patriklarsson skrev:
...
På korsströmväxlare finns ju dränering men inte på roterande, om det bildas kondens så varför inte?
Visst finns det kondensavlopp även på roterande FTX?
 
Bättre att återvinna 50-60% än att skicka rakt ut som du gör?
Som jag skrev har kompisen INTE ftx.
Man ska ju varken ha för låg eller hög luftfuktighet men så länge man har undertryck inne o värmer luften förstår jag inte riktigt problemet. Man sänker ju luftfuktigheten då!?
 
..Inte på de jag sett, inte ens utan elektrisk eftervärmare.
 
Ja det är givetvis bättre att återvinna något än inget alls, men kalkylen för en investering ser ju inte så lockande ut.

Vad problemet är? Enligt den där rapporten kan det vara ett problem under vissa förutsättningar att det blir FÖR fuktigt. Problemet är ju annars oftast att det är för torrt på vintern. Vore intressant med riktig data på luftfuktighet med/utan FTX.

Missade att det var UTAN FTX!

Att dränering saknas på roterande vvx (eller på de flesta iaf), kan det vara något med att roterande värmeväxlare inte låter kondensatet rinna/droppa ner som i en stationär värmeväxlare? Så att även om dränering fanns skulle den inte ha nån större funktion?
 
Är det någon mer än jag som reagerar på kostnaden som låg?
 
  • Gilla
raisa
  • Laddar…
G
Ingår kostnaden för filter ? En filtersats kostar ca 900-1000:-, byte 1-2 ggr per år.
 
G
Ingår kostnaden för filter i kalkylen ? En filtersats kostar ca 900-1000:-, byte 1-2 ggr per år.
 
Filterbyte ? En del filtersorter till FTX ( har fast variant) kan du köra i diskmaskinen och vissa andra kan du lätt klä av och tvätta för hand ( 2ggr/år). Jag har båda sorterna och det har räckt hittills i 35 år!
 
  • Gilla
raisa och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
KOW: I min FTX sitter ett filter på friskluftsintaget, så att flugor fjärilar o likn. inte kommer in i VVX. Ett Mycket större filter sitter i utsugsluften före VVX-paketet, så inte det dammar igen och får dålig verkningsgrad.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Till mitt nyinköpta östberg ligger de filter jag tänkt köra på 270:-/sats. 45:-/mån för att få in F7 filtrerad luft in tycker inte jag är så faligt.

Angående totalkostnaden. Mitt hus är nästan exakt som exemplet och jag har hittills lagt 38':- på materialet nu när jag nästan är i hamn.

Energibesparingsexemplet verkar väldigt optimistiskt när man utgår från självdrag. Själv kommer jag bli glad om jag sparar 1000kWh/år.

Att ljuddämpare "kan" monteras vid varje don håller jag inte med om, självklart skall man göra det!

Och den där kommentaren om övertryck vill jag inte ens nämna.

I övrigt en bra och intressant artikel!
 
martin43, en del aggregat har liggande växlare då menar jag med vertikal axel, det finns ändå inte någon dränering.
Med en elektrisk eftervärmare av luften torkar man den ju, så vid sådan tillförs torrare luft till huset, sen bör inte det vara speciellt ekonomiskt men:
KnockOnWood, de stora fördelarna med FTX är ju i mitt tycke i första hand att man får ett kontrollerat till och frånluftsflöde, som gör att man mår bra och får en bra hälsa, filtreringen bidrar till detta, då det tar bort luftföroreningar som smuts, bakterier, pollen.
Dsl, jag är lite nyfiken på dessa ljuddämpare vid donen, jag har nog själv aldrig sett några sådana, så förklara gärna, däremot vid köksaggregatinstallation brukar det sitta någon dämpande slang men blir ändå missljud i framförallt köket vid sådana installationer.
Jag tycker man ska ha ett "fläktrum" ex. tvättstuga om man ska sätta in ett aggregat.
Priset på installation är ju svårt att säga, eftersom det beror helt på planlösning, men gör man allt arbete själv blir det inte så stora pengar, rör, don osv är ganska dyrt tycker jag!
 
G
Hur gick det med övertrycksfrågan?
 
G
Svar: Nej, fukten skickas tillbaka i huset eller ut med avluften. Ingen dränering
 
Hej! FTX ihop med sparsamt uppvärmd källare och spisar, murstock, hur funkar det?
Vad behöver man tänka på? Tror inte att det är jättetätt ner mot källaren så att ordna undertryck låter inte som klockrent i mitt fall.
Med tanke på att luften byts så ofta med FTX, borde man inte kunna köra svagt övertryck utan risk fukt då?

Mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.