OK. Tack alla för era svar! :) Inte van med detta forum och jag blir förvånad att så många har tyckt till! Tack för nyanserna!
 
hantverkare1 skrev:
Du tror inte TS anlitat en plåttaksmontör, dvs en kille med en Fiat Uno lastad med skruvdragare, kanske extra batteri, 8 mm hylsa och plåtsax?
Har faktiskt aldrig hört talas om att det finns sådana... :p haha
 
Jag reagerade på att han använde vinkelslip till att kapa plåten med....Det får man absolut inte göra. Men svart är ju svart och man får vad man betalar för.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Låter som 4 timmars jobb tycker jag, inte 40 ...
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Låter som 4 timmars jobb tycker jag, inte 40 ...
Ja då var 6500:- inte billigt ... ;)


Själv var jag med och satt takplåt hos kompisen, det var ca 100 kvm byggnad och 27° takvinkel, blir väl ca 130kvm plåt eller nåt sånt.
Vi var tre st och pysslade på 1,5 långa dagar en helg, säg ca 18 timmar. Sen hann vi med att sätta en del masonit under råsponten innan det blev hemresa på sön kväll.
 
"Det gick på 2 minuter. Han kapade fyra plåtar på längden med vinkelslip. Inget fasat, Satte vindskivor på en gavel."

Man får inte kapa med vinkelslip, lacken tål inte värme.
 
Oavsett vad så är det en konstig uppfattning hos människor först betalar man svart och sedan klagar man, ingen som funderar på det rättsliga förfarandet utan att begripa ev påföljder. Det är den som anlitar någon svart som ligger illa till, för har man inte betalat mot faktura så står man risken att åka på alla avgifter och skatt själv. Det gäller för övrigt att alltid kolla att företaget man anlitar har F-skatt och fullgör sina åtaganden mot skatteverket annars ligger man illa till som uppdragsgivare.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja då var 6500:- inte billigt ... ;)


Själv var jag med och satt takplåt hos kompisen, det var ca 100 kvm byggnad och 27° takvinkel, blir väl ca 130kvm plåt eller nåt sånt.
Vi var tre st och pysslade på 1,5 långa dagar en helg, säg ca 18 timmar. Sen hann vi med att sätta en del masonit under råsponten innan det blev hemresa på sön kväll.
54 arbetstimmar alltså :)
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
54 arbetstimmar alltså :)
Ja något åt det hållet, ja ... :surprised:

Men jag tror ingen av oss hade skruvat ett plåttak förut, så skulle vi slagit oss in på den karriären så är det inte helt omöjligt att vi gjort det hela lite snabbare efter några tak.

Men nu när du påpekar detta så minns jag att vi bara var tre när en ny plåt skulle upp, efter det momentet spikade den tredje av oss takfotsinklädnad eller gjorde något annat, då vi endast hade två skruvdragare. :)
 
Jag lade plåt på min carport i höstas, ca 65 m², ensam, och nog det tog mindre än 2 timmar. Visserligen ingen taklutning, inget skitsnack, plåten färdigskuren etc, bara att langa upp o sätta 300 skruv.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
dubbelinfört.
 
Redigerat:
slurppe99 skrev:
Prata med varandra. Vad motiverar honom att vilja ha betalt för 40 tim då du tycker det var för mycket timmar? Fråga varför åtgärdade han hängrännorna var det mera lämpligt när ändå taket lades om? Kom till förlikning/ överenskommelse. Sedan kommer han aldrig mer att jobba åt dig och kanske inte heller firman.

Någon skrev att han kapade skivorna på fel sätt. Om han var slarvig när han jobbade svart eller gjorde det normalt vet jag inte. Timpriset ligger tom lite lågt för en svart hantverkare 162:/tim.

Grannen och vi skulle byta staket och jag erbjöd mig att hjälpa dem. De hade även en släkting som var snickare. De valde istället en större firma vars hanverkare ville ha svarta pengar och jag skulle betala min del. Sedan ville de ha mer av mig vilket jag betalade. Fick ett normalt staket som de förstörde förankringen mot en sten och undrade hur de skulle fästa det igen. De fick rådet av mig att hade de inte tagit fort fästet i stenen så hade det bara vara att skruva fast staketet men att de väl fick återställa det. De valde att luta en marksten mot stolpen.

Sedan skarvade de befintliga reglar med 40 cm nya reglar där de inte trodde att det syns. Deras chef har en står kåk som många är imponerade av. Undrar om de har gjort liknande där. Den firman kommer aldrig in på min tomt oavsett pris och jag varnar andra för dem, så jag ger dem ingen reklam.

Nu gör de även försäkringsärenden som går lite si och så. De satte upp en ny vägg i badrum hos en bekant som lutade 5 cm. De svarade att det är en gammal kåk så det gör väl inget för att göra om hela badrummet kostar för mycket. Vid nästa renovering rinner gråvatten in i sovrum. Alla skyller på alla och ett år efter tar försäkringsbolaget sitt ansvar och låter de drabbade få ett nytt badrum.

Så ibland får man bita i det sura äpplet och tänka att det är lärpengar/QUOTE]
 
Ja det var ungefär vad det tog mig att lägga ett tredje tak...och då är jag inte så snabb ändå...ingen Makita utan Biltemas lilla blå...i salig åminnelse efter det bygget...men det var närmare marknivå, en jordkällare, så det var enkelt att lägga på plåten själv..behövde inte kava upp och ner på stege...Jag byggde själva taket, takstolarna och läkten också och det tog mig kanske tre dagar...som nybörjare...Nej aldrig mer går jag med på när ngn vill ha ngt svart..det var första och sista gången..men regnet hängde i luften och vintern närmade sig och den rätta firman fick jag inte tag på...vet inte om man kan säga att det är svart heller när insättningar på hans konto redovisas...är osäker i den sitsen...har aldrig varit med om det förut...jag skrev vad jag betalade för...
 
Axelin skrev:
Ja det var ungefär vad det tog mig att lägga ett tredje tak...och då är jag inte så snabb ändå...ingen Makita utan Biltemas lilla blå...i salig åminnelse efter det bygget...men det var närmare marknivå, en jordkällare, så det var enkelt att lägga på plåten själv..behövde inte kava upp och ner på stege...Jag byggde själva taket, takstolarna och läkten också och det tog mig kanske tre dagar...som nybörjare...Nej aldrig mer går jag med på när ngn vill ha ngt svart..det var första och sista gången..men regnet hängde i luften och vintern närmade sig och den rätta firman fick jag inte tag på...vet inte om man kan säga att det är svart heller när insättningar på hans konto redovisas...är osäker i den sitsen...har aldrig varit med om det förut...jag skrev vad jag betalade för...
Ja, och hade du inte suttit här och gnällt över att du anlitat underbetalda arbetare svart och dessutom oförsäkrade hade du säkert hunnit med ett fjärde tak.

Är F-skattsedel helt främmande för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.