Ni som har gjutit plintar, hur gjorde ni hålen för dom?
Grävde ni för hand eller gjorde ni det maskin?

Vi ska göra 20 st plinthål 150mm, så jag funderar på att hyra maskin, finns det några förslag?
 
När ja skulle gjuta fast tjärade staketstolpar så köpte jag en jordborr på Jula 199:- (tror den var 15cm) å borrade, runda fina hål ble de ;D
Ble gör bra, lite jobbigt när jag stötte på en större sten (30kg) den gången fick de bli spade å spett.
 
Jag har 16 st plintar. Grävde för hand. Givetvis beror det på hur din mark ser ut men för mig fick det på en dag. Grundande nere i hålet med en trädgårdsplatta och sedan gjut röret där på (200 mm diameter). Återfyllde därefter. Fördelen med gjut röret är att jag kunde lägg ut höjderna på rören och sedan kapa av dom. På så sätt fick jag 16 plintar som diffade max 1 cm i höjd.  :D
Jag grävde ca 70 cm djupt.

 
Vi har lera och småsten, för att sedan komma ner till massa härlig sprängsten.

Vi har oxå vart inne på att lägga en trägårdsplatta i botten.


Men det är väl bara att börja gräva då.
 
Lycka till !
Man blir nöjd när man har grävt klart allt ;)
 
Jag hyrde en motordriven jordborr, 200mm borr, borrade 70 cm. Det var klockrent, men så har vi bara matjord och mjäla. Jag var orolig för rötter eftersom det står buskar där jag skulle ner, men det var inga problem. Förvånansvärt lite rötter.
Men eftersom du har grus och sten i backen så kanske det inte funkar så bra med borr.

Men till dem som inte har en massa sten i backen kan jag verkligen rekommendera att hyra en motordriven borr. Det kostade 700 för en helg, men det var gjort på 20 minuter, 12 hål.
 
Jag kommer också att behöva gräva för lite plintar i framtiden och funderar på att skaffa en sån här: http://www.skurupsborren.se/

Någon som provat?
 
Starfighter skrev:
Jag kommer också att behöva gräva för lite plintar i framtiden och funderar på att skaffa en sån här: [länk]

Någon som provat?
Sök i forumet, har diskuterats i annan tråd. Har för mig att den funkade finfint! :)
 
Vi grävde 15 plinthål för någon månad sedan. Mest lera att gräva i så det gick bra. Största stenen vi stötte på var nog mindre än 5 kg. Två pers gräver då 80 cm ner i myllan på mindre än en dag. Lägg till lite god mat och dryck så blir det dessutom väldigt trevligt...

/Pejja
 
Jag gjorde 22 hål i somras för plintar, jag lånade en motordriven borr, det gick på c:a 40 minuter att borra samtliga hål. Jag valde att gjuta direkt i hålen istället för i rör eftersom det blir såmycket stadigare då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.