Jag står inför ett beslut.

Jag hade slipat en gammal ektröskel, och skulle bara lacka den. Jag gick glad i hågen till färghandeln för att köpa lack. Rekommenderas parkettlack, minsta förpackning en liter á 300 spänn. Tre hundra spänn??? Det får man ju ett par nya trösklar för!!

Vad ska jag göra? Skrota en helt användbar och fin ektröskel bara för att det inte går att köpa tillräckligt liten mängd lack? Det känns inte rimligt, måste finnas en bättre lösning som jag inte har tänkt på.

Hur ska jag göra?
 
Jonazz skrev:
Jag står inför ett beslut.

Jag hade slipat en gammal ektröskel, och skulle bara lacka den. Jag gick glad i hågen till färghandeln för att köpa lack. Rekommenderas parkettlack, minsta förpackning en liter á 300 spänn. Tre hundra spänn??? Det får man ju ett par nya trösklar för!!

Vad ska jag göra? Skrota en helt användbar och fin ektröskel bara för att det inte går att köpa tillräckligt liten mängd lack? Det känns inte rimligt, måste finnas en bättre lösning som jag inte har tänkt på.

Hur ska jag göra?
Använd någon annan billigare lack? Kanske någon du har hemma?

Olja tröskeln istället?

Beror ju lite på vad det är för sorts renovering också...
 
S
Ringa en golvfirma och köpa en skvätt av dem eller be dem lacka den åt dig samtidigt som något annat golv?
 
Zar lacken finns ju i små burkar. Bauhaus säljer väll den
 
Konstigt, det var just på Bauhaus jag frågade, och de rekommenderade parkettlacken...

Verkar finnas en liten burk på 236 ml för 149;-.
Det är samma pris som för en ny tröskel. Till det kommer en pensel.
Kanske ska leta i leksaks-/hobby-butiker efter små burkar till modellbygge. ;)
 
  • Gilla
Fredbjo
  • Laddar…
Ska du använda 236 ml till En tröskel?
Annars har du ju ganska mycket lack kvar till annat!
Tror jag köpte en burk mattlack av bra kvalitet för ca 100 kr för 0,5 liter.
 
Vad kostar en vanlig trälack annars? Inte lika slitstark, men får du på uppåt 4 lager så borde det väl hålla. Golvlack är annars praktiskt att ha hemma för... anledning.
 
Lexington skrev:
Ska du använda 236 ml till En tröskel?
Annars har du ju ganska mycket lack kvar till annat!
Tror jag köpte en burk mattlack av bra kvalitet för ca 100 kr för 0,5 liter.
Nej, men jag ser ingen annan användning av lacken här hemma.

Kanske går att sälja det överblivna på blocket efteråt?
"Något begagnad tröskellack, halva priset. Skambud emottages gärna." Ha, ha!
 
nemlan skrev:
Vad kostar en vanlig trälack annars? Inte lika slitstark, men får du på uppåt 4 lager så borde det väl hålla. Golvlack är annars praktiskt att ha hemma för... anledning.
Jag har också funderat i de banorna. En billigare och enklare lack, men man får räkna med att lacka om tröskeln ibland.
Annars fick jag tips om lack på sprejburk av en kompis, cirka 60 spänn burken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.