Hej

Jag tänker bygga en förgård till vår husvagn som vi ska ha uppställd på en skidanläggning i vinter.
Den kommer att ha 4 väggar (en del kör med 3 och helöppet mot husvagn) och jag vacklar lite mellan om jag ska bygga den klar hemma och sedan frakta upp den på lastbil, eller om jag ska bygga den i block och frakta upp den själv bit för bit...

Jag lutar just nu mest mot att bygga i block om jag kan få till en snygg praktisk lösning för att enkelt foga ihop allt på plats.
Förgården ska isoleras med cellplast och kommer att ha liggande panel samt knutbrädor. En tanke har varit att låta panelen sluta någon cm innanför knutbrädan och där hitta på någon lösning för att skruva ihop allt. Då skulle man bara behöva lossa knutbrädorna vid ev flytt av stugan.

Har någon några smarta tips på hur man får en snygg, praktisk lösning för att skruva ihop väggarna med golvet, väggar med väggar och tak med väggar?
 
Hur gick det med detta? Bumpar din tråd i hopp om återkoppling och inspel.
 
Nu kan jag iaf berätta om mina erfarenheter.

Jag byggde en förgård (2,5x4,2m) 25 mil från säsongsplatsen.
Jag gjorde totalt 8 moduler (4 väggar, golv och tre takdelar).

Stommen gjordes i 95x45 med en liggande 120x45 golvregel (för att kunna skråskruva fast väggarna i golvet)
Knutarna skruvades ihop med långa träskruv.
Fjällpanel, 1x1 m fönster på en vägg. Ytterdörr från Blocket.
(Fönster och dörr monterades på plats, främst för att underlätta hantering)

Transport:
Tanken var att tillverka stugan hemma för att sedan fälla ihop den.
(Golvet i botten, långväggar, kortväggar och takmoduler, i en enda hög)

Ett släpvagn med 1-tons axel ger lite begränsningar så jag körde upp lasset i två vändor.

Volymmässigt hade det troligen ändå inte funkat att köra allt i en vända.
2.5 meter brett, och en total höjd på andra lasset som var högre än mig själv.
Svårast att lasta blev golvmodulen.
Den var definitivt tyngst.

Montering:
Viktmässigt var det hanterbart för två personer med lite eftertanke.
Isolering och plåttak monterades på plats.
Det var definitivt ett bra val.
Mittenmodulen var rätt tung ändå och plåten hade definitivt inte varit rak efteråt.
(Plåttaket hade dessutom krävt rejält utstick på några kanter eftersom täckande bredd är 1.0 meter vilket misstämmer med c-c 60 på "modulerna")

Lärdomar:
Mycket att tänka på när man ska bygga något 25 mil hemifrån. Sopborste var tex inte självklart att packa ned när man planerar lasset men jättebra att ha...

CIMG5932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demontage pågår, en av takmodulerna ligger på taket (på väg ned)

CIMG5963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Nästan" klart... Ska bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.