Hej.
Är det ngn kunnig som vet hur men beskär ett äppelträd?
Och när gör jag det??
Eller finns det ngn bra sida på nätet man kan läsa sig till det?
Mvh
Chatrine
 
beskärning av fruktträd göres i JAS juli.augusti,september
 
Hej.

Äppelträd är tåliga saker.. Du kan klippa ner det rejält..
Alla frukt träd klipps med fördel under JAS perioden pga då har trädet bäst läcke krafter.

ofta ser man att folk klipper ner träden på våren tidigt.. Det beror på att förr i tiden så hade trädgårds nissarna inte så mycket o göra i Februari.. Så varför inte klippa träd.. En annan bättre anledning är väll att stegen inte sjunker ner i marken när man klipper. Sen finns det inga löv så man ser tydligt vilka grenar som finns. Samt att man oftast får bränna grenar på våren (kolla med komunen) i annat fall får man kompostera eller frakta bort skiten.


Klipp av samtliga grenar som går uppåt samt alla grenar som växer innåt (innåt grenar får ingen sol = ingen frukt).

Jag satte uppe en regel för mig själv. Alla grenar som jag inte når från tex stegen sågade jag ner. Jag kommer ju ändå inte åt frukten.
Grenar som växer in i varrandra eller som ligger o skaver på varandra är bara o klippa ner. Grenar som hänger ner i vägen när man klipper gräs = ta bort. Sen givetvis ta bort döda o skadade grenar..

Ett tips är att titta på grannarna o se hur dom gör på våren (då dom troligen klipper). Jag fick klicka minna träd 2 gånger pga jag klippte för lite första gången. Till slut så sparade jag bara dom grenar som jag verkligen ville ha. klippte i våras o nu ser det ut som om jag inte har klippt träden alls. Växer som skjutton.

Sen finns det lite böcker då..

"Beskärning" -Johanna Lindholm, Torbjörn Åkersson (ica bokförlag)
"Nya besärelseboken" - Klas Vollbrecht, Gustaf Alm, Han Veltman (natur & kultur)
"Beskära TRäd & Buskar" -Lars-Eric Samuelsson, Ulf Schenkmanis (Ica bokförlag)

Lycka till. :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.