Hej,

Jag har precis köpt hus och behöver göra något åt uppvärmningen så fort som möjligt. Tillträde är först på måndag men jag har rekat så att jag kan börja undersöka saken omgående.

Huset har idag olja/ved via en Diom D 30 K-panna men inget av det är hållbart och jag tittar istället på en begagnad pelletsbrännare för att få något vettigt till bra pris tillsvidare. Brännaren är en Bentone Beo 10V om det hjälper.

Mitt problem är att jag har ingen aning om vad som passar och informationen via google är minst sagt sparsam.
Kan någon sprida lite ljus över hur jag hittar en brännare som passar i pannan?
 
Ja, det är ju det som är frågan. :)
En dedikerad panna hade varit en lösning, men betydligt mer otymplig och dyr. Bra reservplan dock.

Jag har några bilder som kan vara till hjälp.

IMG_0409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du få in ett brännarhus på ca 145x145 genom att upprymma på det ställe där oljebrännaren sitter så kan en begagnad brännare vara en vara tillfällig lösning tills en riktig effektiv och lättskött panna ersätter det stora ineffektiva åbäket.
Måste du dit med specialbrännare så finns det inte mycket begagnat att välja på.
Bentone kanske men den är mycket gammal och det kan bli en dyr uppgraderingskarusell.
Som ny brännare finns det Nymo 150 som passr i oljebrännarhålet
http://www.pbs.nu/sv/nymo/nymo/nymo-150.html

Får du inte dit en modern vanlig brännare som finns att köpa begagnad för 5000-6000 skulle jag gå direkt på ett pannbyte så fort oljan tagit slut. Glöm inte att kapa oljetankens påfyllningsrör så du kan vicka upp oljetanken så de sista litrarna eldas upp. Bottensatsen kan annars vara 50-60 liter som går till spillo.
 
Tack, jag får kolla lite mer på den saken.

Det kan vara värt att påpeka att jag inte tycker att pellets är en bra lösning i längden utan det kommer med största sannolikhet bli tillfälligt under ett par år. En dedikerad panna är smidigt men kunde man komma undan med en begagnad brännare så hade det varit skönt. Det kommer ju vara en del meck med att koppla på den nya pannan på alla rör etc.

Om någon annan har mer tips och bra idéer så tas de tacksamt emot.
 
Ska du ändå borra för bergvärme om 2 år så är det en både dyr och mycket tidskrävande omväg att först få till pellets i kanske den värsta av alla dåliga oljepannor som inte ens har plats för en pelletsbrännare.
Måste på alla sätt vara billigare att slopa tankarna på pellets helt.

Edit. Här hittade jag en bild på hur någon satt en äldre mastodontbrännare i övre luckan på oljesidan. Kan ju vara en lösning för att elda ett par år.
Verkningsgraden kanske inte blir så stor men med en någorlunda modern brännare med goda möjligheter att justera in en lägre effekt borde det kunna bli användbart.
Säljer du brännaren om 2 år får du ju tillbaka pengarna i stort sett.http://www.blocket.se/vasterbotten/Pelletsbrannare__Panna_Diom_56738263.htm?ca=10&w=3
 
Redigerat:
Du kan ha en poäng där. Jag hade förhoppningen att det skulle gå relativt smidigt och kunna smälla dit en brännare med veckoförråd för kanske 7000 kronor och köra tillsvidare.

Jag har i dagsläget inte bestämt mig. Bergvärme har ju klara fördelar i smidighet men samtidigt så har ju pellets klara fördelar i installationspris. Kan vara värt att räkna på ROI på bergvärmen. Luftvärmepump kan också vara en lösning men ev. så är det för kalla vintrar för att det ska funka bra.

En tanke skulle vara att elda ved under en period medan jag funderar lite på vad den bästa lösningen permanent skulle vara. En riktig pelletspanna med förråd kanske är det bästa i slutändan av rent kortsiktigt ekonomiska skäl. Finns eg. inte så många seriösa alternativ utan det är väl eg. berg-/markvärme eller pellets. Tål att tänkas mer på.

Jag tar gärna emot fler förslag och idéer dock. Det är sex dagar kvar till tillträde så än finns det tid att hitta den bästa lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.