Tänkte bygga ett par "platsbyggda" bokhyllor i ett rum, men har en fundering på mått som kanske någon kan hjälpa med. Stilen hade jag tänkt något liknande detta:

platsbyggdbokhylla2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden kommer från http://kreugerinredning.se/kreuger inredning-3/klassiska bokhyllor/kreuger bokhylla tand kron.html

Stilen på bokhyllan ska vara gammaldags (gammalt hus), takhöjd ~250cm.

Funderingen jag har är hur hög den undre "bänken" lämpligen bör vara för att det ska se OK ut? En farhåga jag har är att det ska ge vibbar av 70-talets teakbokhyllor, typ

bokhylla-med-barskp-och-vitrinskp-70-tal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...men det kanske inte har så mycket att göra med underskåp eller inte, mer färg, material etc,

Edit:: Jag förstår förstås att det är litet av "hur långt är ett snöre" - fråga, men någon som har liknande (gammal eller ny) bokhylla kanske har något mått att delge??
 
Redigerat av moderator:
Ett riktmärke kan vara att ha underskåpens höjd lika med fönsterbänkarna i huset.
Höjd på hyllor kan bero på vilken typ av böcker du har, dvs är det "tusentals" pocketböcker el är det mer rejäla kvalitetsböcker i storlek a la Britannica/NE uppslagsverk? Fördelen med platsbyggt/skräddarsytt är ju passformen. (Å andra sidan jobbade man ju mycket med symmetri i arkitekturen på 1700- & 1800-talet...)

Om du snidar och målar någorlunda i stil med den första bilden så kan det knappast bli fel (= 70-talets teakhyllor).
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Jag håller precis på att bygga en liknande bokhylla. Ska det kännas platsbyggt så tycker jag att man utgår från rummets linjer och jag utgick från att linjera med fönstrens list så i mitt fall är det 75 cm. Totala höjden kan man ju också ta från dörrlister om det pasar. Mer än 80 blir för modernt och "kökigt" under 65 känns också konstigt.
Lycka till!
hylla2b-1024x640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Hehe... Såg nu att Oldboy och jag svarade samma sak samtidigt men vi var i alla fall överens. Ett annat tips är att bygga i limträ, jag har köpt helskivor limträ som är mycket trevligare att jobba med än mdf och man kan ha trärent i skåpen. Det var inte heller speciellt dyrt. Plywood går ju men då måste man kantlista.
 
Hmm underskåp i höjd med fönsterbänk, det låter högre än vad jag trodde. Nu kommer jag inte ihåg vad måttet hemma är, får kolla upp det ikväll. Rummet är inte gigantiskt, och med många böcker så vill vi gärna ha mer bokhyllsplan än skåp, så att säga. Limträ planerar jag att använda, har ganska bra erfarenhet av det!

@rolcar, några bilder att delge?
 
Du är ju inte tvungen att ha skåp under för att det ska se bra ut, det finns många 'hemmabibliotek' som ser mysiga ut (håller på med ett här hemma också i tillbygget men det är flera andra rum som ligger före i kön).
Tänkte mest att ni prioriterar hyllplanen men kanske ni vill att skåpen skall vara där också.
 
Ja anledningen till skåpen är att jag har ett gäng limträskivor redan som jag tänkte använda till själva bokhyllan men som tyvärr är lite för korta. Vill helst att de ska gå upp, eller nästan ända upp, till tak. Med en skåp-del under skulle det gå. Kollade lite ikväll på hur höjden (på skåpen) skulle vara och tror nog att om de blir i höjd med fönsterbräda så blir det för högt, någon decimeter lägre måste jag grunna på om det kan fungera.
 
Annars kanske limträskivorna kan användas till hyllplanen?
Men det kanske är så många att det räcker till både sidor och hyllplan.
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Det är en nedplockad bokhylla som jag byggde till vårt tidigare hus, med lägre takhöjd. Så materialet räcker som det är, fast jag har tänkt som du, och inte släppt den tanken heller. Men det är ju så roligt att bygga saker! :)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Gammal tråd men man är ju intresserad av hur det gått?
Kikade lite på bilderna i tråden och kom att tänka på sockeln - hur tänkte ni göra med den? Vi har nån liten platsbyggd hylla sedan gammalt och där går sockeln "utanpå" bokhyllan.
 
Någon som har ritningar på bokhyllan i trådstarten, eller liknande. Skulle vilja göra mig en egen, men har begränsat med tid, så om ritningar man kan följa funnes, så skulle det nog vara snabbt tillsågat, tänker jag i min enfald.

Någon?
 
Är också intresserad, skall ha en bokhylla på vardera sidan en öppen spis och ena sidan skall även gå runt om ett fönster med bänk framför fönstret. Skall även göra en i "kontoret".
 
Drygt ett år senare måste jag erkänna att inget hänt ännu, rummet är sorgligt tomt på bokhyllor. Men efter helgerna planerar jag att dra igång. Med betoning på planerar!

@thomasx och @P28, fick ni några idéer?
 
bonnier skrev:
Drygt ett år senare måste jag erkänna att inget hänt ännu, rummet är sorgligt tomt på bokhyllor. Men efter helgerna planerar jag att dra igång. Med betoning på planerar!

@thomasx och @P28, fick ni några idéer?
Ingen annan än att jag, någon gång i framtiden, vill bygga en bokhylla liknande den på bilden ;)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.