Har sett bilder på garage där man inte har foder runt själva garageporten utan bara smygar, där man sedan sätter panelen kloss an mot denna smyg. Tycker det är snyggt och öppningen smälter liksom in i garaget på ett annat sätt än när man ramar in den med foder.

Vet inte vad man brukar använda till detta dock? Helst vill jag att smygarna skall vara helt släta och fina. Som smygarna på insidan ett fönster? Det handlar om ganska exakt 200mm......

Vad använder man här lämpligen??

En annan fråga, om man bara sätter smygar runt öppningen. Måste man ha ett överbleck ovanför, som man har ovanför vanliga foder? För det förstör lite den "rena" känslan.... Så jag slipper gärna om jag inte behöver! :)

Det ska vara liggande panel på garaget!

Tacksam för åsikter och idéer kring detta!
 
Ingen!?? :(
 
Du kan väl ta vanligt råplan 21*200 eller köpa limträskiva. El nån annan byggskiva. Finns ju många varianter beror ju på vad du själv föredrar. Själv föredrar jag riktigt trä i dom flesta fall. Inomhus till smygar brukar jag köra med limträ då det inte slår sig vilket råplan gör!
 
A
Plåt funkar om du ska ha helt slätt ,tyvärr får du väl skarv ändå då två meter brukar vara standardlängd hos plåtslagaren.
Finsågad bräda som han innan sa funkar väl bra och då fäster färgen iaf ,plywood går men ser skitfult ut fort om det tar åt sig fukt .
Vill du ha foderlöst släpper du väl ner panelen över smygen så du kommer från blecket ,samma på sidorna.
 
mickesundström skrev:
Plåt funkar om du ska ha helt slätt ,tyvärr får du väl skarv ändå då två meter brukar vara standardlängd hos plåtslagaren.
Vill bara flika in att vi är många plåtslagare som har tillgång till 2,5 alt. 3m bockmaskin. Inget ovanligt alls.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
A
Goteborg skrev:
Vill bara flika in att vi är många plåtslagare som har tillgång till 2,5 alt. 3m bockmaskin. Inget ovanligt alls.
Jodå bockmaskinerna klarar över två meter här i skogen med ;) , brukar vara längre plåt som saknas när man vill ha men helt klart värt att fråga efter
 
Gammal tråd, men har inte fått monterat garageporten förns nu! :D
Så nu väcker jag denna till liv igen.... jag har bestämt mig för att använda vitlackerad plåt. Plåtslagaren jag har pratat med kan lösa 3meters längd utan problem. (y)

Men, vi har liggande panel på garaget... Så frågan är hur jag snyggast knyter samman den liggande panelen med öppningen och plåten? Skall jag låta plåtslagaren bocka plåten i U profil, så att plåten ligger över den liggande panelen på utsidan ? Så att det blir som en "ram" där plåten överlappar kanske 1cm cirka.
Eller ska jag låta panelen sticka ut ca 1cm över öppningen, renkapa den rak och sedan måla ändträt ? Känns inte som det sistnämnda blir alls snyggt. Frågan är hur det blir om plåten istället ligger över panelen, blir det snyggt ?

Hur hade ni gjort ?
 
Jag gillar foder runt men om man i ditt fall tänker indragen smyg fast i plåt så hade jag nog gjort den som ett J fast helt plattbockat och att det går ut 5-15 mm utanför panelen. Lägg sen en latexfog mellan panel och plåt så blir det tätt.

Du kan ju också låta plåten gå ut på panelen 10 mm eller så fast då i liv med panelen. Som en ram ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.