Det finns knappt någe' skrivet om etage på detta forum!

Vi har hittat en sluttningstomt, men tycker vanliga sluttningshus tenderar att bli rätt trista, speciellt med ingång på bottenplan i norr som det blir på denna (=grottig undervåning)

Vill VÄLDIGT gärna göra etage, 2 eller 3. Någon som gjort det?? Problem? Tips och råd? Fördyrande, hur mycket?

Är det "samma pris per kvadrat" på grunden oavsett nivåskillnader? (1800-2000 för grunden i Sthlm-området om jag tolkat forumet rätt)

Det är stenhällar under. Vi tänkte höja marknivån (även överst) - borde slippa sprängning... Alltså BORDE det gå att få en hållbar kalkyl på mark/grundarbete eller hur?

(Huset är ju en bagatell att räkna på jämfört med en stenig sluttningstomt som ska bli etage... känns det som)

 
Innan ni går för långt i funderingarna ang. att höja marknivån bör ni kolla med kommun, det kan vara lite känsligt ibland att skotta jord.
Gäller det rejäla ombyggnader av tomt så kan det nog bli en del diskussioner, om inte annat med grannar.

Det enda bra sättet att få en uppfattning om pris är att kolla med några grundbyggare, men utgå ifrån att alla typer av besvärligheter (nivåskillnader och sånt) drar med sig kostnader.
 
Tomten lutar åt ALLA håll från ett av de övre hörnen räknat. Vi skulle i så fall bara höja till granntomtens höjd (ca 1 m) så att det övre etageplanet (och altan/trädgård) hamnar i deras nivå.

Egentligen fattar jag inte vad det kan bli för merkostnader. Att göra en platt grund borde ju vara samma sak oavsett höjd över havet... Grunden hos "grannen" kostar ju också 2000 kr/kvm, även om den ligger på en annan nivå... Priset borde ju gälla oavsett hur många nivåer, eller har jag fel?

Det är väl fyllnadsmassan som kommer att "öka priset" eftersom det blir "trappstegsformade höjningar" som säker slukar många kubik?

Ett sutteräng med sprängning måste ju bli värre i pris?

Jojo, vi SKA ta dit nån som kan kolla, men först ville jag ha lite kött på benen av Er. Ösa en rejäl skopa ur kunskapsbanken s a s.
:->
 
Du har helt rätt Byggare Babe "grunden" kostar lika mycket om man pratar om platta på mark.
Det som kan variera är markentreprenaden, beroende på hur mycket du vill göra eller behöver göra.

Vi har höjt vår tomt ca 1 meter från grannarnas nivå.
Mot grannarna har vi lagt en stenmur för att hålla massorna på plats och att det ska se snyggt ut mot grannarna också. De var väldigt nöjda ska jag säga ;D

Det du ska försöka är att få huset över gatunivån. Det har med fallet på vattnet att göra.
Grunden för ett ettage hus kommer att vara dyrare än om du gör en 1,5-2 plans hus.
 
Jag kanske uttryckte mig lite oklart ang nivåskillnader.
Jag menade alltså en trappstegsformad platta, det innebär en hel del merjobb som kostar stålars.

Men du har förmodligen rätt att sprängning kostar ännu mer, beror givetvis på hur det ser ut hos er.

Om ni behöver fylla för att komma upp i samma nivå som grannen så borde det inte vara några konstigheter, men en del människor ser ju tyvärr alla förändringar som en försämring så ett snack med granne innan är definitivt att rekommendera. En uppfyllning kan t.ex påverka vattenavrinning från granntomter.
 

Hej!

En liten fundering, när men fixar en "trappstegsformad" platta, byggs de vertikala delarna med murblock eller gjuts även dessa?

Om man bygger med byggblock så borde de horisontella plattorna se ut precis som vilken annan platta som helst eller hur?! Antar att det då mest är själva jobbet med att få till makadam/grus mellan de olika nivåerna som kan vara knöligt.

Mvh Stefan :)
 
Stefan skrev:
En liten fundering, när men fixar en "trappstegsformad" platta, byggs de vertikala delarna med murblock eller gjuts även dessa?

Om man bygger med byggblock så borde de horisontella plattorna se ut precis som vilken annan platta som helst eller hur?! Antar att det då mest är själva jobbet med att få till makadam/grus mellan de olika nivåerna som kan vara knöligt.

Mvh Stefan :)
Eehh... nu hänger inte jag med. Byggblock kontra gjutning eller??
 

Hmmm... kanske enklast att fråga hur man bygger en grund i etage?

Antar att man behöver bygga/gjuta en vägg mellan de båda plattorna som ligger i olika höjdnivå eller hur?

Det var här min fundering kring vägg i Leca kom in i bilden.

Mvh Stefan :)
 
Jag lyfter länken igen.

Någon som byggt etage-grund, som vet hur mycket det kan fördyra jämfört med en "platt" grund?

Jag menar själva grundgjutningen, dvs hur mycket extra kan just trixandet med "trappsteg" fördyra.

För vår del skulle det bli 3 etage. Första med 1 meter och andra med 80 cm. (enligt mina egna ritningar...)

Fyllnadsmassorna vore också intressanta... Om man måste fylla typ i genomsnitt 1,5 meter under 130 kvm etagegrund... och 1 m under 80 kvm. (Ojämn bergsknallesluttning. Rören kommer ovanifrån. Infart nedanifrån)

(Läste just inlägget som förelsog pålar, och göra en carport/cykelställ under en "balkong", men då kommer man ju inte in i huset från bil-sidan, utan är 1 våning under... Låter jobbigt med matkassar och barnvagn...)
 
Halloj, håller med om att det finns lite information om "udda" husbyggen så jag får bidra med vad jag kan.

Vi bygger souterränghus på en bergig sluttningstomt med tre etage. Och ja, det är dyrare än att smälla upp en plan grund på en plan tomt.

Vår grundkille murade mellan nivåskillnaderna innan vi gjöt de olika etagen. Grunden är dorocell-element som man gjuter i. Detta i sig var inte särskilt besvärligt utan det är markarbetena som kostar.

Sprängning är inte alltid dåligt och dyrt - speciellt inte om man har sluttningstomt. Avväger man sprägningen efter tomten så kan massorna användas som utmärkt fyllnadsmassa och du slipper kostnaden för att detta. Men man vill samtidigt inte få för mycket massor eftersom det är relativt dyrt/besvärligt att bli av med...

Det är mycket svårt att avgöra hur mycket dyrare totala kostnaden för grundarbetena blir men en grov gissning är att du får dubbla kvadratmeterpriserna som uppges på forumet. Då utgår jag från att du har en sluttningstomt där du ev behöver spränga och har flera etage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.