Hej!

Jag har en kylfrys i side-by-side utförande av märke/modell LG GR-L207NSUA. På senare tid har jag haft problem med att maten fryser i kyldelen. För att se hur kylskåpet beter sig så har jag låtit logga temperaturen i både kyl och frysdel sedan igår kväll. Jag ställde frysen på -15 grader och kylen +6. I morse kl 07 ställde jag ner frysen till -19. Under den tiden har kylskåpet betett sig så här:

kyl (1).png

Frysen har alltså gått ner till -22 vid tre tillfällen (kanske är normalt för att hålla temperaturen), men vid tre tillfällen har den gått ner till ~-25 varpå även temperaturen i kyldelen fallit ner/under nollan.

Jag behöver nu hjälp att försöka identifiera vad som är trasigt. Jag har skummat igenom service-manualen (http://diagramas.diagramasde.com/otros/LRSPC2051xx Manual de Servicio.pdf) och det verkar som att det finns fyra stycken sensorer för temperatur, två i kylen (R1, R2), och två i frysen (en för frysen och en för avfrostning). Sedan finns det som jag förstår två givare till termostaten som sitter på själva kylelementet, som dock är en "enhet": http://www.4lg.co.uk/fridge-freezer...ath=622075&refine=thermostat&model_ref=168088

Eftersom temperaturen faller i både kyl och frysdelen misstänker jag att är termostatgivarna som är trasiga och inte temperatursensorerna? Å andra sidan tycker jag att kylskåpets styrenhet borde känna av att kylskåpet är kallt nog och hindra kall luft från frysen att strömma till kylskåpet?
 
Vår frys betedde sig så när ett rör för automatisk avfrostning va blockerat. Frysen hade tinat lite och sen hade röret fryst igen pga en något öppen frysdörr i några timmar.

Prova att frosta av ordentligt.
 
Den har stått avstängd i en månad, så den är ordentligt avfrostad. Hade inga problem med frost innan dess heller.
 
F.ö. så borde någon moderator flytta tråden till Vitvaror (såg inte att den kategorin fanns)
 
För övrigt så blir vi jätteglada om ni använder rapportera knappen vid önskemål om moderatorsåtgärder :)

/Mats
Moderator
 
Antecknat ;)
 
A
Det mest troliga... förångare fläkten i frysen
det näst mest troliga kondensor fläkten eller skitig kondensor.
mindre troligt dörr switchen i frysen
inte helt otroligt prestanda nedsättning pga. täppt torkfilter, köldmedlesbrist eller kompressor.

Jag tittade på din kurva igen
och den är ju inte fin men

Skall man se på den så är det utan tvekan dörren mellan frys och kyl
antingen har den fastnat eller motorn lagt av eller ev returfjädern kass
part 116A på sidan 118
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Tack för utförligt svar!

"Dörren" som du kallar den, är det den som kallas "Damper" i manualen? Finns det något sätt att testa om den fungerar eller ej?

Här är f.ö. en färskare graf:

kyl.png
 
A
Sidan 26 beskriver två olika test funktioner vilken då testar damper motorn
Annars kan det nog vara svårt att testa en stegmotor
Den sätter heller inga felkoder för dampermotor
 
Tackar, ska testa det efter jobbet idag!
 
Nu har jag testat och damper motorn verkar fungera som den ska, i testläge 1 (ett tryck) så öppnar den, och i testläge 2 (två tryck) stänger den. Man ser på kurvan nedan att jag testade strax efter 18 (stod med kylskåpsdörren öppen under tiden). När jag återgick till normalläge efter testet så höll den sig över nollan ett bra tag men efter ca fyra timmar så sjönk den ner till -3 igen.

Om ni undrar vad som hände innan 18 så testade jag att sänka temperaturen till 0 i kylen, varpå jag fick det resultatet, dvs en lite jämnare kurva som upprepades tre gånger under tiden jag testade.

kyl (2).png

Edit: Just ja, vid 7 tiden i morse prövade jag testläget igen, med samma resultat, luckan öppnades resp. stängdes.
 
A
I och med att du mäter lufttemperaturen (tror jag). Är kurvorna egentligen helt okay.
när du sänkte kylen till noll så öppnades dampern och -22C luft släpptes in skåpet reglerade detta till -8C för att stänga vid 0.
på vanliga kylskåp slår termostaten av vid -12C på evapuratorn 0ch till vid +7 för att kunna hålla +5C

Har du mat i kylen nu?

För om jag förstår det rätt var problemet med förfrysta matvaror i kylen innan skåpet varit avstängt i en månad?
felet kanske inte kvarstår?
 
Både kyl och frys är tomma, och ja, jag mäter lufttemperaturen. Jag ska pröva att lägga termometrarna i en behållare med vatten och se hur kurvan beter sig då.

Frysen verkar ju hursomhelst hålla inställda -19 ganska bra om man tittar på medeltemperaturen.
 
A
Ja att frysen blir kallare när kylen har behov hör ju till
något som inte är ovanligt är ju att det bildas en ispropp i öppningarna mellan kyl och frys och då kan ju dampern frysa i öppet läge (oftast) därför undrade jag om det ursprungliga felet var innan den "stora" avfrostningen?
 
Ja, det ursprungliga felet att maten i kylen frös var ju innan vi tog skåpet ur bruk (köpte ett nytt mindre skrymmande skåp). Jag ska som sagt testa att lägga termometern i liten petflaska med vatten och se om den fryser då. Tidigare så blev iaf 1,5 liters flaskor med saft/läsk helt genomfrusna ibland.

Men även om skåpet möjligtvis håller en högre temperatur nu än innan det togs ur bruk så borde väl maxtemperaturen i kylen vara högre än 6 grader och inte 4-5 grader som den är nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.