D
Har ett ASSA 2000-lås med låscylinder inne och ute. Nu har cylindern utomhus börjat kärva och krånga en hel del. Kan man växla cylindrarna så att man flyttar ut cylindern som tidigare varit inne och v.v? Är det någon skillnad på inne och ute cylindrarna (typ skruvhål, vattentålighet, mått e.d)?

Kommer jag att behöva borra upp några skruvar eller liknande? Vad jag har för mig så var det någon typ av "engångsskruv" man använde på något ställe vid monteringen av låset?

Varför har jag egentligen en cylinder inomhus för? Är det enbart ifall någon drar borta-spärren och låser in mig?
 
Monteringsanvisning:
http://www.leksandsdorren.se/media/3795/Assa 2000 evo monteringsanvisning.pdf

Punkt 8 är där du får förklarat hur du får loss cylindern.

1. Om dörren är i dåligt skick eller om försäkringsbolaget ställer speciella krav på
godkända låsenheter kompletterar du med dörrförstärkningsbehör Assa 4292 och
täckskylt 4291 plus vredskylt 4294.
2. För att ändra låset från symetrisk till osymetriskt urtag, lossa skruvarna A och byt till
den medföljande stolpen. För att vända låset från höger till vänster och vise versa,
lossa skruv B och drag ut fallen och vrid. Tryck dä
refter in fallen och dra fast skruven
igen. Om du ändrar må
ste även skyddsplåten vändas 180°.
3. Komplettera urtaget på dörrens insida med ett Ø24 mm extrahål - skjut in och skruva
fast lås-huset.
4. Kontrollera att pilarna i låshuset pekar nedåt på båda sidorna.
5. Tag bort dekorhylsan på insidans cylinder genom att trycka in spärrstiftet.
6. Montera fast cylindrarna från insidan med bifogade fyra skruvar. Observera att
dekorhylsan på utsidans cylinder ska vara påsatt vid montage.
7. På dörrar där B- och /eller C-måttet överstiger 27 mm kompletteras med 10 mm
cylinderförlängare, vid 37 mm med två st o s v.
Så här monterar du Assa 2000 evo
8. Blockera skruvarna genom medföljande proppar. Vrid nyckeln först till "klockan
tio" och tryck in en propp i urtaget mellan skruvarna på cylinderns högra sida.
Vrid sedan nyckeln till "klockan två" får montering av proppen på vänster sida.
9. Skjut på och snäpp fast insidans dekorhylsa.
10. Placera 4-kantpinnen på avsedd plats samt spänn fast den mellan låshus och
vredskylt med stoppbrickorna av plast. Se till att stoppbrickorna inte kärvar i
hålet. Vid extremt tunna eller tjocka dörrar kan det vara nödvändigt att såga av
alt. byta ut 4 kantspinnen mot en längre.
11. Sätt vredskylten på plats med vredet placerat vertikalt.
12. Cylinderring på såväl ut- som insida skjuts på och fixeras med avsedd skruv.
13. Montera dörrhandtaget med genomgående skruv från dörrens insida. Nipplarna
monteras från utsidan. Vi behov efterdrag skruvarna så att inte dörrhandtaget
hänger löst och skaver mot dörrblade
 
D
Mitt lås har inte hakregel som bilderna illustrerar (vad jag minns i alla fall). Men det kanske är samma tillvägagångssätt ändå?

Glömde förresten påpeka att själva låscylindrarna inte är originalcylindrarna som följde med, utan runda Alfa-cylindrar (detta pga att vi ville ha något låssystem med huvudnyckel och undernycklar som skulle gå till olika lås). Påverkar det?
 
Redigerat av moderator:
Du måste borra blockeringen för skruvarna för att lossa skruvarna och du behöver nya blockeringar för montage om du borrar fel så behövs även nya HHS-skruvar.
Insidecylidern omfattas inte av samma regler för skydd vad gäller dyrk och borrskydd.
Det är inte godkänt att ha insidecylindern utomhus.
Det är fysiskt möjligt att sätta insidecylindern på utsidan och utsidecylindern på insidan men det är inget som jag tycker att du bör göra.
Varför inte gå till din låssmed med utsidecylindern och be om en omläggning av den istället?
 
