Mikael_L
Visst har du endast tänkt köra in bilarna precis innanför portarna? Inte längst in.
Eller är det tänkt som ett fyrabilarsgarage, med några meter mek eller förrådsutrymme längst in?

Om jag var i dina kläder samt önskade hålla ner priset så mycket som möjligt skulle jag nog acceptera en pelare i ungefär mitten av garaget.
Sen en ganska krallig 12 meter lång HEB-balk som vilar mellan portarna, i andra gaveln samt på en pelare 5-7 meter från en gavel.
Sen kan det bli ett relativt ordinärt träbjälklag på det.

Om sen den där pelaren absolut måste väck så får man väl kika på vilken väg att välja, det har kommit in många intressanta förslag i tråden.
Men i vilket fall, särskilt nu när jag sett att det handlar om ett sutterängplan till huset så skulle jag, i dina kläder, börja kolla vad murade eller betonggjutna väggar kan kosta att få till, samt bjälklag i betong. Det är rent tekniskt ett väldigt bra val till det huset.
Särskilt som jag antar att du tänkt gjuten platta under huset som alltså blir en förlängning av garagetaket. Att ha träbjälklag där som sen plötsligt ska övergå till betong kan medföra vissa problem.

Ska du ha en pelare i mitten så bör kanske golvet förstärkas lite där. Även förstärkta kantbalkar i gavlarna där lasten från balken går ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
kalubah
  • Laddar…
Mikael_L
Ang planlösningen ...
Känns det inte lite märkligt att det kommer upp en trappa precis mitt i golvet i köket?
Men visst kan det funka. Och rätt gjort kan det säkert t.o.m bli en spännande detalj.

I badrummet går dörren inåt, man brukar ha att dörrar går utåt i badrum och WC, som du ritat till WC.
Och så fattar jag inte riktigt var entrén är ... ;)
 
Du måste klura ut hur du ska göra med väggar och bjälklag innan du gjuter plattan. Det blir helt andra laster om du väljer betong. Jag tror att du måste kontakta en konstruktör med dina frågor. Han kan komma med förslag på olika bjälklag. Ett alternativ är lättbetongbjälklag.
 
  • Gilla
kalubah och 1 till
  • Laddar…
Får jag ödmjukt föreslå att du också ber en arkitekt slänga ett öga på dina ritningar. Det är alltid bra med en second opinion och en erfaren arkitekt kan ganska snabbt se hur vissa lösningar kommer att fungera i verkligheten och föreslå justeringar. Det gjorde jag i ditt läge och det ångrar jag inte en sekund. Kostnaden i sammanhanget är ganska liten.
 
Ett år senare.

Först och främst, tack för bra feedback! Här fanns ett par svar på slutet som jag till och med missat i allt byggkaos.

Vi har inte kommit så mycket längre än vad vi pratat om här, mer än att vissa moment är gjorda som sätter gränser.

Ritningen har blivit lite ändrad och det har hänt saker på vägen. Trappan flyttades då vi till slut hittade ett ställe som kändes perfekt. Pga den har garaget breddats lite.

Här finns den senaste ritningen, med ETT väsentligt fel.
http://www.deserveit.se/dump/barken/plan_maj14.pdf
Yttermåttet är: 1227 x 870 cm

Felet är att det står att spännvidden är 920 cm men det är "bara" ca 840. Dessutom är det en liten mellanvägg i samband med trappan upp, så under en stor del av rummet är garageutrymmet ungefär 750 cm, vilket kan vara en avgörande förminskning för spännvidden.

Halva huset är ju byggt sedan många år, utan det är ju bara garageplattan och det ovanför som är utmaning nu. Uterummet och däcket runt det hela finns inte heller än, men det fixar sig.

Garageplattan (golvet) är gjuten. Minst en vägg kommer muras (bakväggen som är delvis under mark) och de övriga väggarna kommer troligen att byggas med trästomme.

