Hej!

Jag har precis köpt en lägenhet på 47 kvadratmeter som jag vill göra om en del. Jag har en budget på 150 tkr och undrar hur långt detta räcker?

Vill ha nytt kök, ska lägga nytt golv, riva ej bärande (dock med flera el, tv, tele uttag i) innerväggar och sätta upp nya på annat ställe.

Vad kan man göra själv? Är inte super händig, men skruva ihop skåp och lägga golv kan jag :D


Väldigt tacksam för svar eller allmänna tips! Allt uppskattas.
 
Hur långt är ett snöre? ;)

150tkr räcker väldigt långt om du gör det mesta själv.
Sedan är det största frågan var du köper materialet samt vad du har för krav på standarden.
 
Det bör räcka till nytt kök inklusive nya ytskikt i hela lägenheten, men inte nytt badrum eller elinstallation. Detta förutsatt att du väljer ett kök från ett relativt billigt märke typ IKEA eller Epoq samt inte för dyra vitvaror. Att du gör ytskikt och montage av kök själv, men kan ha en hantverkare som sätter det på väggen.
 
OK tack. Lite mer konkret fråga kanske : Jag ska ta ner vägg mellan kök och vardagsrum och sedan lägga nytt golv över det nya stora rummet. Tanken jag haft är att lägga det nya golvet över de gamla. Men när jag river väggen så kommer det först och främst uppstå ett hål där väggen varit, hur gör jag där? och nr 2 är att det är en liten höjdskillnad på rummen? Kan man lägga någon list eller dylik som gör att övergången blir smidig eller hur gör man? I dagsläget är det plastgolv i kök och parkett i vardagsrum.
Tack för hjälp!
 
Jag antar att man bör riva ur både parkett och plastmattan innan man lägger nya golvet. Budgetalternativet är att behålla parketten och lägga klinkers i köksdelen av det nya stora rummet.
 
Redigerat:
hug skrev:
OK tack. Lite mer konkret fråga kanske : Jag ska ta ner vägg mellan kök och vardagsrum och sedan lägga nytt golv över det nya stora rummet. Tanken jag haft är att lägga det nya golvet över de gamla. Men när jag river väggen så kommer det först och främst uppstå ett hål där väggen varit, hur gör jag där? och nr 2 är att det är en liten höjdskillnad på rummen? Kan man lägga någon list eller dylik som gör att övergången blir smidig eller hur gör man? I dagsläget är det plastgolv i kök och parkett i vardagsrum.
Tack för hjälp!
Beror ju lite på vilket av dem som är högre och hur mycket?
Förmodligen är de byggda i samma höjd från början, så bägge golvmaterialen tas bort innan du lägger nya golvet.
 
hug skrev:
OK tack. Lite mer konkret fråga kanske : Jag ska ta ner vägg mellan kök och vardagsrum och sedan lägga nytt golv över det nya stora rummet. Tanken jag haft är att lägga det nya golvet över de gamla. Men när jag river väggen så kommer det först och främst uppstå ett hål där väggen varit, hur gör jag där? och nr 2 är att det är en liten höjdskillnad på rummen? Kan man lägga någon list eller dylik som gör att övergången blir smidig eller hur gör man? I dagsläget är det plastgolv i kök och parkett i vardagsrum.
Tack för hjälp!
Hålet kan fyllas upp med en passbit av trä i lämplig höjd, men jag rekommenderar dig till att riva båda golven för att hamna i samma nivå. En list blir aldrig snyggt.Hur mycket skiljer det i höjd?
 
Beror lite på lägenhetens ålder, i en del äldre hus är det ju sand under parketten och då blir det lite meckigt att riva ut det. Dessutom är det synd att riva ut parkett, nästa ägare kanske vill ha den. Vi lade dubbel foam på parketten för att väga upp höjdskillnaden mellan parkett i vardagsrummet och 2 lager plastgolv i hallen, det var ju bara nivån av en plastmatta som skiljde. Vi har laminatgolv och plastmatta är utmärkt underlag till det.

Hålet i golvet efter borttagen vägg får du lösa beroende på hur det ser ut när du tagit bort den. Vi fyllde ut med överblivna golvbitar. Om det blir bra med list eller inte beror på hur tydlig du vill ha övergången mellan kök och vardagsrum, vissa tycker det är bra att markera även i golvet att "nu är du i köket istället".
 
Precis jag kan inte ta bort nuvarande golv, föreningen sa att jag skulle lägga ovanpå. Så jag bestämmde mig nu att få hjälp med rivning av vägg och fixa golv. Har läst en del om ikea metod kök som verkar rätt prisvärt och enkelt att montera.
Så då tänkte jag att efter jag rivit nuvarande kök, så ska jag lägga ut golvet i hela lägenheten först och sedan montera upp köket eller ska jag göra tvärtom?
 
Riv ut plastmattan i köket och flytspackla så att du kommer upp i samma nivå som parketten. Dom flesta lägger nog golvet först sen köket, gör det som blir enklast.

150 k kr räcker till allt om du gör allt utom elen själv. Allt går att lära sig bara man läser tillräckligt mycket på byggahus.se ;)
 
Vi har en 4a på 74 kvm, och har bredspacklat alla väggar, bytt innerdörrar och karmar, nya tapeter och dragit bort gamla golv och lagt nytt, har flyttat 1 vägg och köpt nytt kök och ytterdörr.bytt handfat och toalett och nya blandare i badrummet, även dragit ny el &central. Sänkt tak och satt in spotlights. Enda som är kvar är toans ytskikt och alla element, detta har gått på ca 100 tusen och då har vi gjort det själv förutom el och vatten men det har vi fått till kompispris av bekanta. Ikea kök, Mora blandare, whirlpool vitvaror, tapeter för 500:- rullen så ganska dyra, golv 150:- kvm och vanliga innerdörrar, dock lister med kabelförvaring som var ganska dyra. Tror 150 bör räcka om du håller dig till normalpris på grejer.
 
Vi renoverade våran gamla lägenhet, kök och badrum för lite drygt 120tkr. (ej vitvaror)
Då gjorde jag allt själv med lite hjälp från släkt o vänner.
Man kan spara in riktigt mkt på att göra allt själv. :)
 
Låter riktigt bra ! :) Har du erfarenhet då eller tror du jag som inte gjort det tidigare kan göra det? Hur lång tid tog det hela?
 
Ingen större erfarenhet. Första köket ja gjorde o första badrummet.
Allt går ju att fråga sig till. Har man inte gjort ngt innan kan man ju
inte veta om det är lätt eller svårt.
För mig tog både kök o badrum ca 2-3mån styck.
Blev bara kvällar och helger.
Dessutom fick vi vattenläcka i badrummet när vi skulle koppla in vattnet när vi var klara.
Ett rör i golvet som brustit o sippra upp vatten i genom golvet.
Som tur va så gick det att dra nya utanpåliggande rör.
Lite OT men ja tror du kommer riktigt långt på 150tkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.