Har en strömbrytare som jag tänkte använda till en utelampa.
Den gamla är trasig och borta.Kommer ej ihåg hur det satt förut.
Det finns en kabel med ström som har svart.blå och jord och en likadan som går till lampan.
I brytare så är det bildligt P X kl11,U kl1 och under pil vä X vid kl7.Fjärde klämman kl5 verkar inte ha nån låsning.
En jordskruv finns uppe i högra hörnet.

Fråga:Hur skall jag färgmässigt ansluta?
 
har du någon bild?
 
Ärligt talat, om du inte klarar av detta så borde du inte ge dig på sådant. Förutom att det är olagligt (du saknar kunskaper om hur man säkert gör detta) så kan ditt agerande medföra risk för brand eller personskador.
Ska strömbrytaren sitta ute eller inne? Har den rätt klassning?

Nej, LÅT BLI!
 
Om det (nyligen) suttit en fungerande strömbrytare där så finns inte mycket tvivel kring hur det ska kopplas med dessa två kablar.

svart till P resp "pil" eller vad du nu har för märkning.

De blå nollorna kopplar du ihop med en Ubåt eller annan toppklämma. Likaså den grön&gula skyddsjorden.

Det finns blindplintar på strömbrytare för skarvning, men jag tycker det är bättre att skarva med toppklämmor i dosan.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tack.Det var så jag klurade på,då det är bara treledare och genomgående kablar till lampa.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Ärligt talat, om du inte klarar av detta så borde du inte ge dig på sådant. Förutom att det är olagligt (du saknar kunskaper om hur man säkert gör detta) så kan ditt agerande medföra risk för brand eller personskador.
Ska strömbrytaren sitta ute eller inne? Har den rätt klassning?

Nej, LÅT BLI!
Om han/hon saknar kunskap om hur man ska koppla är detta forum ett utmärkt sätt att lära sig på. Hur ska man annars lära sig? Det känns onödigt att gå en elutbildning för att koppla in en brytare...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Alla ska kunna lära sig hur man kopplar. Men det inte bara vilka färger till vilka anslutnigar.
Själva kopplingsmomentet kan ju också vara trixigt. De flesta kan ju7 det men vet alla vad det handlar om? Rätt kontakttryck, Hur många trådar kvar efter skalningen, rätt längd på sladdarna, rätt dosa i väggen, rätt klassning på brytaren? Allt detta och mycket mer kräver svar från en elektriker eller en yrkeskunnig person.
Tyvärr vet jag att även certade elektriker gör dumt skit, därför gör jag allt själv (min tyska elektrikerbakgrund ger mig viss säkerhet). Om man är osäker ska man alltid fråga nån yrkeskunnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.