Hej!
Jag ska installera Berryalloc-golv med en tjocklek på 11mm i mitt hobbyrum på nedervåningen med betonggolv (huset byggt 1978 och inga kända fuktproblem) på 34kvm. Kan ni rekommendera vilken platonmatta jag skall använda på detta?

Jag vill helst ha så lågt påbyggnadsdjup som möjligt för att bevara takhöjd. Räcker en Platon stop eller ger den för litet fuktskydd?

Tidigare har en plastmatta legat på golvet (Ej fastlimmad) utan större problem.

Tack på förhand!

Vänligen
Peter
 
Pratade med Isola som sa att man kunde ha Platon Stop om man hade väldigt lite fuktproblem och annars var Platon multi det bästa alternativet då man inte behövde ha någon skiva ovanpå det. Var inne i butiken och stämde av totala kostnaderna för platon multi blev något dyrt och butiksrepresentanten underade om det inte var overkill, så funderar på att köra Platon stop och ändå ha ventilerade lister, kanske ger en liten positiv effekt ändå även fast det inte är den del av monteringsinstruktionerna för Stop-versionen?
 
Är det rent betonggolv idag?
I så fall "andas" det och därför försvinner i så fall fukten ut i luften. Är huset byggt -78 är det troligen inte isolerat under utan platta på mark.

Innan du lägger platon på skulle jag testa med att lägga ut plast på golvet och låta det ligga ett par veckor för att se om det blir kondens under plasten. Vanlig byggplast duger för det men det är ju inte säkert att det ger en rättvisande bild av läget för fuktvandring beror ju på utetemperaturer, temperaturväxlingar, luftfuktighet och en massa annat...

Platon utan fläkt kommer inte att transportera bort fukt speciellt bra eftersom luften inte rör sig så mycket. Risken finns (OM det kommer fukt) att det istället t.ex. vandrar ut i väggarna.

Ett källargolv från -78 skulle jag lägga klinker på, eller en nålfiltsmatta annars, men aldrig ett organiskt material utan ett mekaniskt ventilerat system...
 
anders07 skrev:
Är det rent betonggolv idag?
I så fall "andas" det och därför försvinner i så fall fukten ut i luften. Är huset byggt -78 är det troligen inte isolerat under utan platta på mark.

Innan du lägger platon på skulle jag testa med att lägga ut plast på golvet och låta det ligga ett par veckor för att se om det blir kondens under plasten. Vanlig byggplast duger för det men det är ju inte säkert att det ger en rättvisande bild av läget för fuktvandring beror ju på utetemperaturer, temperaturväxlingar, luftfuktighet och en massa annat...

Platon utan fläkt kommer inte att transportera bort fukt speciellt bra eftersom luften inte rör sig så mycket. Risken finns (OM det kommer fukt) att det istället t.ex. vandrar ut i väggarna.

Ett källargolv från -78 skulle jag lägga klinker på, eller en nålfiltsmatta annars, men aldrig ett organiskt material utan ett mekaniskt ventilerat system...
Hej och tack för input.
Det var en plastmatta som låg olimmad på betonggolvet i cirka 20 år fram tills igår då jag tog av den. Mattan var väldigt fin undertill förutom vissa gulaktiga märken vid vissa lister/dörröppningar. Jag ser detta som ett ganska bra "plasttest" som du nämnde ovan eller vad tror du? :)

Huset är arktiektritat (artiktekten bodde i huset i 20 år och han har tänkt till ganska mycket) så ska ta fram hans gamla ritningar och kolla hur det ser ut under betongplattan. Kan vara grus eller något under husgrunden.

Golvet som jag installerar sedan är Berryalloc som har väldigt bra fuktbeständighet så det i sin tur tror jag kan hjälpa något oavsett.

Återkommer efter ritningskontroll :)
 
Då har du ju bättre förutsättnignar, ja...

Jag skulle ändå kolla med genomskinligt plast några daga för att se om (hur mycket) kondens som bildas. Om det har legat plastmatta så borde du redan ha sett problem på väggarna om det skulle komma mycket fukt genom så det borde ju vara rätt lugnt men man behöver alltid vara försiktig med källarutrymmen och platta på mark i kombination med organiska material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.