Vi kommer inte att gjuta ett valv ovanför, det blev både för dyrt och komplicerat, så vi hoppar över det.
Däremot har vi inte spikat lösningen. Detta är på råd av en konstruktör som konstaterade att gjuta valv är inte försvarbart i något sammanhang förutsatt att man inte har flera hundra tusen som man inte vill göra något roligare med. I varje underliggande moment måste man ta extra hänsyn. Just nu så överlever t.ex. inte våra kantbalkar ett valv.

Just nu lutar vi mot att ha en balk som går hela vägen på djupet (12 meter) på mitten, för att halvera bjälklagets ca 8m till 4m.

Helst vill vi slippa pelare, men det känns rimligt att det blir en eller två Helst bara en, vilket skulle kunna falla ut väl eftersom balkarna ofta är 6 meter långa.

Sedan KAN det duga med 45x220 cc60 som bjälklag. Däremot har jag dålig erfarenhet av det sedan förut, så kanske kör vi cc30 istället, alternativt annat material.

Bjälklaget + underliggande tak + golvskiktet ovanför (som blir kök, hall, sovrum mm) får inte överstiga 30 cm, så man kan inte labba med vilka balkar som helst. Orsaken till detta är att vi har fasta höjder att förhålla oss till eftersom nytt och gammalt ska flyta ihop.

Jag är väldigt nyfiken på stålbalkar, men jag har inte fått chansen att träffa någon än som har det kompetensområdet. Vart ringer man?

Alternativt leca-balkar enligt tidigare i tråden.
http://www.nystromscement.se/uplds/files/leca_bjalklagselement.pdf En eller flera, beroende på vilken riktning. Man skulle kanske kunna ha två eller tre av detta slag och lägga i den korta riktningen och sedan ha träbjäklag emellan dem.

Svar till er:

Kalubah: Vi har bollat lite med arkitekten på tekniska kontoret. Är det något särskilt du tycker känns knasigt eller var det bara rent allmänt?

Mikael_L: Huvudentrén är i hall/kök-utrymmet ovanför garaget, på "vänstra sidan". Sedan är det en groventré precis spegelvänt, på andra sidan huset. Man ser från dörr till dörr.

Badrumsdörren går inåt, men det är för att badrummet är stort nog att det inte är störigt, men hallen är trång som tusan!


Det är klurigt, allt det här... Men halva nöjet med att bygga är ju att klura ut allt - inte minst med hjälp av er.
 
Redigerat:
Kolla upp Kertobalk, jag håller på med garage med övervåning nu och har Kertobalk 45x360 bjälklag, takstolarna är kontruerade med detta och sitter cc120 och jag har likadana balkar emellan för att få cc600.
Sökte upp denna lösning för att slippa lägga massa stål kors och tvärs slippa en pelare mitt i garaget.
Över portarna kör jag med en 7,5m HEA 160 balk som jag har gjutit in, ligger över två portar å 2,5m så jag får rätt bra upplag på båda sidorna då jag bara har 60cm mellan portarna.
Har fått samtliga delar beräknade och ligger väl inom marginalerna för hållfasthet och nedböjning.
Har ej spec på vad kertobalken kostar men har sett någonstans på nätet och tror en balk på 8m ligger strax under 2000:-
Det fina med kerto är att du hanterar dom för hand och slipper kranar och annat kostsamt sör att få det på plats
 
Tack för tipset, men tyvärr kan jag inte ha så tjockt bjälklag, det får bara bli 30cm högt inkl innertak i garaget och upp till färdigt golv ovanpå, just pga att det är en utbyggnad som ska flyta ihop med befintligt hus. Därför lär det kanske bli ett par pelare tyvärr. Däremot kan den balken som hålls upp av pelarna få bli lite högre än övriga bjälklaget, det kan jag leva med.
 
