Tack för alla svar, intressant att höra hur köpare resonerar.😊👍 Var har jag skrivit att vi inte vill sälja till ett lägre pris? Vi är nöjda men vi undrade bara om man fick ändra sitt bud då vi är missnöjda hur mäklaren har skött allt! Kontrakt skrivs idag kl 12:00😃 Sälja hus är ngt jag aldrig vill göra igen, ovisshet o maktlöshet är inget för mig o min man☺️ Nu kan vi snart gå vidare med nästa projekt, bygga nytt😃
 
Shedevil skrev:
...Sälja hus är ngt jag aldrig vill göra igen, ovisshet o maktlöshet är inget för mig o min man☺️ Nu kan vi snart gå vidare med nästa projekt, bygga nytt��
Ni får nog stålsätta er inför nästa steg också.
Det är aldrig enkelt och självklart med så stora affärer.
Några riktpriser finns ju inte.

Men det är faktiskt också en del av tjusningen att kunna påverka utförande och kostnader i positiv riktning :)

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Shedevil
  • Laddar…
Shedevil skrev:
... ovisshet o maktlöshet är inget för mig o min man☺️ Nu kan vi snart gå vidare med nästa projekt, bygga nytt😃
Vill du vara säker på att inte känna ovisshet och maktlöshet så skulle jag inte bygga nytt. Oavsett uppförandeform och avtal så är det inte helt ovanligt att känna de känslor du vill undvika. Och att (kanske) känna att ert nya hus inte blir byggt som ni vill, eller på ett bra sätt, så det skapar oro för värde och hållbarhet inför framtiden, det är känslor som jag skulle tycka är värre än osäkerhet kring en försäljning.
 
  • Gilla
flygrc och 2 till
  • Laddar…
Hej
Helt korrekt. Budgivaren som hoppat av hade ju drivit upp priset.
Shedevil skrev:
Hej! Vi hade budgivning på vårt hus men de som la högsta budet på 1 500 000 hoppade av husaffären. Budgivare 2 hade lagt 1 470 000 och var fortfarande på men då budgivare 1 hoppade av så sänkte de priset till 1 375 000. Kan de göra så här, har allt gått rätt till?
 
Av vad som framkommit i tråden tycker jag köparen agerade rätt. Kommer att sälja inom en ett-årsperiod för större boende, och tittar just nu runt för att skapa mig en bild. Blir allt mer tveksam till att använda mig av mäklare, ser allt för ofta att de inte gör skäl för sina pengar, så det lutar åt hemverket, då sitter jag i förarsätet när det kommer till förhandling, skulle avsky att ha den via ombud.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
O
Problemen med Hemverket är att många tycker att de känns oseriösa.... Dock förstår jag fullständigt vad du menar med mäklare...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Problemen med Hemverket är att många tycker att de känns oseriösa.... Dock förstår jag fullständigt vad du menar med mäklare...
Kan det vara så att de tycker så eftersom de inte förstått produkten och tjänsten de köpt?
De kanske förväntar sig att de ska få samma sak som om de vänder sig till en traditionell mäklare?
 
Jag var i motsvarande situation som köpare när vi köpte detta huset.

Det fanns tre budgivare och budgivare ett startade med ett bud ganska långt under utropspris, vi bjöd över och blev överbjudna av budgivare tre, det stegades upp och vid utropspriset hoppade budgivare ett av.

Nu bjöd vi alltså bara mot budgivare tre som gjorde ganska stora höjningar hela tiden (för att skrämma bort oss ?) och vi svarade med små höjningar (för att inte trissa upp priset i onödan), tillslut var vi uppe i summan vi hade bestämt oss för att var vårat max, men valde ändå att höja en gång extra så vi hamnade 20k ovanför vårat tänkta maxbud, varvid budgivare tre höjde med 100k, varvid vi tackade för oss.

Bara ett par minuter efter att vi "gett upp" ringer mäklaren och säger "Grattis! ni fick huset för erat senaste bud!" Vi är lite frågande och undrar vad som hände med dom som bjöd över, budgivare 3, och mäklaren säger glatt att "Nä, dom hade visst inga pengar visade det sig"

WTF.. jag säger att jag ska prata med min sambo och ringa tillbaka, vi tycker båda det känns väldigt fishy, och känner att om vi är de enda budgivarna för tillfället så backar vi ju tillbaka till summan som budgivare ett hoppade av på, jag ringer upp mäklaren och berättar detta, och hon blir kanske inte skogstokig, men iaf väldigt upprörd och tycker att "Men ni hade ju bjudit xxxx innan!" och jag svarar att "Ja, mot luftbud ja, som visade sej inte existera", hon hävdar att dom visst existerade, men att dom inte hade pengarna, varvid jag hävdar att då finns inte de buden, punkt.
Mäklaren frågar om vi är säkra på dteta, frö säljarna kommer INTE att sälja för det, jag svarar ja och hon ska återkomma efter att hon pratat med säljarna.

