Hej

Detta har kanske inte så mycket med hus att göra.
Det är ett litet projekt jag har där jag ska bygga en bärbar belysning för makrofotografering.

Jag är inte helt 100% på ellära och skulle därför vilja ha svar på lite frågor.

1. Från USB uttaget på dator är det väl 12V? Borde det då också vara 12V ut från en sådan här bärbar mobilladdare?

2. Skulle man i sådana fall kunna driva typdessa, som är avsedda för bil, 12v på den strömkällan?

3. Om ovanstående stämmer, hur mycket watt kan man belasta en sådan bärbar mobilladdare?

Vill ha 4 lampor med så mycket kräm i som möjligt kopplat på en så liten batterienhet som möjligt =)

Någon som har koll?
 
USB är på typ 5 volt, så det går inte. Däremot kan du nog ta en vanlig 12-volt strömadapter.

Hur mycket effekt du kan ta ut ur en adapter beror på adaptern. Om du multiplicerar spänningen (12v) med dess ampere (t.ex. 0,3A) så får du ut effekten. 12 * 0,3 = 3,6W. Ska du driva en sån där lampa behöver du alltså 7W / 12V = 0,583A en strömadapter på minst 0,583 A (mer än inget problem).

Kanske du kan köpa en sån här?
http://eud.dx.com/product/singfire-...-bicycle-flashlight-black-4-x-18650-844230382

Jag har en på cykeln och den lyser på bra med tre olika ljusstyrkor.

Kom ihåg att köpa en sån här också isåfall.
http://eud.dx.com/product/flat-to-round-power-plug-convertor-844003529
 
Köp ett 12V-batteri och kör direkt på det i stället. Exempelvis ett Li-jonbatteripack för radiostyrda saker (nominellt 11V).
 
Ja, eller ett batteri till ATV, snöskoter eller motorcykel, dom är inte så blodigt stora.
 
Ok, tack för de svaren.
Jag inser att jag kanske måste förklara lite närmare vad det är jag ska göra, samt vilket utrymme jag har att röra mig på. =)

Jag har fått tag på ett gammalt macroobjektiv som är avsett för medecinsk användning. Det förstorar alltså objektet en hel del, och för er som inte har koll på fotografering så kräs det en ganska kraftig ljuskälla för att kunna ta bra bilder.
Länk till objektivet.
Som ni ser om ni följer länken ovan så är det en inbyggd ringblixt i objektivets front. Denna vill jag ersätta med en belysning i stället.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ovan visar hur blixten ser ut. Jag tänkte att jag kunde använda befintliga fästen till de stödljuslampor som sitter i från början. Ni ser också hur pass lite utrymme jag har att röra mig på.
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle alltså, om det är möjligt vilja riva ut allt innehåll i den och ersätta blixtröret med ledlampor och samtidigt få plats med batterier i modulen. Helst ska det gå att ladda den med usb eller från vägguttag.

Cykellampan som länkas ovan är inget dumt alternativ. Jag har kollat lite på ficklampor, pannlampor och cykellysen som är kompakta men starka, och som har alla dessa egenskaper som jag söker.

Det bäst jag hittat på DX är denna Som är väldigt kompakt, men ändå ger 2200 lumens.
Men jag är osäker hur den ser ut när jag saktar den. LEDsen lär ju sitta ihop på ett kretskort?
 
Tänk på att starka LED också behöver en ganska stor kylare om de ska hålla att vara tända en längre tid. Känns som att ett separat batteri troligen är bäst.
Finns ju också WEB/Larm/Åtel -kameror med IR- belysning i en krans runtom, kanske värt att titta på och inspireras av?
 
Redigerat:
Vad ska du fotografera för något? Hur kort slutartid hade du tänkt?

Jag tror en ring med vanliga 5mm LEDs kan duga till de flesta applikationer, och dessa behöver inte kylas.
 
Jag fotar mest insekter. Jag har externa blixtar och även ringblixt, samt diverse objektiv och linser som med all säkerhet är bättre alternativ än vad detta kommer att bli. Det var mest att jag ville testa om det skulle gå.
Slutartiden är ju lite olika beroende på om man fotar snabba småkryp eller de som sitter still. Men jag vill att det ska kunna bli en ganska universell lösning. Om man går på x4 i förstoring som detta objektivet ger som max så måste man ner till ganska liten bländare för att få något skärpedjup som går att använda. Därför är det bättre ju mer ljus man kan få.

Det finns ju batteridrivna ficklampor som är sjukt starka. Det bästa vore om jag kunde hitta nån med flera LED:ar i som kan drivas på vanliga AA batteri. Jag får nog plats med 6st AAi ringen om jag rensar upp och borrar ur lite.
 
"Det var skillnad det " sa han som bytte till pojkvän....

Glöm mitt tips, jag trodde du tänkte på nåt stativmonterat, ordet "bil" i rubriken luras lite.
 
Christian Brams skrev:
Det bäst jag hittat på DX är denna Som är väldigt kompakt, men ändå ger 2200 lumens.
Men jag är osäker hur den ser ut när jag saktar den. LEDsen lär ju sitta ihop på ett kretskort?
Den du länkar till på DX, vart ser du att den ger 2200 Lumen? Specen säger ju 220 Lumen.

Det här kanske kan vara något: https://learn.adafruit.com/3d-printed-camera-led-ring
Men utan 3d-printade skalet då...

Det kräver dock lite lödande och att man programmerar en arduino microprocessor som styr LED:arna, men då kan du också ändra styrka och färg på varje LED individuellt. NeoPixel ringen finns dessutom i olika storlekar.

Vi gjorde ett projekt med NeoPixlel-strips och hade 7 strips på ca 1 meter st. Tror vi hade runt 400 LEDs totalt. Dessa plus en arduino, drev vi med ett större USB-batteri utan problem. Vi körde dock inte alla färger, i full styrka på alla leds samtidigt.
 
Nu kommer det låta som att jag hittar på men... Det stod faktiskt 2200 lumens där innan. Jag tyckte att det lät sjukt mycket, och funderade på om de skrivit fel. De måste ändrat det...

Ja, sådana ringar är ju smidiga, men min erfarenhet säger att det är för klent ljus. Jag har som sagt andra ringljus, och blixtar som är avsedda för just fotografering, men de är för klena.

Det är därför jag vill ha lösa LED:ar, i hopp om att jag kan få mer kräm!
 
SVT Plus testade cykelljus och den klart starkaste var en från Biltema. Kollade och numret är 271797. De ha en länk till testet på hemsidan. Kan kanske vara ett tänkbart "slaktobjekt" (50:).
 
Helt klart intressant, och kan vara värt att prova.
Nu testade de bara lampor som kostade under 100kr vilket kanske inte säger så mycket?
Sen kommer jag få ta bort reflektorn på lampan, och den kan kanske vara en stor del av prestationen?
 
Har du testat med LED? Jag har en känsla av att LED-belysning har alldeles för smalt spektrum. Speciellt för insekter där det ofta finns regnbågens alla färger.
 
Har du inte funderat på att ta bort den befintliga belysningen helt och ersätta med en färdig?
Sök på "ring light" på aliexpress. Det finns massor att välja på och de är inte dyra.
Du kommer spara mycket arbete på en sådan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.