Undrar vad som gäller när man gör avvikelse från beviljat bygglov. Grannen har uppfört en carport på sin tomt och angav på bygglovsansökan 4,7 m i avstånd till vår tomtgräns. Carporten var vi redan tveksamma till från början eftersom den blir oerhört dominerande ( mycket smala och små tomter) men ville inte stå ivägen för bygget OM grannen höll sig till måtten. Eftersom området vi bor i är gammalt med massa knepiga regler krävdes det en påskrift från samtliga grannar när han ansökte om bygglov, även de som inte var direkta grannar.
Nu står carporten färdig, 4,5 m från tomtgränsen.

Vad innebär detta rent juridiskt? Får man göra avsteg från beviljat bygglov? Vad har vi för möjlighet att åverka detta? Vill inte be honom att riva det enbart för 20 cm men det kan vara bra att veta vad som gäller eftersom grannen är en jä-la bråkstake!
Kan grannen ansöka om ändring i bygglovet utan vår påskrift?

Tacksam för svar!

//Ante
 
Eftersom det bara är 20 cm får han antagligen igenom ändrat bygglov även om ni protesterar ... *suck*. Men ring kommunen & fråga! Även om grannarna skriker i högan sky är det väldigt mycket som ändå går igenom. Jag vet ;) för jag bor i ett område där det gått prestige i att bygga för högt ... och efter många klagomål blir ändå byggstoppen hävda.
 
Bryr mig igentligen inte han byggt som han gjort, det är mest av principskäl jag undrar. Tänkte mest ha det som ett ess i rockärmen eftersom han ställer till med problem med det mesta. Kunde vara användbart som "avväpning" när han tjafsar nästa gång.

Tack!
 
Hej! Eftersom det rör sig om 20 cm är det osannolikt att ni kan göra något åt det. Ni kan dock alltid göra en anmälan till statsarkitektkontoret i din kommun. Om fallet tas upp kommer nämnden ut och tittar och anser de att avvikelsen är för stor får de i inte första hand ställa ett rivningsföreläggande utan ska be honom skicka in ytterligare en bygglovsansökan med de nya måtten. Enligt lagen ska Byggnadsnämnden i möjligaste mån godkänna byggnader som avviker från bygglovet eller helt saknar bygglov. Först om bygglovet inte kan godkännas av juridiska, etiska eller praktiska skäl har Byggnadsnämnden rätt att ställa ett rivningsföreläggande. Efter detta kan ansökanden begära att målet tas upp av Länsstyrelsen vilket kan ta allt från 3 månader upp till flera år innan det blir klart. Länsstyrelsen kan riva upp Byggnadsnämndens beslut. Viktigt att veta är att de flesta besluten i Byggnadsnämnden är godtyckliga och att deras beslut ofta saknar stöd i lagen. Därför är det också vanligt att Länsstyrelsen river upp Byggnadsnämndernas beslut.
 
Så länge det är minst 4,5 m från tomtgräns behöver inte grannen ha grannemedgivande för att uppföra byggnaden - så jag tror inte att ni kan yrka på att carporten ska rivas pga att han placerat carporten 20 cm närmre än tanken var från början.

Jisses vad alla verkar ha bråkiga grannar! Man ger och man tar, tycker jag. Tänk på att nästa gång kan det vara ni som gör grannen lite sur med att plavera ett träd, häck eller nåt sånt på en plats som inte han/hon gillar... Om inte dessa 20 cm innebär stort problem för er - förstörd utsikt, avgrävda rötter till något fint gammalt träd eller så... vad spelar det då för roll??? Be the bigger man!
 
Jag blir lite nyfiken - hur vet ni att carporten hamnat exakt 4,5 m från tomtgränsen i stället för 4,7? Har ni smugit in på grannens tomt med ett måttband?
 
Lasermätning? ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.