Ska få upp ny fasad på huset till våren så därför håller vi på och diskuterar färgval. Fasaden ska målas i ljus falurödfärg, foder och knutar blir i ljusgrå. Men sen ska vi ha färger på fönster och dörrar också och där blir det svårare. Har skissat på ett förslag hittills men eftersom inget är bestämt tar vi gärna synpunkter och andra förslag.
farg_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


farg_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det första är finast, men det andra är också okej.
 
Vad är det för tak?

Ja, båda är fina. Det jag tänker på är att när det är grön dörr så associerar jag det till en ladugård. Den gula känns mer som när man förr i tiden försökte efterlikna ek eller annan ren trädörr, vilket skulle tala för gult.

Att gult blir fint ser man t ex på medlemmen Sophies förra gård:

ekenasgard.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hennes blogg, där det även finns en bild på en grön ladugårdsdörr. https://ekenasgard.wordpress.com
 
  • Gilla
Sophie
  • Laddar…
Det är tegeltak med en del lava och mossa på (försökte illustrera det med en lite grå-brunare takfärk på skissen). Det finns en del bilder på bloggen om man vill se hur det ser ut nu: gorlinge.blogspot.se

Just nu är dörren brun, men den har från början haft en blå nyans och efter det en gul - liknande den gula på den nedre skissen. Brun tycker jag är alltför tråkigt och blått blir lite för mycket tuttifrutti - även om den blå nyansen är fin.
 
Jag röstar på gult. Har du funderat på att ha gult runt fönstren också?
 
Förresten är ju Ekenäsgården verkligen ett bra exempel fint hus och fin blogg :)
 
  • Gilla
Sophie
  • Laddar…
Ja, Sophie är väldigt duktig på färger.
 
  • Gilla
Sophie
  • Laddar…
Jepp, på den övre bilden har vi gult runt fönstren, man skulle så klart kunna kombinera det med gul dörr. Jag tyckte först att det kändes lite tråkigt med samma färg överallt.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det jag tänker på är att när det är grön dörr så associerar jag det till en ladugård.
Beror inte det på vad det är för design på dörren? Min ytterdörr är grön/vit (se bild) medans lagårdsdörren är orange/vit.

PIC_0647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, såklart. Jättefin dörr du har, som man knappast associerar med en ladugård. :)

När jag såg skissen högst upp i tråden så fick det mig att tänka på färgen på Sophies hus och ladugård, det var bara det. Förmodligen för att det är en mer homogen plankdörr på skissen.
 
Jepp, det kommer bli en paneldörr, det sitter redan en innåtgående paneldörr där idag och den kommer (nog) kompletteras med en likadan fast utåtgående och tät. Så här ser dörren ut nu.
 
Den rödbruna färgen som ni har på dörren redan nu är tidsenlig för tidigt 1800. Även gulockra.

Kromoxidgrön dörr skulle passa bra på en dörr med känsla ifrån sent 1800 till tidigt 1900.

Rådfrågade Länsmuseet när vi målade om vår farstukvist och fick det svaret. Huset är från 1821 men fick en ny farstukvist runt 1911 så vi valde kromoxidgrön dörr.

I ditt fall skulle jag köra på rödbrun dörr och fönsterbågar i gulockra!
 
  • Gilla
godeha och 1 till
  • Laddar…
Fönstren är nog från tidigt 1900-tal, lite jugendinspirerade. Om vi utgår från dem så skulle väl den gröna färgen vara rätt och om vi utgår från dörren så skulle vi kunna köra på vilken som helst av guldockra, blå, blågröna eller mer brunaktiga färger. bäst är kanske att kombinera...
 
Jag röstar på vita foder, blå fönster och gula dörrar =)

Mvh Andreas
 
Nackdelen med gröna fönster som vi upplevde när vi valde det på vårt nuvarande hus är att de blir mörka på lite håll. Vi har på vårt utbygge vackra verandafönster och när de var gröna syntes inte spröjsen alls vilket förtog en del av vitsen med dem. Det blev betydligt bättre när vi målade om dem gula.

Dörren kan ha antingen samma kulör som fönstren eller kanske engelskt röd, brun eller grön. Ofta hade den finaste dörren på huset annan färgsättning än fönster och övriga dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.