Säljarna blir förstås också upprörda (det hade jag också blivit) och vill inte sälja till det priset, och mäklaren "hotar" (nåja) då med att "Isåfall blir det en ny visning och då kan det bli ännu högre priser" varvid jag kontrar med "Ja, eller så blir det ingen annan budgivare alls den gången.." , vi dividerar lite och hon frågar om vi verkligen är säkra på att vi vill ta det genom en visning och budgivning till, och jag säger ja, jag kan dock inte låta bli att lägga till "Fast då aksnke du ska se till att dom som budar faktiskt HAR några pengar också.."

Till saken hör ju att vi visste att säljarna redan hade köpt en ny lägenhet och verkligen ville bli av med huset snabbt, men samtidigt ville vi ju verkligen ha huset, det är ju ett pokerspel som nån påpekade innan.

Vi hör nu inget på flera dagar, och min sambo är ledsen och tror vi förlorat huset, jag är mer "kalL" och tycker att isåfall var det inte menat så, och det är inte kört än.

Efter tre dagar så ringer mäklaren och har ett förslag, vi ger utropspriset för huset rakt av, mot att dom inte tar in fler köpare eller annonser/visningar, plus att då kan även en del annat ingå som dom inte har nytta av efter flytten, typ snösöunga, gräsklippare, jordfräs osv. ..Det accepterar vi efter lite tvekan och det blir affär, drygt 300k under vad vi bjöd, men ändå 150k mer än närmaste (avhoppade) budgivare.

Jag tycker inte man kan se NÅGOT som säkert innan det finns papper skrivna, hela budgivningen är ju ett spel. I vårat fall var vi inte ens säkra på att budgivare 3 existerade, det finns ju inget sätt att kontrollera det, visst, vi kunde få ut ett namn och telefonnummer, men var et nån som bluffande (säkljare eller mäklare) så har dom förstås bett sin kompis som har numret att påstå att han la bud, går inte att kontrollera.

Jag tyckte också det var så märkligt att mäklaren ringde tillbaka så snabbt efter att vi dragit oss ur, eller att mäklaren inte kontrollerade att vi hade pengar, hon frågade förvisso om vi hade lånelöfte och vi svarade ja, det gjorde väl troligen de andra budgivarna också, men det är ju lätt att påstå.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
GlennB skrev:
Jag var i motsvarande situation som köpare när vi köpte detta huset.

Det fanns tre budgivare och budgivare ett startade med ett bud ganska långt under utropspris, vi bjöd över och blev överbjudna av budgivare tre, det stegades upp och vid utropspriset hoppade budgivare ett av.

Nu bjöd vi alltså bara mot budgivare tre som gjorde ganska stora höjningar hela tiden (för att skrämma bort oss ?) och vi svarade med små höjningar (för att inte trissa upp priset i onödan), tillslut var vi uppe i summan vi hade bestämt oss för att var vårat max, men valde ändå att höja en gång extra så vi hamnade 20k ovanför vårat tänkta maxbud, varvid budgivare tre höjde med 100k, varvid vi tackade för oss.

Bara ett par minuter efter att vi "gett upp" ringer mäklaren och säger "Grattis! ni fick huset för erat senaste bud!" Vi är lite frågande och undrar vad som hände med dom som bjöd över, budgivare 3, och mäklaren säger glatt att "Nä, dom hade visst inga pengar visade det sig"

WTF.. jag säger att jag ska prata med min sambo och ringa tillbaka, vi tycker båda det känns väldigt fishy, och känner att om vi är de enda budgivarna för tillfället så backar vi ju tillbaka till summan som budgivare ett hoppade av på, jag ringer upp mäklaren och berättar detta, och hon blir kanske inte skogstokig, men iaf väldigt upprörd och tycker att "Men ni hade ju bjudit xxxx innan!" och jag svarar att "Ja, mot luftbud ja, som visade sej inte existera", hon hävdar att dom visst existerade, men att dom inte hade pengarna, varvid jag hävdar att då finns inte de buden, punkt.
Mäklaren frågar om vi är säkra på dteta, frö säljarna kommer INTE att sälja för det, jag svarar ja och hon ska återkomma efter att hon pratat med säljarna.

Säljarna blir förstås också upprörda (det hade jag också blivit) och vill inte sälja till det priset, och mäklaren "hotar" (nåja) då med att "Isåfall blir det en ny visning och då kan det bli ännu högre priser" varvid jag kontrar med "Ja, eller så blir det ingen annan budgivare alls den gången.." , vi dividerar lite och hon frågar om vi verkligen är säkra på att vi vill ta det genom en visning och budgivning till, och jag säger ja, jag kan dock inte låta bli att lägga till "Fast då aksnke du ska se till att dom som budar faktiskt HAR några pengar också.."

