Vi bor i ett fritidshus på 85kvm.
Kommunen har sagt att vi får bygga ut maximalt 105kvm, alltså endast 20 kvm ytterligare.
Vi får ej bygga på höjden.

Vi har tänkt att bygga ytan parallellt med huset och sedan göra bygga en "korridor"/passage som sammankopplar. Det ska bli boyta,

Vi undrar nu hur det funkar med de nya byggreglerna. De 25 kvm utan bygglov, kan de utnyttjas?
Har nämnts innan att 10% kan man överdriva utan att åka på det?

Frågan är egentligen, hur ska vi göra för att få ut mest möjliga kvm?

Och hur noga måste ritningarna vara? Då jag har en vän som är byggingenjör och kan det grundläggande.

Tar emot alla tips och tricks!
Tack på förhand.
 
L
Rent generellt så är det så att kommunen har allt makt. Dvs de kan bestämma precis som de tycker. De innebär att de kan förbjuda allt samt godkänna det mest. Så det gäller att har god tumme med dem.

Jag skulle försöka prata med dem personligen, samt göra en bra bygglovsansöka. Samt visa dem att du tänker bygga det nya snyggt, samt bra.

Rent konkret så skulle jag bygga en korridor mellan husen helt i glas. Så att det inte syns eller smälter in i omgivningen.
 
Korridoren räknas ju in i byggytan, så det är väl yteffektivare om man kan undvika en korridor.

De nya reglerna säger att du får bygga ut huset med 15 m² utan bygglov även om det resulterar i att max byggnadsarea enligt detaljplan överskrids. Därmed borde du i princip kunna söka bygglov för 20 m² utbyggnad som du färdigställer för att sedan omedelbart bygga ut 15 m² till med endast bygganmälan. Om kommunen är lite medgörlig kanske de kan låta dig bygga ut 35 m² på en gång.
 
L
Avemo skrev:
Korridoren räknas ju in i byggytan, så det är väl yteffektivare om man kan undvika en korridor.

De nya reglerna säger att du får bygga ut huset med 15 m² utan bygglov även om det resulterar i att max byggnadsarea enligt detaljplan överskrids. Därmed borde du i princip kunna söka bygglov för 20 m² utbyggnad som du färdigställer för att sedan omedelbart bygga ut 15 m² till med endast bygganmälan. Om kommunen är lite medgörlig kanske de kan låta dig bygga ut 35 m² på en gång.
Nej, du får ingenting. Du har inga rättigheter. Det har folk fattat fel. Kommunen har rekommendation från staten att de ska godkänna på ett smidigt sätt. Om du lämnar in en liten anmälan dvs. Det behövs inte prövas.
Men det finns inget som säger att du har några rättigheter att bygga, utan bygglov. Det har du inte. Kommunen är den som bestämmer i slutändan.
Så att bygga utan en riktig prövning är nog ganska kört i detta, fallet. Då är det bättre att man samarbetar med kommunen.
 
Lolight skrev:
Nej, du får ingenting. Du har inga rättigheter. Det har folk fattat fel. Kommunen har rekommendation från staten att de ska godkänna på ett smidigt sätt. Om du lämnar in en liten anmälan dvs. Det behövs inte prövas.
Men det finns inget som säger att du har några rättigheter att bygga, utan bygglov. Det har du inte. Kommunen är den som bestämmer i slutändan.
Så att bygga utan en riktig prövning är nog ganska kört i detta, fallet. Då är det bättre att man samarbetar med kommunen.
Jag har ingenstans rekommenderat att något skall göras utan att tala med kommunen.

För övrigt är du inte utan rättigheter och kommunen får inte göra som de vill. Kommunen bestämmer, men de är inte fria att bestämma vad som helst.
 
L
Avemo skrev:
Jag har ingenstans rekommenderat att något skall göras utan att tala med kommunen.

För övrigt är du inte utan rättigheter och kommunen får inte göra som de vill. Kommunen bestämmer, men de är inte fria att bestämma vad som helst.
Ok, jag menar bara att man inte ska tro att du kan komma och kräva saker av kommunen. För det kan du inte. Om man ska vara ärlig så har man faktiskt inga rättigheter alls, från några lagar om du börjar träta med dem. Så gör inte det.
Man kanske kan säga att du får bygga om kommunen godkänner det. Men kommunen kan inte godkänna vad som utan att i sin tur kanske bryta mot någon lag eller förordning.
Man kan också säga att du får bygga enligt de nya reglerna om kommunen godkänner det. Du skickar bara in en enkel bygganmälan eller vad de kallar det. Ingen prövning görs. Detta gäller tydligen endast för villor, inte fritidshus.
 
Du har inte många rätt, Lolight.
 
L
haavard skrev:
Du har inte många rätt, Lolight.
Det tycker du. Då kanske du har något konkret att komma med. Annars får jag anse dig vara en idiot. Sen kan du ju ta och svara TS också. När du ändå här och glänser med din strålande kunskap. Men det är väl för mycket begärt.
 
