G
Vi borrade för bergvärme vintern 2010/11.
Vi borrade 180 meter, värmer upp ca 280kvm. 12Kw pump.
Kostade 29-30000kr att borra, pumpen och ny cirk. pump fick vi till inköpspris, ca 40000kr, installationen utfördes av svärfar som är röris.
Total kostnad: ca 70000kr
Och nu gör vi åt ca 14-15000Kwh/år i uppvärmning. Jämfört med ca 40-45000Kwh innan, när el/oljepannan var installerad.
 
HJÄLP!! Håller nu på och borrar för en bergvärmepump, men min borrare har kommit ner till 30m utan att nå berg. Han föreslår nu att han skall avbryta eftersom det kan bli väldigt dyrt att komma ner till berggrunden. Väljer jag ett annat sätt att värma huset har jag alltså ett värdelöst hål på min tomt för 30 000:- Har inte en borrfirma något ansvar att analysera markförhållanden och innan det borras bedöma om det kommer att bli svårt att nå berg? Skall jag fortsätta borra och riskera att ha ett 50 000:- värdelöst hål på tomten???
 
Har du inga grannar du kan kolla med vart berget ligger ?
 
Jo, de nådde berg på 6m med jag borrar vid en älvbank och gissar att de som bor längre från älven också har andra geologiska förutsättningar.
 
Städat upp efter uppenbar reklam...

/moderator
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
G
googla brunnsarkivet och klicka på länken " Starta Brunnar ", sedan zooma in till den platsen där du bor
 
T
Förutsättningar
Byggår hus: 1957
Plats: Norra Storstockholm.
Material: Lättbetongelement och spritputs, kutterspån på vind
Storlek: 105 kvm markplan, 102 kvm källare, planerat tillbygge 100 kvm övervåning.
Värmesystem: Vattenburna radiatorer, uppvärmning elkassett via oljepanna.

Vi planerade redan när vi köpte huset att bygga till och fick en större BVP och djupare hål dimensionerat för att klara det uppskattade uppvärmningsbehovet(ökning med 20-30%) efter tillbyggnad med tanken att tillskott med elpatron ska vara minimal.
När vi flyttade in in huset nov/dec 2013 så hade det till stora delar varit tomt under 2013 och åren innan bott en ensam äldre dam. Då hade förbrukningen legat på ca 30 000 kWh/år i snitt för all el.
Det var svårt att veta exakt vad vår familj med ökad hushållsel och vv-förbrukning skulle betyda så "innan"-siffrorna är lite osäkra men jag har räknat på hela förbrukningen.

Bergvärme installerades januari 2014, driftsattes 1/2.
Borrhål: 200 m (190 m aktivt hål), ca 6-7 meter ner till berg.
I priset ingick:
Demontering av bef. panna och tank.
Borrkaxcointainer.
Kylkoppel för framtida frikyla.
El- och rörmaterial, slutet expansionskärl.
Ny radiator i pannrummet inkl installation.
Nibe F 1245-12 BVP

Pris: 179.000 kr (arbetskostnad ca 1/3, övrigt 2/3 enl. SVEPs schablon)
ROT: 36.000 kr
Handläggningsavgift till kommunen: ca 2700 kr
Extra "knäpptank" inkl montering: 4500 kr
Kostnad: 150 200 kr

Sänkning av energiförbrukning
Förbrukningen gick ner från 4150 kWh i januari 2014 till 1240 i februari när vi tog BVP i bruk med ungefär samma väder/kyla så det märktes rejäl skillnad!
Årsförbrukning el 2012: ca 30 000 kWh (uppskattad del för värme och VV 26 000 kWh)
Årsförbrukning el 2014: ca 15 000 kWh (uppskattad del för värme och VV 9 000 kWh)
Besparing: ca 15 000 kWh/år (17 000 kWh om man räknar på värme och VV).

Tittar man på kostnaden för installationen och den verkliga sänkningen av förbrukning så är återbetalningstiden något längre än de 6,5 år entreprenören visade i sin kalkyl men med skillnaden i värme(framför allt jämnare) och vetskapen att en ökande energipris inte kommer att ruinera oss samt hänsyn taget till att när vu byggt till så kommer skillnaden vara ännu större så är jag nöjd med valet.
Dessutom så är den sänkta driftkostnaden för huset en fördel när vi tittar på lånemöjlighter samt en klar fördel när vi en dag ska sälja huset.

Troligen skulle vi klara oss med en något mindre BVP och ett lite kortare hål vilket hade kunnat spara 10-20 tkr på grundpriset men det hade jag inte tillräckligt med kunskap för att bedöma som nybliven villaägare och det är i min värld bättre att ha marginalen på min sida i det här fallet.
 
  • Gilla
Jb Kv och 2 till
  • Laddar…
Gammal tråd, men relevant för mig.

Tack för din data Testarn - jag är spekulant till villa i stockholmsområdet med samma byggår där uppvärmningen sker med direktverkande el och funderar lite kring alternativa uppvärmningssystem. En pool finns även på tioårsplanen, om vi nu köper huset, och bergvärme kan ju hjälpa till även där, för att slippa ha en separat poolvärmare som ska stå och tugga.

Är det någon som har erfarenhet av att byta från direktverkande el till bergvärme?
 
É
Hur ser det ut med priserna nu 2022? 117 000kr för 200m2 hus (200 m djupt hål?) när artikel skrevs.
IVT 612 föreslogs för mig och bara pannan går för mer än det vad jag kan se.
 
I dagens handlar det om priser strax under 200 tkr för en mellanstor anläggning. Men det är väldigt långa leveranstider på värmepumpar nu och faktiskt pris får man inte veta för en på leveransdagen tyvärr så det kan stiga ännu mer.
 
  • Gilla
jonket85
  • Laddar…
É
Rätt stor skillnad på fem år. Är det ”pannan” som blivit dyrare eller är det bara generellt installation med påslag? Eller borrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.