Till saken hör ju att vi visste att säljarna redan hade köpt en ny lägenhet och verkligen ville bli av med huset snabbt, men samtidigt ville vi ju verkligen ha huset, det är ju ett pokerspel som nån påpekade innan.

Vi hör nu inget på flera dagar, och min sambo är ledsen och tror vi förlorat huset, jag är mer "kalL" och tycker att isåfall var det inte menat så, och det är inte kört än.

Efter tre dagar så ringer mäklaren och har ett förslag, vi ger utropspriset för huset rakt av, mot att dom inte tar in fler köpare eller annonser/visningar, plus att då kan även en del annat ingå som dom inte har nytta av efter flytten, typ snösöunga, gräsklippare, jordfräs osv. ..Det accepterar vi efter lite tvekan och det blir affär, drygt 300k under vad vi bjöd, men ändå 150k mer än närmaste (avhoppade) budgivare.

Jag tycker inte man kan se NÅGOT som säkert innan det finns papper skrivna, hela budgivningen är ju ett spel. I vårat fall var vi inte ens säkra på att budgivare 3 existerade, det finns ju inget sätt att kontrollera det, visst, vi kunde få ut ett namn och telefonnummer, men var et nån som bluffande (säkljare eller mäklare) så har dom förstås bett sin kompis som har numret att påstå att han la bud, går inte att kontrollera.

Jag tyckte också det var så märkligt att mäklaren ringde tillbaka så snabbt efter att vi dragit oss ur, eller att mäklaren inte kontrollerade att vi hade pengar, hon frågade förvisso om vi hade lånelöfte och vi svarade ja, det gjorde väl troligen de andra budgivarna också, men det är ju lätt att påstå.
Oj vilken pärs! Nu har vi lärt oss att inget är hugget i sten förens papper är skrivna o tidsfristen för besiktning o annan övrig tid har gått ut. Så vi väntar med att fira tills den 13/12, hoppas hoppas. Vi fick iaf begärt pris o det finns flera objekt till salu på gatan så vi är glada men det känns ändå surt att det inte blev 125 000 till. Köpare 1 hoppade av då alla takstolar inte går att besiktiga pga ingen vind i gamla kåken från 1927. Huset är husbocksförsäkrat i den mån att sprutning ingår men inget snickeriarbete pga allt är inte besiktningsbart:( Men för den nya köparen var det lugnt o inga problem😊
 
När man bokar nyproducerade Bostadsrätter så är det alltid en bokningsavgift som man inte får tillbaka om man hoppar av och inte ska ha lägenheten.
Kanske är det dag med en lag att man måste kunna visa upp lånelöfte eller något annat som visaar att har finansiering.
Det är alldeles för lätt att stå och bjuda på objekt som man inte har råd med.
Jag tycker det är skamligt av mäklaren att ringa tillbaka efter 3 minuter och säga att ni fick objektet till senaste bud med motivering att vinande budgivare in har några pengar, men så är det denne tog en chansning att ni bara skulle acceptera och skriva på men det gjorde ni inte.
 
Jag tycker det låter vettigt. Vad du nu kan göra när budgivare två backat till 1370 (via mäklaren) är att höra av dig till budgivare ett och erbjuda typ 1450 .. dock risk då denne signalerat strulpelle.
 
elpaco skrev:
Jag tycker det låter vettigt. Vad du nu kan göra när budgivare två backat till 1370 (via mäklaren) är att höra av dig till budgivare ett och erbjuda typ 1450 .. dock risk då denne signalerat strulpelle.
Huset är väl sålt?
 
Mikael_L skrev:
Välkommen till forumet. :)

Då har man ju plötsligt budat mot sig själv. :)
När jag köpte vår skabbiga gård bjöd jag över mig själv. Säljaren, eller mer troligt mäklaren, hade överskattat marknadsvärdet och när jag var ensam kvar som budgivare, 200000 under utgångspriset, dog allt bara ut. Ingen annan lade några bud och jag hade ingen anledning att göra något. Till slut fick jag nog och ringde mäklaren och förklarade att antingen blir det affär eller så köper vi något annat för pengarna. Efter några timmar ringde mäklaren tillbaka och föreslog att jag höjde budet med 25000, så skulle säljaren acceptera det budet. Och så blev det. :)
 
Budar mot sig själv? Man "budar" alltid mot säljaren, det är hon som skall acceptera priset. Det är alltså ingen auktion där högst bud vinner, och säljaren inte har mycket att säga till om.

Undrar om inte en del husköpaare skulle passa bättre på en bonnaauktion, och bjuda på en gammalt traktor. ;)
 
Ulric skrev:
...Efter några timmar ringde mäklaren tillbaka och föreslog att jag höjde budet med 25000, så skulle säljaren acceptera det budet. Och så blev det. :)
Vad hade säljaren gjort om du inte höjt ditt bud tror du?
Bränt ner kåken?

Du spelar aldrig poker hoppas jag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.