Hej! Vi är spekulanter på ett hus som endast har ett mindre enkelgarage, utan värme. Min tanke är att bygga ihop det med huset, ordna värme samt ta upp en dörr från nuvarande hobbyrum. Se bild. Nån som ser några problem med ett sånt projekt? Vad kan det kosta? Totalt blir det ca 62 m2 ifall man behåller nuvarande längd på garaget.

garage1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fundering: Huset är nyligen dränerat med Optidrain. Antar att man måste ta bort en del av denna då ifall man ska bygga platta ända till huset?
 
Får du bygglov för bostadshus till tomtgräns?
 
haavard skrev:
Får du bygglov för bostadshus till tomtgräns?
Bra fråga. Tanken var väl att eftersom det redan finns en byggnad ut till tomtgräns så borde det inte vara ett problem. Har dock inte tänkt på att byggnaden övergår från fristående garage till "bostadshus". Jag har ställt frågan till kommunen och väntar på svar.
 
Har pratat med kommunen nu (Linköping). De ser inga uppenbara hinder för detta. Det finns också andra fastigheter i området som har garage ihopbyggt med bostadsdelen och åtminstone väldigt nära tomtgränsen (1 m). Så det verkar ju rätt lovande.

Däremot så fick jag ett prisförslag från en totalentreprenad som var 800 - 1000 tkr, vilket låter dyrt. Motsvarar 12-15 tkr/kvm. Visst är det kanske lite extra jobb med att riva nuvarande garage, men är det inte lite väl högt ändå?

Svårt att hitta hantverkar/entreprenörer i "mellanskiktet" tycker jag. Antingen så är de väldigt små och ostrukturerade och lämnar inte ens skriftlig offert, eller så vill de göra allt, är superseriösa, säljer bara märkesprodukter osv men tar betalt därefter. Eller är det bara jag som haft otur? Var hittar man en duktig hantverkare som ändå kan tänka sig jobba med produkter från IKEA, Biltema, Byggmax osv, i de fall när grejerna faktiskt är tillräckligt bra? IKEA-kök duger för mig, men det betyder inte att jag vill bygga köket själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.