålet i gaskolven.

Dragstängerna är av fyrkantsrör, så det är inte enkelt att bara borra ett 25mm hål. Och längre fram emot draghandsken finns hål men då hamnar broms och stödhjul ivägen för cykelstället så det funkar inte heller. Jag har heller ingen svets.

Är det någon som har ett kreativt förslag på hur man kan montera en dragkula på släpet? T.ex någon slags smart bult jag inte kände till, eller liknande.

Kan läggas till att jag har två takmonterade cykelställ men dessa kör jag inte runt med konstant så det här inte ett allvarligt problem utan ett bekvämlighetsproblem.
 
Varför inte helt enkelt ta ett kraftigt plattjärn som du borrar hål i för den 10mm bulten samt längre fram på plattjärnet ett hål som passar för Biltemas krok?

Du har då inte gjort någon åverkan på utrustningen och kan även lätt plocka bort det vid besiktning om det behövs.
 
Du kan kanske göra en sån här lösning i grov bockad plåt, inte helt säker på att det blir stadigt nog med bara en infästning dock.

Du får inte dölja de instansade siffrorna på dragbalken, alt får du ta bort plåten när du besiktar.

K6AmHjs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat alternativt kan kanske vara ett sånt klassiskt husvagnstillbehör med en fyrkantsbalk som sätts fast på tvären mellan dragbalkarna med klammor o som har en dragkula i mitten. Hittar inget vid en snabb googling dock.

Edit, pucktvåa då jag ville visa mina artistiska kunskaper i Paint.
 
Tack för alla svar. Jag antar att jag till i förmiddags hörde till de 2% av befolkningen som inte visste att det fanns cykelhållarfästen som det bara var att montera fast på dragstängerna. En sån blir perfekt tror jag. Om ingen vet var man kan köpa en dragkula med M10-infästning.
 
Det är relativt enkelt att svarva om den gängade änden till M10 om man har en metallsvarv. Problemet är att dragkulan är mest troligt tillverkad av ngn skitmetall som inte håller ngn klassning och den M10:an som håller påskjutsdämparen får ta en del last vid inbromsning så man bör nog använda ett kännt material till det.

Man kan annars tänka sig att använda dragkulan som mutter om man kapar av den gängade delen och sen borrar och gängar i M10.
 
Redigerat:
Uppfinn inte hjulet en gång till....åk till Biltema så är saken fixad
 
Tyvärr har jag inte några roligare metallbearbetningsverktyg än en vinkelslip, så det får bli biltema. Har lyckligtvis en mellan hemmet och jobbet.
 
Mikael_L
Redigerat:
Ja, fast den där med dubbla stänger ser ju lite stabilare ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.