Tja. Jag kan ju kommentera dina påståenden om att man inte har rättigheter. Det har man visst i och med att detaljplanen säger vilka rättigheter man har.
Jag kan ju också kommentera ditt påstående om att Attefalllagen inte gäller fritidshus. Det är ju fel. Fel är det också att ingen prövning görs. Faktisk så görs nästan lika många prövningar som när det gäller bygglov.

Till sist kan jag kommentera det om att kommunen har all makt. Kommunens makt sträcker sig inte längre än att den upphör i det någon överklagar ett beslut. Då flyttas makten över till domstolarna.

:wow:
 
L
haavard skrev:
Tja. Jag kan ju kommentera dina påståenden om att man inte har rättigheter. Det har man visst i och med att detaljplanen säger vilka rättigheter man har.
Jag förklarar för dig att du inte kallt ska räkna med att DU har några regler mot en myndighet eller kommun. Alla regler i vårt land är utformade så att det är staten, myndigheten, kommunen som bestämmer. Som privatperson har du inga eller ytterst få rättigheter.

Detta märks extra tydligt när det blir en tvist mellan dig och kommunen. Dig och polisen. Dig och brandkåren. Då förlorar du 99 gånger av 100. En polis kan döda dig och han har inga fel gjort enligt domstolen.

Sedan jag bara säga att om kommunen vill, så kan de hitta massor av regler, som de kan tolka lite som de vill. Och sedan använda mot dig. Men fortsätt du att tro att du har rättigheter. De är sedan länge borta.
Detta ytterligheter i normalfallet funkar allt utan problem. Men du ska dock vara medveten om maktförhållandet mellan dig och beslutande myndighet. Så även om du kan hitta någon "rättighet" så är den i praktiken inget värd. För det går att gräva fram 100 andra regler dom de kan applicera på dig och ditt bygge.

Jag kan ju också kommentera ditt påstående om att Attefalllagen inte gäller fritidshus. Det är ju fel. Fel är det också att ingen prövning görs. Faktisk så görs nästan lika många prövningar som när det gäller bygglov.
Ja, det stämmer tydligen. Jag läste lite slarvigt. Men om det är så, så är det knasigt enligt mig. Det kan inte vara rätt. Då kan också i princip, skippa hela skiten med bygglov för fritidshus. Har du ett ytterdass kan du bygga ett nytt hus.
Till sist kan jag kommentera det om att kommunen har all makt. Kommunens makt sträcker sig inte längre än att den upphör i det någon överklagar ett beslut. Då flyttas makten över till domstolarna.
Ja, för domstolen kommer vara på din sida. Ja, helt klart är det så. Eller kanske inte...
Inget svar till TS?
 
Du vet om att du har stora likheter med rättshaveristerna?
 
Svar till TS:

De 25 kan inte utnyttjas med mindre du vill bygga en fristående byggnad - då går det bra.
Avemos svar om 15 kvm är däremot en möjlighet. Dock gör kommunen fel om de accepterar att du bygger 20+15 på samma gång.
Att få bygga 10% extra är en ganska normal "regel", men det kan ju vara att kommunen redan har räknat med det när den säger att du får bygga upp till 105 kvm?
Ritningarna skall vara så noggranna som din handläggare kräver. Jag kan tänka mig att det kan skilja ganska mycket mellan kommunerna.
 
L
haavard skrev:
Du vet om att du har stora likheter med rättshaveristerna?
Försök att hålla debatten saklig och objektiv. Jag betackar mig för några amatöranalyser av mig eller hur jag tänker. Är det ok?
 
Saklig och objektiv? Tidigare idag ansåg du att jag var en idiot...

Jag kan kanske få berätta lite om vad rättshaverister inom bygglov har gemensamt?
De försöker få genom ett projekt som strider mot allt vad samhället kan acceptera. När de så får avslag försöker de få det till att det är samhället som är mot dem . Rättshaveristerna skriver brev på brev och stångar sig blodiga medan samhället måste lägga sina resurser på striderna - i stället för att utveckla landet.

Motsatsen är de som jobbar med myndigheterna i stället för mot dem. De hittar vägar runt och kommer ut på andra sidan som mångmiljonärer.
Jag känner båda sorter. En bor i ett fint hus och har 30 anställda, den andra är en bitter gubbe som bor på 19 kvadrat utan dusch.
 
L
Du är bra märklig du. Det var ju precis det jag skrev som råd till TS. Att TS skulle jobba med myndigheter och inte emot. Dvs att stånga sig blodig. Men nu har du fått det till att jag är sådan, då jag överhuvud taget varken frågat något eller påstått något åt det håller. Nej, min ursprungliga kommentar verkar stämma, du är en idiot, och nu lägger jag inte mer tid på dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.