I vårt relativt nyinköpta hus finns en fristående öppen braskamin installerad. Den är i plåt (tror jag) med något sorts knottrigt vitt "puts" utanpå som väl ska få det hela att se ut som en murad kamin.

Problemet är att den verkar suga ut mer värme än den tillför, så jag tänkte att det väl bara är att sätt in en kasett i den. Men nu sa en bekant att det bara är att glömma, det går inte att sätta in en kasett i efterhand i sådana kaminer (går går det iofs kanske , men sotaren kommer aldrig att godkänna det påstår han). Det är bara murade kaminer alt. plåtkaminer som från början är avsedda för kasetter som funkar menar han vidare. Stämmer det?

Enl. en handskriven lapp som säljaren lämnade efter sig, så är kaminen av märket Jorm och tillverkad av Strömsunds plåtindindustri. Jag har förgäves försökt hitta märket eller tillverkaren på nätet, utan framgång dock. Någon som vet hur man kommer i kontakt med tillverkaren eller finns den inte längre?
 
esox skrev:
Problemet är att den verkar suga ut mer värme än den tillför, så jag tänkte att det väl bara är att sätt in en kasett i den. Men nu sa en bekant att det bara är att glömma, det går inte att sätta in en kasett i efterhand i sådana kaminer (går går det iofs kanske , men sotaren kommer aldrig att godkänna det påstår han). Det är bara murade kaminer alt. plåtkaminer som från början är avsedda för kasetter som funkar menar han vidare. Stämmer det?
Om din kamin är av plåt/stål så kan du kanske lösa problemmet med en dörr så den omvandlas till en vanlig kamin med glasdörr :-/. Ett dörr är ju det enda du saknar för att få en kontrollerbar förbränning ;). Undersök om någon plåtverkstad kan tillverka en sådan dörr med glas och reglerbar luftventil eller köp en sån dörr och tillverka/svetsa in en ram så att man kan hänga en dörr.
Undrar om du förstår vad jag menar :-/. I alla fall får du mycket mer effekt/värme ifrån din kamin och nerkyllningen av rummet stoppas när du minskar draget. Du reglerar luftmängden som ska in i kaminen och sen ut genom skorsten och det är det som ska till för att få det varmt ;D.
Att köpa en kasset är en dålig/ mycket opraktisk idee och det skulle bli som kaka-på-kaka, om jag nu har förstått rätt ditt problem ;)
lycka till!
gaia

 
Ja, jag förstår detta med att tillverka en stålram med dörr, men kan en sådan konstruktion godkännas av sotaren (jag får väl fråga honom när det är dags för sotning....)?

Men jag förstår inte vad du menar med att en kasset skulle vara en opraktisk idé?! På vilket sätt skulle det vara opraktiskt? Jag trodde det skulle vara lika enkelt i en öppen plåtkamin som i en murad kamin - bara att sätta in kassetten, ta bort kaminens befintliga spjäll och täta kassettens rör mot spisens rökgång; så har en bekant gjort och inte haft några problem....
 
esox skrev:
Men jag förstår inte vad du menar med att en kasset skulle vara en opraktisk idé?! På vilket sätt skulle det vara opraktiskt? Jag trodde det skulle vara lika enkelt i en öppen plåtkamin som i en murad kamin - bara att sätta in kassetten, ta bort kaminens befintliga spjäll och  täta kassettens rör mot spisens rökgång; så har en bekant gjort och inte haft några problem....
Jag föreställer mej att det blir en plåtlåda i en plåtlåda - en kombination som blir svårt att anpassa snyggt ihop :-/. Insatskaminer uppfanns som en smidig lösning för att få snabbt en stängt eldstad och för att en storlek skulle passa i många öppna spisar.
Egentligen saknar du bara en dörr för att stänga din öppna spis men vill du gärna betala för ett hel insats så är det OK ;). Jag har bara get dej en tips som kanske är omständig men kan bli billigare och snyggare i slutändan.
gaia
 
OK, då förstår jag! Och tack för tipset, det ska jag definitivt gå vidare med och kolla upp :)
 
Essox,
var ute efter en välvd glaslucka till min öppen spis - fick offert från Spartherm - själva glaset skulle gå på 14 000 (cca 75x 92 cm) >:(.... till slut köper jag en färdig insats för samma pris ... och genom att jämföra en insants (från samma tillverkare, identisk model och storlek) med välvd luckan och en med delad, kan jag säga att glaset är svindyrt
 
kyticka skrev:
Essox,
var ute efter en välvd glaslucka till min öppen spis - fick offert från Spartherm - själva glaset skulle gå på 14 000  (cca 75x 92 cm)  >:(.... till slut köper jag en färdig insats för samma pris ... och genom att jämföra en insants (från samma tillverkare, identisk model och storlek) med välvd luckan och en med delad, kan jag säga att glaset är svindyrt
Välvd och värmetålig kan ju kosta extra mycket. Titta bara på runda duschkabiner ;)
Nog börde en dörr med ram kosta mindre än en hel insats :). Det är bara inte så lätt att få tag i, känns det som...
gaia
 
kyticka skrev:
Essox,
var ute efter en välvd glaslucka till min öppen spis - fick offert från Spartherm - själva glaset skulle gå på 14 000  (cca 75x 92 cm)  >:(.... till slut köper jag en färdig insats för samma pris ... och genom att jämföra en insants (från samma tillverkare, identisk model och storlek) med välvd luckan och en med delad, kan jag säga att glaset är svindyrt
Är det också en plåtspis eller är det en murad?

Var hos en firma idag som säljer braskaminer och också de säger att man inte kan sätta in en insats i en plåtkamin som inte från början är avsedd för det - jag förstod dock aldrig riktigt varför....jag har sett insatser som måttmässigt skulle passa perfekt i vår kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.