Äntligen hittade jag en såg som kan fixa fram 32x187mm breda plankgolv till ett vettigt pris 180kr kvm.
Vi tänkte vitluta det och vitolja det.
Jag har provat mig fram på två furuplank och vårt granundergolv.
Hur har ni behandlat era golv?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon är intresserad hittade vi också en såg som har 210mm breda för runt 180kr. Skicka pm.
 
Vi har lutat och vitsåpat vårt furugolv som vi lagt på övervåningen. Känns som att det krävs rätt så regelbundet underhåll för att hålla det snyggt. Bra pris du hittat för så breda plank. Vi betalade cirka 150 kr kvm för 16 cm breda plank från Beijer bygg.


20141126_184830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt!
Hur menar du att det krävs mkt underhåll? Blir det gångstråk?
 
Ja det har blivit rejält smutsigt där man går. Har vi då inte såpskurat på ett tag så krävs rätt kraftig handskurning för att få rent. Såpskurar man regelbundet så känns ytan inte alls torr utan snarare lite fet. Säkert inte konstigt alls egentligen att man måste våttorka golvet, vi har lite dålig disciplin bara.
 
Kanske ska man satsa på en hårdvaxolja istället?
 
Hårdvax is the shit.
 
  • Gilla
danek2327
  • Laddar…
Jag har såpskurat massivt grangolv i trappen och övervåningen och som nu är ca 8 år. Min erfarenhet är att granen mörknar med alltför flitig såpning. Det första året såpades det ca 4-5 ggr och numer alltmer sällan. Det blir rent och fräsch med bara vattentvätt. Märks speciellt i trappen som utsätts för mycket slitage av flitiga barnbesök o tung hund. Men vi undviker skor nät vi går uppför trappan. Kanske inte helt applicerbart för dig! Golvet mörknar under mattor men återfår den ljusa ytan ganska snabbt när mattan tas bort. Golvet är lättskött.
 
Yonna har du bild på ditt golv?
 
*suck* jag har tagit bilder men är ännu inte vän med min Samsungplatta. Har inte lagt in bilder på många år - trodde i min enfald att Byggahus numera fixat ett enklare sätt att lägga in ...
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallelulia nu har vi lagt grangolvet, slipat det och vitlutat det. På bilden har det inte torkat ännu.
Sedan ska vi olja det.
 
Min erfarenhet av lutat trä är att man sabbar fibrerna i träet och träet blir mycket mjukare och ömtåligare än om man hoppar över lutningen och bara t ex vitoljar golvet. Eller kör med såpa med vitpigmentering i.

Lut ska undvikas enligt min mening!
 
  • Gilla
mixmans
  • Laddar…
Vi hade ett slitet trägolv (troligtvis såpskurat) på övervåningen när vi köpte huset, blev fort smutsigt och ingen av oss hade varken lust eller tid till underhåll av ett skurat golv.

Lösningen :) :
Slipa golvet
Vitluta
Hårdvaxolja, vitpigmenterad (Osmo)
Hårdvaxolja, transparent matt

Mycket nöjd! Snyggt, skönt att gå på, lätt att hålla rent. Inga tecken på slitningar än, det här var mer än två-tre år sedan.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt!
 
  • Gilla
Fe1l
  • Laddar…
Men varför luta golvet alls?? Lut förstör ytan på trät och gör det mjukare/ömtåligare och svårare att hålla rent.
Vitolja eller/och vitpigmenterad såpa räcker för att ge golvet ljus färg och ger ett tåligare golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.