Kerto finns i andra dimensioner, t.ex. 45x260.
Kolla på Beijer. De har s.k. RAW fanerbalk som är samma sak.
Vi gjorde en 8cm tröskel för den nya delen när vi byggde ut, pga högre bjälklag. Det funkade bra.
 
Redigerat:
Nu är det tal om veckor innan detta bjäklag är på plats.

Det kommer att bli pelare i garaget, en eller två. Vi lever med det och jag tror inte de är särskilt störande om man placerar dem smart (framför / bakom där bilarna står).

Däremot blir det ju 45x220 i 4-meterslängder på var sida om limträbalken. Det blir ca 6mm nedböjning om man kör cc30, enligt moelvens beräkningsprogram. Är detta något det finns risk att man stör sig på? Knarr, eller att gipstakets fogar spricker om någon på övervåningen hoppar? :)

Däremot funderar jag på det här med hängstag. Om man tar en regel, typ 45x120 och skruvar fast i bjälklaget och sedan får den gå upp genom en innervägg och sedan skruvas i takstolen... Då kommer ju just den punkten att bli väldigt stabil. Nedböjningen blir ju ungefär 0, vågar jag gissa.

Men jag vet inte vad konsekvensen av det blir om vi säger att 10 balkar, av ca 40 är monterade i hängstag och inte de övriga. Det kanske kan ha negativa konsekvenser? Inte för att jag förstår vad det skulle vara, men det är bäst att bolla ideerna med folk.
 
Mikael_L
tobbew skrev:
Däremot blir det ju 45x220 i 4-meterslängder på var sida om limträbalken. Det blir ca 6mm nedböjning om man kör cc30, enligt moelvens beräkningsprogram. Är detta något det finns risk att man stör sig på? Knarr, eller att gipstakets fogar spricker om någon på övervåningen hoppar? :)
Jag tror (med viss betoning på tror) att det blir rätt bra det.

tumregler
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=765
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=764

L/300 = 4000/300 = 13 mm ...


Det är i praktiken nedböjning av tillfälliga laster som dimensionerar åtminstone ett bostadsbjälklag. Det måste vara så styvt att åtminstone glasen i vitrinskåpen inte klirrar och har sig bara man går över golvet.
Det ska vara max 1,5mm nedböjning av en punktlast på 1kN.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1252
 
Redigerat:
Ja, jag tror att det funkar.

Däremot, först blir det ju en nedböjning på limträbalken på 9mm.
Sedan har bjälklaget en nedböjning på 6mm.

Jag antar att det är rimligt att se detta som totalt 15, även om det är efter två olika axlar, så centrum av huset är väl 15 då.

Det är ju en balk på mitten och sedan bjälklag på 4m åt båda håll utifrån balken.

Hängstag känns som att det har en riktigt bra effekt, men samtidigt blir det ju rätt kännbara laster på de takstolar som blir träffade, vilket de inte är dimensionerade för, så det kanske blir lite väl spännande. :)
 
Redigerat:
jonasz skrev:
Kolla upp Kertobalk, jag håller på med garage med övervåning nu och har Kertobalk 45x360 bjälklag, takstolarna är kontruerade med detta och sitter cc120 och jag har likadana balkar emellan för att få cc600.
Sökte upp denna lösning för att slippa lägga massa stål kors och tvärs slippa en pelare mitt i garaget.
Över portarna kör jag med en 7,5m HEA 160 balk som jag har gjutit in, ligger över två portar å 2,5m så jag får rätt bra upplag på båda sidorna då jag bara har 60cm mellan portarna.
Har fått samtliga delar beräknade och ligger väl inom marginalerna för hållfasthet och nedböjning.
Har ej spec på vad kertobalken kostar men har sett någonstans på nätet och tror en balk på 8m ligger strax under 2000:-
Det fina med kerto är att du hanterar dom för hand och slipper kranar och annat kostsamt sör att få det på plats
Du har inte lite mer info om ditt bygge? Har planer på något liknande själv nämligen.
 
