Tja.

Har ett par gamla råttfällor i garaget som inte håller måttet. Skulle behöva ha några nya som dödar möss/råttor på direkten och som garanterat smäller igen.

Behöver nog iaf 10st så billigt vill man ju att det ska vara.

Några bra och billiga inköpsställen?
 
Jag har testat igenom ett antal olika typer av musfällor, men den enda som jag tycker funkar bra är Mjölner Original (finns på Clas O, Bauhaus, Jula, mfl) för 30-40 kronor. Kanske går att hitta billigare på nätet.

Den klassiska modellen av trä är för knepig att aptera - tenderar att slå igen för lätt eller inte alls.

Supercat är smidig att aptera, men har för svag fjäder och dödar inte alltid.

Axley från Jula är kraftig och dödar med besked, men svår att aptera och slår ofta inte till alls.
 
Den här typen tycker jag fungerar bäst: http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Skadedjur-och-fagel/Musfallor-2-st-140301/
(För möss, den större varianten för råttor har jag inte testat.)
Laddar man med något segt och smaskigt så är det sällan mössen lyckas käka upp det utan att det smäller. Mina möss gillar vingummi så jag brukar ladda med det. (Dom gillar iofs mina begagnade polersvampar med bilvax ännu mer, men det har jag inte testat i fällorna.)
 
Vattenspann med vippbräda (var man nu köper sån) funkar bäst mot mina möss. Tog 9 stycken på några dagar, när de började flytta in, tomt sen dess och tyst i innertaket.
 
Korvgubbe
Roundup skrev:
Vattenspann med vippbräda (var man nu köper sån).
Här till exempel.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vattenbräda är bra..men kräver närvaro om du ska vara laglig:rolleyes:

Mjölner är annars det bästa i slagfälla jag testat, lätta att rigga och i princip 100% utdelning !
 
Man ska inte dränka djur! Är man så snål så man inte kan bjuda mössen på en snabb död då tycker jag man ska låta bli.
 
Real7 skrev:
Man ska inte dränka djur! Är man så snål så man inte kan bjuda mössen på en snabb död då tycker jag man ska låta bli.
Tro vad du vill, men jag är varken snål eller djurplågare.
 
Det blev ett par Mjölner fällor och 4 gamla hederliga då det inte fanns mer på hyllan. Får väl köpa mer och byta ut och sätta dit några extra sen så. Fångar en hel del på gott och ont. Men rovfåglarna får ju sig lite mat iaf :)
 
Lyfter den här gamla tråden....
Jag har själv kört med Mjölner musfälla och fått den som favorit - men måste nu byta. De där odjuren som är inne i huset nu äter hål i plasten på den och har nu ätit upp betet i två musfällor. Musfällorna har nu ett stort fint uppgnagt hål där det är tänkt att de ska trycka in nosen och utlösa fällan. Vid test så tycker jag att de smäller till lätt, men tydligen inte tillräckligt lätt. Artmässigt så brukar det vara husmus eller större/mindre skogsmus som fångas.

Har ni några andra fällfavoriter?
 
Underskatta inte den gamla och välbeprövade slagfällan i trä. Passa på när den går att hitta i fyndlådor hos Obs för 10 kr / 2 st. Så billigt att de inte behöver agnas... :)

Träslagfällor för gnagare i rad på träplanka, obeagnade och redo att användas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sturmtiger och 1 till
  • Laddar…
De här är lite dyrare, 100 kr per styck. Men de är effektiva :)

Två kattungar, en svart och en randig, ligger tillsammans på en fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, skämt åsido: Vi fick in möss i en vedbod (del av hönshus/stall) när vi glömde stänga dörren.
Två fällor apterades, och tog två möss. Fällorna apterades igen, och nu är de borta.
Några stackars möss har släpat med sig fällorna till någon vrå och legat och dött i sina plågor :(

Det är denna typ, som alltså inte kan rekommenderas fullt ut:
Två öppna traditionella musfällor med metallfjädrar och betesstationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att Råttorna släpar med sig dom kan nog tyvärr hända vilken fälla som helst, själv sätter jag fast dom på en större brädbit eller rent av skruvar fast dom på plats, har hänt flertalet ggr att dom glidit iväg o legat till sig ;)

fast dom fällorna som inlägget över visar, ser ju faktiskt nästan rent av dåliga ut, inte den där slå av ryggen /nacken effekten kanske...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.