Har en gammal kamin jag må byta till en nyare pga renovering i køket.
är det någon som vet på ett cirka hur mycket det skulle kosta att byta kamin? kaminen nu er bakansluten och jag måste ha en toppansluten. så dom ska cementera igen bakhålet (?) också.

Och vart kan man køpa kamin billigast, sverige eller norge? fått høra olika från nästan alla..
 
Varför byta från bak- till toppansluten?
Skall du byta skorsten också, så kanske det kostar lika mycket som den nya kaminen.

Annars får du väl se ut en kamin som du gillar, och kolla runt på priser hos olika säljare.
Kostnaden är väl vad den nya kaminen kostar.
Att bära ut den gamla och bära in den nya kaminen gör du väl själv?
 
Du skriver att dom skall mura igen hålet. Frågar samma som KoW. Har du en gammal murstock som är utdömd och du tänker sätta in en plåt? Kolla i så fall vad renovering kostar.

Kan inte tänka mig att det lönar sig at åka till Norge om du nu inte råkar bo avsides. Mitt tips är att kolla runt på kampanjer för det är på rea du tjänar mycket pengar. Om du nu gillar kaminen förstås. Och köp inte billigaste skiten även om du bor i skogen och inte har grannar som klagar. Bauhaus har t ex den här:

http://www.bauhaus.se/aduro-9-svart-braskamin.html

på hyfsad rea. Själv kollade jag runt med kaminbutiker i GBG och köpte ett demoex med några repor som stått i butik men aldrig varit eldad. Skall du köpa ny plåtskorsten så räkna med 2000 kr metern. Montaget vill jag minnas att Hornbach i GBG erbjöd förra vintern för 5000 kr rotat. Glidgjuta om en gammal murstock kanske 15-20 tusen för en pipa, fler pipor vid samma tillfäller borde ge kraftig rabatt. Finns även de på forumet som gjort det själv.

Skriv gärna lite om huset och vila förutsättningar du har.
 
kaminen står just nu vägg i vägg med køket och vill flytta spisen någon decimeter så den blir mer i mitten men sedan kaminen er bakansluten så måste spisen stå där den står nu pga att luckan kan bli varm, dvs får inte ens ha skåp där. När sotaren var här nu sist så sa han så länge jag køper toppanslutning och han murar igen så kan jag få ha køket så som jag vill.

Huset er ombyggt omkring 64, vart en banvakt stuga innan. 120 kvm. det mesta eller rättare sagt allt är gammalt så allt måste renoveras, från topp till tå. så kamin skulle vi køpa førr eller senare ändå. Bor på landet så ända som kan klaga er hundarna. har møjlighet att køpa kamin i norge då jag är där ganska ofta.

Ska inte byta skorsten men väggen bak kaminen ska fixas ockå.. är typ playwood skivor stora (ca 3m) och lister som går från golv till tak där. och en plåtbricka (?) liten bakom kaminen. Sotaren sa att det var inte något problem med att ta bort dom. så jag kan dessvärre inte själv sätta in och ta ut kaminen. eller kan väl men dom ska ändå mura och ta väggen så dom kan lika gärna gøra allt.

kamin har jag kollat priser och värka inte så dyra. tänkte snarare arbetet sotaren eller vem det nu blir som gør det.fick høra av en flera tusen men det tror jag knappast. inte før att byta en kamin och mura igen och fixa en vägg...
 
Redigerat:
Hemmakatten
http://www.energihuset.no/ har en stor mängd kaminer, både ved och pelletseldade. Vi köpte vår vattenmantlade pelletskamin därifrån. De hade iofs en kampanj just då, men priset blev nästan 15'billigare mot att köpa i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.