Glömde det värsta meket. Vädringsluckan. Mycket funderande blev det. Mycket aluminiumstrul. Men här sitter den på plats. Har 5 automatöppnare - hoppas de orkar. Svårt att kolla innan solen kommer fram och höjer temperaturen.
P1000591.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skära glas är kul om man har rätt grejer och lite tips från en som kan (och lite att öva på). Eftersom verktyg och maskiner är JÄTTEBRA att ha ingick en del i bygget tex glasskärare, stiftpistol (oumbärligt - testade att spika stift????) och en kittspruta. Hade först ideen om att använda linoljekitt men skrotade den när jag inte fick tag i sånt kitt som kunde sprutas (testade även att rulla linoljekitt och klämma dit - tog alldeles för lång tid för en ovan). Fick förresten nästan en smäll på käften i järnbutiken när jag skulle köpa kitt och något annat. Ett gäng butiksanställda stod vid kassan och jag frågade snällt om de hade en xxxxx. Nä sa de och då sa jag - kitt? (shit tyckte de som inte uppfattade frågetecknet). Löste sig med ett gott skratt.
På Youtube finns fantastiska instruktionsfilmer om hur lätt det är att kitta - lita inte på dem! Måste vara klippta många ggr och använda specialmaterial. Det är svårt! Trodde jag skulle vara mästare när jag kom till sista rutan - det var jag inte! Det finns inget kladdigare än kitt!!

Nåväl här är ändå alla rutor på plats och ävenså en skjutdörr!
P1000583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fattas bara en ruta som görs av en glaskonstnär i bekantskapskretsen - blir en mosaik i grönt, blått och rött. Har inte sett den än men hämtas i veckan - blir nog spektakulärt.

P1000590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar vinterförberedelserna!
 
  • Gilla
amatörsmurf och 3 till
  • Laddar…
Det här blir sista inlägget för denna gång. Vi har nu täckt halva insidan av huset med bubbelplast - tre cm bubblor. Kom i en jätterulle 230 cm lång och en meter i diameter. Tanken är att aldrig gå under 5 grader där inne. VI har en två kilowatts värmare ( i reserv finns en 5 kW).

IMG_1874.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi får se hur växterna mår efter vintern.
Mosaikfönstret blev super - sätter upp det i vår - kanske blir en bild då!

Nu börjar planering för nästa års projekt - det står och väger mellan jordkällare och bastu. Kanske återkommer med en ny tråd under något av dessa projekt för att få lite råd på vägen!

Ha de!!!!
 
  • Gilla
Noseone och 7 till
  • Laddar…
Johan_A_M
Tack så hemskt mycket för att du delat med dig! Kul att följa, och du får rapportera till nästa sommar hur alla växter klarat sig.
Vad hade du gjort annorlunda om du hade gjort om det nu? Vad var största lärdomen?
 
Lärdomar:
Gör ännu bättre ritningar med detaljer över lösningar i hörn mm. Vädringsluckan skulle vunnit mycket på det
Limma inte sten - bättre att mura och ha möjlighet till justering.
Köp bättre kanalplasttak - kolla konstruktionen innan!
Fundera 3 ggr över om du har tid med att blanda linoljefärg som torkar så långsamt.
Och så det viktigaste - läs på och använd detta forum för här finns mycket att hämta!!!!
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Johan_A_M
Eklunda skrev:
Lärdomar:
Gör ännu bättre ritningar med detaljer över lösningar i hörn mm. Vädringsluckan skulle vunnit mycket på det
Limma inte sten - bättre att mura och ha möjlighet till justering.
Köp bättre kanalplasttak - kolla konstruktionen innan!
Fundera 3 ggr över om du har tid med att blanda linoljefärg som torkar så långsamt.
Och så det viktigaste - läs på och använd detta forum för här finns mycket att hämta!!!!
Ja, BH får lite facit-känsla ibland. Kommer definitivt att använda den här tråden den dagen det blir dags för oss att bygga växthus med!
 
Snyggt jobbat och underbart beskrivet!

Om jag får rösta så tycker jag en jordkällare vore kul...

Tack och lycka till
 
Jättefint bygge! Roligt att följa och fina bilder.
 
  • Gilla
GEKO
  • Laddar…
Trevligt med återkoppling! Bilderna togs av hustru - samma som tyckte det fattades ett växthus på tomten (det höll trots vissa påfrestningar) jag bara byggde.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Eklunda skrev:
Nu börjar planering för nästa års projekt - det står och väger mellan jordkällare och bastu. Kanske återkommer med en ny tråd under något av dessa projekt för att få lite råd på vägen!
Hur menar du nu? Väger du seriöst mellan en bastu och en jordkällare??? Med lite finskt blod i ådrorna och en bastu i huset så verkar beslutet fullständigt självklart, men jag blir ändå lite nyfiken vad du ska ha jordkällaren till ;)
 
Så här är det! MIn långsiktiga plan är att få verkstan för mig själv! Nu har jag blivit av med cyklarna - byggt litet skydd för dem, vinterförvaring av växter - växthus, trädgårdsverktyg - mindre skjul, det som är kvar är alla burkar och lådor med grönsaker mm - jordkällare. Sen sitter jag där i "splendid isolation" i verkstan eller för all del i en eventuell bastu och är lyckligt medveten om att alla verktyg och maskiner är i ordning och att jag kan få värma upp lokalerna till arbetstemperatur även på vintern! (skulle vara mellan 5-10 grader annars). Skvallra nu inte!
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte frågan. Bastu? Hur kan det ens komma på kartan innan man har en ordentlig jordkällare? ;)
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
Man skulle i och för sig kunna sitta i bastun nästa höst och fundera över hur jordkällaren skulle konstrueras. Nu börjar velandet igen - kanske skulle börja med en altan som också finns på önskelistan - men då blir ju inte verkstan fri!?
Hjälp!
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
På begäran kommer här grundritningen till växthuset i sketchup 8.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 4 till
  • Laddar…
Stort tack för ritningen!

Får man fråga ungefär hur mycket bygget har kostat i material? Var vilken var den mest kostsamma biten? Nya Glas, Kanalplasten eller all mursten och grund?

Helt ok att ignorera frågan om det känns privat.
 
Redigerat:
Inget hemligt med kostnaderna!

Virke 6000, marksten 25000, glas 5000, kanalplasttak 13000, kitt 1500, linolja 400, pigment zinkvitt 400, ägg 40!, grus 1500, lucköppnare 5 st 1750, div 1000. Totalt någonstans kring 53 -54 tusen alltså.
 
  • Gilla
amatörsmurf och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.