Rejält eftersatt hus.
Grunden på ena sidan ser ut som på bilden.
innebär det nödvändigt en dränering och renovering omgående eller kan man laga liknande skador provisoriskt o få det att hålla ihop några år?
huset har satt sig rejält men det tror jag inte är något nytt utan snarare väldigt gammalt.
Det behövs ju d renrasig och isoleras på sikt men inget jag gärna tar med i kalkyen första åren.


Någon kunnig som kan tillföra sina tankar?
20141122_124411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OJOJ.
Jag skulle nog gräva upp omedelbart. Förmodligen har grunden vittat kraftigt även under mark.
Risken är att man behöver sätta stämp på insidan innan du gräver upp.
Fredrik
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Och då antar jag att man tar alltihop samtidigt, även om resten som ligger mer ovan mark och ser mkt bättre ut?

MVH/
 
Svårt att säga det akuta behovet iom att jag inte sett omfattningen. Hurser insidan ut? Har det Vittrat ända dit? Hur ser sättskadorna ut? Hur ser det ut under marken? Är halva tjockleken porös och på stora partier så är nog behovet akut. Du kan skydda mot vintern genom lite skivor eller isolering/motsvarande.
 
M
Kapten_Haddock skrev:
Det behövs ju d renrasig och isoleras på sikt men inget jag gärna tar med i kalkyen första åren.
Svensk-dansk gårdshund skulle jag tippa på, men renrasig vet jag inte...

Allvarligt: Bedömt utiftån hur grunden ser ut på bilden skulle jag prioritera en nogrann undersökning av erfaren entreprenör. Ta kontakt med en gräv-, mark-, anläggnings- eller murarfirma.

Det syns ju att det inte bara är putsen som faller isär utan även det som är bakom, om det inte är så att putsen är 10-15 cm tjock...
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Ja, det är nog bäst att ta dit en besiktningsman.
Alltså grunden måste ju åtgärdas, dräneras och isoleras men jag hade gärna lagt några helger på en lösning som håller nått år framöver istället för att lägga hundratals tusen direkt..

Men hur som helst måste det in en realistisk prisuppgift.


MVH/


MaxPax skrev:
Svensk-dansk gårdshund skulle jag tippa på, men renrasig vet jag inte...

Allvarligt: Bedömt utiftån hur grunden ser ut på bilden skulle jag prioritera en nogrann undersökning av erfaren entreprenör. Ta kontakt med en gräv-, mark-, anläggnings- eller murarfirma.

Det syns ju att det inte bara är putsen som faller isär utan även det som är bakom, om det inte är så att putsen är 10-15 cm tjock...
 
brajt skrev:
Svårt att säga det akuta behovet iom att jag inte sett omfattningen. Hurser insidan ut? Har det Vittrat ända dit? Hur ser sättskadorna ut? Hur ser det ut under marken? Är halva tjockleken porös och på stora partier så är nog behovet akut. Du kan skydda mot vintern genom lite skivor eller isolering/motsvarande.
Rekommendationen är ju det "stora" jobbet direkt! Kan du förklara lite om mina tidigare frågor så kanske du kan få lite lugnande förslag......
 
Nu har jag kollat huset lite mer ingående.
Ska se till att få fram lite mer bilder.
Som ni ser har det trängt in rätt mkt och muren är sprucken hela vägen in.
Och det har blivit rätt mkt sånt vitt mögel.
Men hela grunden är ju i betong och taken i trä ser helt fräscha ut, det luktar inget i huset men mkt i källaren, där det finns väldigt gott om organiska material.

Jag tänkte som sagt fotodokumentera ordentligt, vad vill ni som kan se bilder på för att få en idé om arb insats och ev kostnad?

MVH/

. IMG_8835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag känner några majorer, men vem är "Major grundproblem" ;)

Det är ju framförallt bilder på det skadade området från in- och utsida som är intressant.

Innan du grävt upp lite (Det kanske räcker med spade) för att få en uppfattning om skadorna under marknivå utvändigt är det svårt att veta om det är realistiskt att göra en temporär fix eller inte. I bästa fall kanske du klarar dig med att stämpa i källaren, knacka loss lös betong/puts och gjuta tillfälligt för att öka hållfastheten.

Det ser ut som att marken lutar mot huset, kan orsaken vara att det rinner vatten mot huset som blir stående mot grundmuren som får den att vittra? Isåfall är det prio ett att åtgärda.
 
Redigerat:
Vitmöglet är troligen saltutfällning och inte mögel.

JAg ser inga spår av sättningar, finns skador på innerväggar eller fasader ovan skadan?
Annars ser det ut som en rejäl vattensugande grundmur där yttre bruket har helt släppt.

Isolering och dränering av grunden vore nog inte så dumt!
 
Det har spruckit längre upp, ska fixa bilder under morgondagen.

MVH/
 
Här är 2 bilder på insidan, detta är den väggen som blivit mest påverkad.
Det syns kanske inte så väl men i bortre kanten ser man att muren börjat bukta innåt och även att taket lutar lite mer än övrigt.
Detta är inget som märks i huset, inga sprickor eller så ovan källarplan, men man kan se det satt sig lite utomhus på panelen.
IMG_8848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad tror ni, är det läge att "byta" muren eller kan man renovera och tilläggsisolera?

Vad kan det handla om för pengar. huset är 138kvm men som sagt är det bara denna väggen som är såhär akut.

MVH/
 
Någon som har en susning om vad detta kan kosta att åtgärda?
Delen som bör muras/gjutas kanske är 5meter.

Sen ska ju hela grunden dräneras och isoleras 10x12m

Är jobbet med att gjuta om jätteavancerat, huset har inte sjunkt mkt utan kanske någon cm kan ja tänka, märks inte speciellt när man är innomhus iaf.

MVH/
 
Mycket svårt att svara på men jag gissar på runt 100 000.
 
Min tanke är att man skulle få en grävare att gräva runt, låta nån som kan lyfta och gjuta det som behövs, sen sköta dränering och tilläggsisolering själv med lite översyn från fackfolk.
Då borde man kunna komma undan rätt hyggligt gissar jag, men det är klart det kostar ju en hel del bara för materialet..


MVH/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.