ska dra el till en gäststuga ca 20 meter ifrån huset, stugan ska bli vinterbonad och det kommer stå en kyl/frys samt lampor och en micro, eventuellt en tv där också.
Allt kommer nog att användas året runt då vi verkar få en långvarig gäst där till hösten.

Min fråga är då hur man gör, kan man bara ta en befintlig kabel ifrån "stora" huset och skarva vidare på och dra dit/gräva ner ?
Man måste väl ha koll så att inte nån säkring blir överbelastad?
Hur gör man det, kan man koppla så att man har en jordfelsbrytare till enbart gäststugan?

tacksam för svar!

Mvh / Martin
 
1. Jag är inte behörig, men har väl hyfsad koll

Det rätta sättet är att dra dit en ny matning och sätta en egen central för stugan. På så sätt får den en egen jfb. Matniningen ansluts då före jfb i husets central.

För att dra fram matningen så gräv ned en 50 mm kabelskyddsslang och dra matningen i denna. En ekkj 4X6+6 blir bra att dra i slangen sen.

Alltihopa är behörighetskrävande förutom att gräva diket för slangen och möjligen att stoppa ned den
 
hmmm...finns det inget enklare sätt?
genast så låter det som att det blir mer avancerat och kostsamt än vad jag tänkt mig... :-/
 
Nu skriver du inte hur stor stugan är, men om vi antar att du behöver minst 1 kw elradiator (jag tror att man brukar dimensionera för ca 100w per kvm). En micro drar 1-1,5 kw. Övriga prylar drar försumbart med ström. men din långtidsgäst kanske vill koppla in en brödrost, kaffebryggare eller vattenkokare.

Av detta kommer att du bör ha minst 2 (3 om extraprylarna i föregående stycke är aktuella) säkringar (10A ) till stugan.

Du nämner också att det är 20m. Såpass långt bör man inte dra utan att kontrollera att utlösningskriteriet uppfylls, dvs detta bör man akta sig för som hempulare (Annars hör jag till hempularna själv).

Så du bör göra som förslaget i tidigare inlägg, sätt upp en liten central i stugan. OCh låt en elektriker fixa det hela.
 
Det är en friggebod... vad kan material komma tänkas kosta för detta då?
Och kostnaden för en elektriker..., om jag själv ordnar så mkt som möjligt själv innan, gräver för kabel monterar utag osv...


mvh / Martin
 
ingen?
 
Jag tror att du får svårt att hitta nån som vill komma och bara göra en del av arbetet, småjobb är trots den i bland kriteserade timmkostnaden inte dom mest atraktiva jobben (det blir ofta för många timmar före, under och effter som man inte kan ta betalt för) men jag gissar på en kostnad runt 10 000:- för hela jobbet
 
Det enda du får göra är att gräva diket och möjligen stoppa ned slangen. Vad du kan göra i övrigt är att tänka och markera ut var du vill ha grejorna samt plocak rent så det går lätt att komma fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.