Redigerat:
D
Så då mindes jag rätt att det var någon typ av engångsskruv som jag drog dit cylindrarna med... Borrning, omläggning och nya skruv... låter som om man skulle försöka lägga ner lite möda på att göra rent cylindern. Hur rengör man bäst en cylinder och skall en cylinder vara snustorr eller inoljad? Tycker att det verkar finnas två läger...

Problemet är i alla fall att det är väldigt svårt att få in nyckeln och man har försökt med låsolja, fast det hjälper inte. Jag är inte på plats så jag kan inte göra något förrän runt jul. Har ett sjutillhållarlås extra i dörren, så det går ju att låsa ändå när man lämnar huset och vad jag förstår så är det godkänt att "bara" låsa med extralåset?
 
Alfa (GEGE) låscylindrar ska rengöras/smörjas med kaba cleaner.
Du lossar de två små skruvarna till till täcklocket och under täcklocket ser du 2st skruvar med mässingsplombering, du borrar bort mässingspluggarna med en liten borr om du inte förstör insektsspåret så går dom att återanvända (jag återanvänder alltid samma skruvar), det krävs dock nya mässingspluggar för plombering.
Om du mot all förmodan behöver nya skruvar så heter skruvsatserna HHS400 utan förlängare och ökar med 1 för varje cylinderförlängare t.ex HHS401 för 1st cylinderförlängare, vissa låssmeder har även lösa skruvar ( Fästskruv 1083) men kompletta skruvsatser med pluggar/kulor för plombering är inte dyra (ca 35-60kr beroende på längd).
Plomberings plugga/skruvar finns att köpa löst och kostar några kronor styck.
Du har försökt med låsolja skriver du, exakt vilken produkt har du använt?
Hur gamla är låscylindrarna och hur har du underhållit låsen och hur ofta?
 
Redigerat:
D
Låsen är ca 18 år gamla och de har inte underhållits på något speciellt sätt förutom lite olja när det varit svårt att få i nyckeln. Vet inte vad det är för typ av olja. Hur mycket kostar en omläggning ungefär?
 
nikasp
Hur gick det här? Vi har ASSA 2000 i vår villa som vi fick tillgång till idag. De har tydligen flyttat runt cylindrarna och hon tyckte att det kanske är dags att byta snart. Intresserad av vad det kostar och om det är något man kan göra själv.
 
Byta cylindrar kan man göra själv, min svärmor klarade det efter att svärfar slarvat bort en nyckel, hon är närmare 80 år idag och det var bara några år sedan hon bytte samtliga cylindrar i huset.
 
nikasp
nikasp skrev:
Hur gick det här? Vi har ASSA 2000 i vår villa som vi fick tillgång till idag. De har tydligen flyttat runt cylindrarna och hon tyckte att det kanske är dags att byta snart. Intresserad av vad det kostar och om det är något man kan göra själv.
Att byta cylindrarna är väldigt lätt men skruvarna är blockerade som måste tas bort först så du kommer åt skruvarna.
Dessa går att ta bort om nyckeln vrids till kl 2 och kl 10 (centrum på motsatt sida) sätt lite spänn på den du ska lossa och vrid nyckeln lite tills du känner att den fastnar till, sedan drar du ur blockeringen.

nikasp skrev:
Jag läste mig till att man i alla fall inte vill ha EVO... :) [länk]
Det är åtgärdat och gäller inte nya lås.
Om du inte vill ha ASSAs evo så kan du t.ex använda dorma istället men de använder olika slutblecket men oftast stämmer urtaget för slutblecken (om de sitter säkerhetsslutbleck).
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Toppen skall kollas upp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.