Jag har en Elektrolux EKD70406X som inte fungerar som den ska.

Displayen för plattan närmast vreden till höger blinkar "-", istället för att visa 0 som de övriga plattorna gör när de inte är på. Någon gång ibland går det att sätta på den plattan, men sedan så fort man ändrar värmen på den så klickar det lite och sedan börjar den blinka "-" igen. Övriga plattor fungerar som de ska.

Dessutom så piper spisen ofta utan anledning, även lång tid efter att spisen stängts av och alla plattor är kalla. Det ligger inget på spisen. Det kan till exempel hända efter att man torkat av hällen. Det slutar inte och det har hänt att jag efter 30 min drar ut sladden för att slippa höra pipen.

När jag pratar med Electrolux support så kan de inte säga något om vad det kan bero på, eller ungefär vad en reparation skulle kosta.

Någon som har idéer? Tips på reparatörer i Stockholmsområdet som man faktiskt kan få en uppskattning av kostnad, utan att behöva betala 1300:- för ett hembesök?
 
A
med tanke på var den är bygd
kan det vara en dåligt monterad kontakt.
Det kan vara den högra induktionsmodulen men inte troligt den kostar ungefär 2000.-
mer troligt är kortet som sköter effektstyrningen det kostar ca 1500.-
Om det skulle vara själva plattans avkännare ca 1200.-
fast jag tror på kortet som blinkar
 
Tack! Tur att man kan få bra svar här!

Hur pilligt är det att skruva upp den för att i alla fall rucka lite på kontakterna för den zonen?
 
A
Det är hemskt
lossa alla sladdar till hällen
lyfta av hällen
lossa alla skruvar till induktionslådan
UTAN att lyfta lådan
håll i hop och vänd på hela härligheten
lyft hällen från lådan
och nu blir det värre..
men jag tror att du kommer långt med att titta på vreden och spagetti kablarna samt restvärme indikatorn

att sätta ihop allt blir ännu värre
full demontering - återmontering och van ca 2h
 
Tack igen. Då låter det inte som att det är så mycket annat att göra än att ta hit en reparatör.
 
A
Det enda du kommer åt är ju vreden på baksidan och "spaghetti" kablarna.
då räcket det att lyfta hällen men sladdarna är korta och svårt att komma åt.
Restvärmeindikatorn kommer du inte åt förrän "lådan" tas bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.