Min hall är sex meter lång och har tre bruna dörrar modell 60-tal. Tapeten är 90-tal.

Inför försäljning har mäklaren "ålagt" mig att måla om hallen inklusive dörrarna (på båda sidor).
Jag har fått en offert. Det skall kosta 4000 efter rot att bara måla och 8000 om det först skall spacklas så att det blir snyggt.

Skall det göras vil jag att det skall det göras bra. Frågan blir då om 8000 är ett ok pris, eller om det är ocker?
 
Ingen?
 
Jag hade nyligen målare hemma som utförde följande arbete:

Rum 1, 35 m2: Bredspackling, målning av väggar och tak

Rum 2, 7 m2: Målning av väggar, tak och element

För detta betalade jag 9000 efter ROT, inkl material.
 
Varför inte lämna målandet till ev. köpare?

1) De kanske tycker att det är bra som det är.
2) De kanske gärna målar själva till låg kostnad.
3) De kanske inte har samma smak när det gäller kulör som du och mäklaren har.

Påpeka i prospektet att hallen behöver målas om, och att priset är satt därefter.
Det är ju inget som huset rasar för, och inget "dolt" fel :)
 
Ska jag kunna konkurrera med HenrikP måste jag nog ta in flera offerter...
 
KnockOnWood skrev:
1) De kanske tycker att det är bra som det är.
2) De kanske gärna målar själva till låg kostnad.
3) De kanske inte har samma smak när det gäller kulör som du och mäklaren har.
1) Mycket tveksamt. En grön, schleten tapet...
2) Det är mycket möjligt. Men jag vill ju att de ska betala en stor kostnad för att jag gör det för dem ;)
3) Alla gillar väl vitt? Och om inte kommer det ju vara enkelt att måla igen om väggen är slät och nymålad.

Tanken är att ge köparen ett gott första intryck.
 
1) Rolla över med billig vit färg
2) Sätt i en svagare hall-lampa
3) Sälj till någon som inte läser på Bygga Hus ;)
 
  • Gilla
Karelen och 1 till
  • Laddar…
Jag tog 8000-alternativet.
Tror det var bidragande till att jag fick mycket mer för lägenheten än vad jag kunde drömma om.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Grattis!
Positiva överraskningar lever man länge på :)
 
Hemmakatten
8.000 kanske var lite mycket, men du fick ju bra utdelning. :)

Hos oss var målaren senast för ett försäkringsärende, alltså inga ROTavdrag. Bredspacklade en vägg och målade fyra väggar. Var här fyra ggr (även om det var korta stunder) pga torktider. 2.400kr gick det på. Har anlitat målaren tidigare och han bor nära. Jag tyckte priset var mycket bra.
 
Jo, det var kanske i överkant med 8000. Eftersom jag fick bra betald gör det inte så mycket.

Det roliga med försäljningen är att jag har byggt om lägenheten själv - och efter egna idéer.
Mäklaren sa till spekulanterna att om de ville ha en häftig lägenhet (på den orten) så hade de bara den att välja på. Tre stycken höll med och var med på budgivningen.
Lika roligt som pengarna var att få ett kvitto på att jag hade gjort ett bra jobb.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.