Y
Finns det en standard höjd på nockbrädor eller är det anpassat för olika takpannfabrikat?

Jag var uppe på taket nu och provlade en nockpanna samt vanlig under den med läkt å allt och det såg väl i sig bra ut. Bara att nockbrädan är i dåligt skick så överväger byta ut den. Tänkte jag kanske skulle passapå att följa någon eventuell standard då isf.
 
Y
Deras manual säger "anpassa nockbrädans höjd så nockpannan vilar på den" och bilden visar att deras bräda sitter i någon form av metallhållare? Är dessa hållare ställbara?
 
  • Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
Det är olika för olika fabrikat men framför allt så är det olika för olika taklutningar. Bästa är att prova sig fram. Näst bästa är att göra nockbrädan lite lägre och låta nockpannorna enbart vila på de översta pannraderna.

Edit: Det viktigaste är att nockpannorna inte rider på nockbrädan. Självklart behöver du skruva fast nockpannorna i nockbrädan!
 
Redigerat:
Jag skulle säga 120mm om ditt tak har en lutning på mellan 14 till 30 graders lutning. 95 om det är däröver annars kommer den inte ner mot pannorna. Metallhållarna skall vara ställbara,men aldrig själv använt dem.
 
Y
Jajust jag prövade plåtslagarens tips om räkna ut graderna på taket. Såpass seriöst att jag nyttjade litet vattenpass ihop med tumstocken.
754-756mm

Enligt den tabell jag hittade på nätet så är 759mm = 50 grader. Ska jag gå på det eller kan jag göra någon mer precis uträkning? kanske någon webbsida med räknare man knappar in millimeterna i. Enligt tabell från "montageteknik" så är 756 = 51grader

Min nuvarnade är 25mm tjock och 105mm ovanför undertaket. Vilket verkade funka vid provmonteringen.

tumstockvinkel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.