-=fullmoon=- skrev:
Du har inte lite mer info om ditt bygge? Har planer på något liknande själv nämligen.
Jovisst, vad vill du veta?
 
Jag kan ju uppdatera tråden med hur det gått för mig förresten.

Husets skal är rätt så klart, garaget är på plats, limträbalkarna också. Våningen ovanpå är just nu bara en stor öppen yta, så det finns inga innerväggar eller rum på något vis.

Jag köpte limträbalkar 140x405mm som jag har dubbla av, hela längden. Det är ca 12 meter långt, så det är 6-meters som ligger parallellt, således 12 st. På mitten (skarven) har jag en vägg som är 90 cm lång, som fungerar ungefär som en pelare. Jag valde att göra vägg istället för pelare då väggen kan fylla en massa andra bra funktioner. Denna vägg är inget supermärkvärdigt, utan det är 5 st 45x220 med en OSB+gips på var sida. Väggen går alltså längs med balkarna, för att minska spännvidden ytterligare.

Dessa limträbalkar går ungefär i mitten av garaget, på djupet. Sedan har jag 45x220 CC30 på var sida ut mot väggarna som sitter i balkskor i limträbalken. Dessa, tillsammans med limträbalken bildar då golvbjälklaget på våningen ovan.

Dimensioner till det hela tog jag fram i samband med moelvens egna beräkningsprogram för balkar, som gör att ungefär vilken idiot som helst klarar av att dimensionera sina konstruktioner. :)

En bild på hur huset ser ut. Ena änden av balken (de dubbla) är alltså emellan portöppningarna i garaget och andra änden är 12,5 meter bort.
ps: eftersom alla frågar, JA det kommer fler fönster framöver, i takt med att det kommer rum bakom! :)

2014-11-20 12.17.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-=fullmoon=- skrev:
Du har inte lite mer info om ditt bygge? Har planer på något liknande själv nämligen.
Lite surt att smutsa ner tråden men det kanske hjälper någon?

Jag är helt grön på detta med husbygge även om jag jobbar i byggbranschen :p
Jag hade tänkt bygga ett garage med möjlighet till en övernattnings lägenhet ovanför om det är möjligt.
Min svåger byggde ett stort fint garage på 9,5x12m? om jag minns rätt. Han har två 3m breda portar och 3000?(låter lite högt. Det är säkert lägre) i takhöjd. Inga balkar vad jag vet ovanför portarna utan En limträbalk eller 3-4 reglar ovanför och jämte portarna.
I ena änden så har har ett förråd på 9,5x3,5m tror jag. Stabil vägg som delar av garaget.
Siffrorna kan vara lite off.
Jag kan ta reda på mer exakta mått.

Som hans garage ser ut så kommer man åt och parkera 4 bilar med dörrarna öppna eller 3 bilar tajt på bredden framför varje port. Något som inte är fel även om man skulle samla på sig lite verktyg och skit.

Har har bara takstolar med cc60? eller om det var ännu glesare.
Nu är det ju designen på takstolarna och antal som möjliggör om man kan ha en lgh över garaget.

Jag hade tänkt bygga något liknande och jag vill ogärna ha en pelare i mitten i garaget.
Planerna är ju att ha bra takhöjd på övervåningen. Så att man kan möblera varje vägg med tex en soffa. Sen kan ju givetvis taket slutta.

Frågan är ju om man på ett smidigt sätt kan fälla in några Balkar där det isf behövs och stadga upp en övervåning så att man slipper ha en pelare och istället lasta av mot mot ytterväggarna och den enda inre väggen som finns i garaget.

övervåningen är tänkt Att ha toalett/dusch. Vardagsrum - kombinerat kök. 1-2 sovrum och en liten balkong i mitten av taket så man får in lite ljus i mitten av övervåningen.

zssEcFP.jpg

Något liknande detta. Inte skalenligt för 5 öre. Att skissa fram något med en trackball som pekdon är inte det smidigaste alltid.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.