Vi funderar på att köpa detta hus. Bifogar planritningarna.
Behöver tips idéer på hur man kan ändra planlösningen.
Min ide för övervåningen är ett masterbedroom det som är direkt när man kommer upp för trappan. Slå ut garderoben i det. Där är rätt djupa sneeväggar.
Försöka göra en gadrober längs hela sneväggen och sen ha dubbelsängens gavel mot den.
Andra rummet är tängt till barnrum för 2 barn. Kankse slå ut väggen helt mot hall och flytta ut den lite för att få ett större rum. Även här slå ut gadroben för en annan lösning.
Vad tycker ni?
Har ni nån bättre ide?
Nedanvåningen vill jag slå ut vägg mellan sovrummen. Behöver inte dem.
Kankse slå ut vägg bakom trapp oxå?
Lägga nytt golv så det blir en Hulthén i hela nederplan.
Så allt blir öppen planlösning. Även slå ut gadroben.
Ha tv rum i det stora rummet till vänster och sen matrummet mysrum i den del vi öppnar upp.
Har ni någon ide till köket? Som jag tycker är extremt tråkigt?
Har jag snöat in på denna lösning?
Finns det nån annan bättre lösning?
Tanket är att få så stor sällskapsyta där nere som möjligt.
Känner att rummen dör uppe är i minsta laget. Men vi vill sova på samma plan som barnen.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Er övervåning verkar vara väldigt lik vår. Har ni kupa vid allrummet eller är det lika sneda tak där?

Det vi vill åtgärda är i princip två saker:
1) Göra om WC/Dusch till riktigt badrum med dubbla handfat och både dusch och badkar med dusch
2) Göra snedtaken grundare genom att minska golvytan och flytta väggarna inåt. Det är garderober under snedtaken nu men man får typ ont i ryggen och nackspärr av att vara där och rota, plus att man ser riktigt dåligt när de sitter så lågt :)
 
Jag tycker att planlösningen är fin som den är, behåll alla rum som de är därnere. Gör om ena sovrummet däruppe till två barnrum, gärna med lite temporär vägg. De är kanske lite små, men barn vill ju gärna leka och vistas där alla andra är, så passa på att göra sovrum 2 därnere till gemensamt lekrum. Låt det gå några år, vips vill inte barnen sova på samma plan som er längre. Låt då barnen få sovrummen på övre eller nedre plan, det finns ju fina möjligheter till föräldrasovrum på båda plan. Ett fint och välplanerat hus, jag önskar att jag också hade klädkammare i mitt!
Ett extra allrum däruppe blir säkert uppskattat när barnen är tonåringar och ska hänga med sina kompisar.

Vardagsmåltider äter ni säkert i köket, men kalasmåltider kanske dukas upp i uterummet?
 
Där är ett tak fönster i allrummet på ovanvåningen. Med snedtak.
Vill oxå göra om badrummen på sikt.
Vi tänkte först sätta upp en vägg i barnrummet men man får inte plats med två dörrar.
Tanken är att alla sover uppe först när de är små. Och samtidigt utnyttja ytan där nere.
Sen vill de inte ha oss på samma plan längre som ni säger. Då e det bara att Sätra upp en vägg igen där nere och göra ett sovrum till oss där.
Har ni fler idéer?
 
Jodå, visst går det att dela av ena sovrummet på övervåningen och få in två dörrar - t.ex. så här (ursäkta slarvig frihandsritning):
planlösning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja, det kan man kanske kalla det. Två medlemmar i min släkt har en sån lösning, det fungerar mycket bra tycker vi.
 
Hum..har du nått foto på en sådan lösning?
 
Ungefär så här (fast där har de nog breddat öppningen lite till, dörrarna behöver inte så mycket utrymme på vardera sidan karmarna, utan karmarna kan sättas direkt mot väggarna)
DSC_0209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Tomasson skrev:
Hum.. Typ som sne dörrar?
Det borde väl gå lika bra att göra två "raka" dörrar bredvid varandra?
För det finns väl plats för 2 x 80 cm?

(Snedörrar har jag aldrig förstått mig på)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.