Hej!

Jag sitter med slutklämmen av k-ritningarna för vårt framtida hus.
Har inspirerats av passivhus-konstruktioner i väggarna och hade tänkt mig ett lager (minst 95mm) isolering precis innanför stomme som är "fristående", det vill säga inget bärande trä runt för att bryta köldbryggan.

Frågan är, är detta något som är vanligt bland självbyggare? Har inte sett många sådana konstruktioner alls och framför allt inte bland hus som byggts som lösvirke.

Med vänlig hälsning Richard
 
Jag byggde min vägg med 120mm isolerfält mellan 2 stommar. Satte dock ett horisontellt varv med regel ungefär på mitten för att hålla samman stommarna. Stommarna är också förbundna i alla fönster och dörröppningar mha byggplywwod.
 
Hej! Jag har gjort en variant på just detta...men det verkar inte vara vanligt, nej...
Bifogar en dålig bild, men minkonstruktion är utifrån och in : 50mm västkustskiva-145mmregel-80mm friliggande spalt, 45mm regel stående, ångspärr, 28mm gles, osb, gips. allt är lösullsisolerat med cellulosa, så det är två brutna köldbryggor i väggarna.
Spalten består av 10cm breda remsor av osb/plyfa som är monterade mot 45mm regel och monterade på 145mmsregeln, se bilden.

Inte farligt mycket mer jobb för mig, kanske en vecka totalt för att regla upp allt...i gengäld tog isoleringen 3 timmar för att få 3 ton cellulosa på plats med perfekt passform och utfyllnad.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


förtydligande: osb-plattorna är mellan 5 och 8 st som sitter med ca cc45 till cc60 utmed regeln...viktig är att plattorna sitter förskjutna mot varandra så att isoleringen kan komma in överallt.
 
Redigerat:
Intressant, skall ta en liten funderare på detta!
Tack för input:en!

Med vänlig hälsning Richard
 
Mattiaz skrev:
Jag byggde min vägg med 120mm isolerfält mellan 2 stommar. Satte dock ett horisontellt varv med regel ungefär på mitten för att hålla samman stommarna. Stommarna är också förbundna i alla fönster och dörröppningar mha byggplywwod.
Skulle du vilja speca din vägg?
Från fasad till gips.
 
22mm lockläktpanel
Spikregel 36x95mm
Distansläkt 12mm
Vindväv
95mm stomme
120mm isolerskikt (ett varv med horisontell regel)
120mm stomme
Vario ångbroms
70mm stomme (installationsskikt)
12mm byggplywood
13mm gips

Bjälklaget hänger i en bärlina fäst i 120 stommen vilket gjorde att jag fick ångbromsen hel genom bjälklaget.
 
Tack.
Då är det en 2-planare du byggt? För en som inget begriper, blir det inte klent med 120 stomme? För den löper hela vägen från syll till hammarband? Och håller mellanbjälklaget.
Mig lurade dom på 145 stomme till garaget. Visserligen 6,5m brett, men ändå.
Fönster & dörrar, är dom monterade i 95-regeln?
 
Det har inte rasat än iaf. 😉 Tog dock högre klass på virket främst för att få så raka reglar som möjligt. Längden på reglarna är nästan 5,4m. Fönster och dörrar sitter i den yttre stommen.
 
  • Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Tullemannen... alltså, du kan balansera en bil på en 95mm-regel om den är stagad i sidled. De flesta äldre hus är ju byggda med bara 70-reglar och har stått i 40-50 år.
Större dimensioner gäller för liggande balkar...och när man vill ha mer isolering. Men numer vill man ju undvika köldbryggorna också och kan då gå ner i dimension på reglarna istället.
 
Forbo... Så sant. Tycker det är intressant det här med ytterväggar (otroligt nördigt)
Har sett flera exempel på detta med att man hänger bjälklaget på stommen, bl.a. från norska passivhus. Verkar vettigt mtp obruten plast, och mtp köldbryggan, om bjälklaget ligger "inne i huset".
Men för en lekman upplevs det som en stor påfrestning på ytterväggen när hela bjälklaget hänger på väggen.
 
tullemannen skrev:
...
Men för en lekman upplevs det som en stor påfrestning på ytterväggen när hela bjälklaget hänger på väggen.
Var skulle annars bjälklaget fästas menar du?
Ytterväggar + ev. hjärtvägg är väl det som vanligen står till buds?
 
KnockOnWood skrev:
Var skulle annars bjälklaget fästas menar du?
Ytterväggar + ev. hjärtvägg är väl det som vanligen står till buds?
Jo, men jag tänker att på traditionellt vis, ställer man inte bjälklaget på ytterväggen, så det vilar över hela hammarbandet. Tänker att belastningen kanske ligger annorlunda då? Jag har ingen aning, bara funderar, bara nyfiken.
 
Du har säkert rätt i att det blir en enklare, robustare konstruktion så.
Men det går ju inte om man har "förhöjt väggliv", t.ex. i ett 1 3/4-planshus.
 
Jag skapar en egen tråd om det här, men jag tänker mig att ha (är mitt i beslutsfattandet och installation här i dagarna):

Utifrån och in

22 ytterpanel
25 spikläkt
vindtät
125 trästomme
100 cellplast, obruten hela vägen, med undantag för någon skruv eller något järn som binder ihop väggarna)
125 trästomme
osb
gips

Fördelen med cellplast ser jag som att den är stabil för att hålla ihop väggarna med varandra.
Plus att jag har en del över från att vi gjorde plattan. :)

Min tråd:
http://www.byggahus.se/forum/isoler...ihus-cellplast-mitt-i-vaggen.html#post2131212
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.