AnneFi
Baklastaren, då har de kommit nu. Bra för dem som vill ha det.. men när jag köpte mina så fanns det inte.
 
Svårt med tvättmaskiner i test. Hur rent det blir är ju inte SÅ viktigt för oss med vanliga jobb, vi tvättar ju så gott som ren tvätt dagligen hemma hos oss, ungarnas kläder och våra kläder, lite skjortor som är burna en dag på jobbet, tror alla maskiner klarar det galant.

Det viktigaste går ju inte att testa, det är ju hur bra maskinen håller. Jag skulle vilja se statistik på vilka märken som har mest problem, som bilprovningen, men det finns ju såklart inte.

Köpte just en Miele för 11000Kr. Har ingen aning om den är bättre än en samsung för 4000 kr egentligen, men den väger dubbelt så mycket och när man öppnar luckan så känns det mer som en bildörr än ett kökskåp.
 
AnneFi
Ja det där med luckan tyckte jag var viktigt. Åk ut och känn på och dra i maskinerna.
Vissa maskiner känns som att de ska gå sönder i affären. Stabilitet i luckan när den öppnas är ett krav och den ska ju inte gnissla.
 
Bezt skrev:
Bosch-maskiner vet jag har fått dåligt i tster då de inte värmt vattnet ordentligt, var att den värmde till 50 grader istället för 60 grader eller något liknande.
Inte så bra om man vill få bort bakterier.
Har inte sett ett enda test där de klagat på tempen på en Bosch. Däremot klagade Råd&Rön på en Miele för något år sedan, fast då hade de kört ett energisparprogram där bruksanvisningen tydligt deklarerar att maskinen inte går upp i 60 grader på 60-programmet... :confused: Den maskinen hade dessutom ett annat 60-program som nådde 60 grader.

Rent allmänt är det som så idag att lågenergiprogrammen på tvättmaskiner når inte 60 grader när de körs på 60-programmet men de håller på länge och når ett bra tvättresultat (bortsett från bakteriedödande mha hög temperatur). Allt för att nå A+++ på energideklarationen.
 
torbeno skrev:
Har du någon länk?
Det var inte denna jag tänkte på utan jag tror det var något annat större test men jag kommer inte ihåg var jag läste det, bara att Bosch utmärkte sig åt det negativa hållet gällande dålig temperatur.

http://www.radron.se/Artiklar/60-grader-var-knappt-45/
 
AnneFi
Alla testade maskiner testades i standard program 60 grader enligt råd och rön.
Miele nådde bara 46 grader. Bosch 59.1 vilket var en acceptabel temperatur men bara i 7 minuter där minst 10 minuter behövdes

Testet är från 2013 men är man inte prenumerant får man betala för att läsa det
 
Miele har ju ett 60 läge (med fyrkant runt) som ska tvätta "som 60 grader" men på lägre temperatur. Men de har också ett riktigt 60 läge som de man ska använda om man verkligen vill ha 60 grader.
 
Totte_S skrev:
Boschmaskinen köpte jag för en vecka sedan på enemo/whiteout för ca 5400 inkl frakt, levererades efter mindre än 3 dygn till dörren. Den fanns då till samma pris hos Elgiganten men slut i lager. Lämpligt att höja priset inför rean....
Boschmaskiner i pris runt 9000 har legat i topp i de tester jag läst.
Hur torr tvätten blir beror ju på centriffugeringen, nackdelen med denna Bosch är att den inte har separat centrifugprogram utan man måste då köra extra skölj så det tar över 20 min. Snabbare att köra snabbprogrammet på en kvart.
Bomull 60 grader eko program tar över tre timmar, den sänker då tempen något även om det står 60 i programmet. 60 grader normal tar ca 2,5 Tim, 60 grader snabb tar en timme.
oj va bra att du nämnde det så jag vet att finns maskiner utan det. (y) jag brukar använda det oftare. var det bara det som var -??
 
Redigerat:
Totte_S
elisa_82 skrev:
oj va bra att du nämnde det så jag vet att finns maskiner utan det. (y) jag brukar använda det oftare. var det bara det som var -??
Skulle väl vara att det inte går att välja temperatur själv. Jag är ju sådan att jag gärna väljer själv hur maskinen skall bete sig, men jag orkade inte bry mig att kolla funktionerna den här gången.
Förra maskinen valde jag program separat och temperatur separat och ytterligare ett antal val för skölj Eco o lite annat. Den här har ganska fasta program med några tillval.
Annars verkar den helt ok. Tyst som en mus, stor trumma, och den centrifugerar inte om det är obalans.
Rent blir det tillräckligt i alla maskiner enligt mig, har ingen vittvätt och ingen bacillskräck.
 
AnneFi skrev:
Jag har ju själv LG som jag skrev i din andra tråd.
Jag tycker om mina maskiner väldigt mycket.
Enligt de flesta tester som jag plöjde igenom så ligger miele i topp på tvätt och tork tätt följt av bosch och LG.
Miele är tydligen inte värt dubbla priset
Så bosch eller LG.
Jag ville ha samma märke på både tvätt och tork och när jag köpte så fanns inte bosch torktumlare med självrengörande kondensator där maskinen gick att koppla till avlopp men det hade LG. Plus att LGs tvättmaskiner höll bättre temperatur i råd och röns test.
jo det var efter att du hade nämnt lg kollade på men står på El-Giganten att den har varit bäst i test men det var det inte !! men att det har stor trumma tycker jag är bra! hur är det i övrigt ?? Snabbtvätt (30 minuter) till vad kan man använda?? visa maskiner gör inte rent i snabbtvätt hur är denna då?? hur är det i övrigt?? annars vilken hade du tagit om inte denna?? såg att den hade lite mindre poäng än bosch fast was inte den nya som är motsvarande som är på 1400 varv.
 
[SH];2128310 skrev:
Den har inte emaljerade element utan keramiska, ska tydligen motverka kalk.

Själv hade jag tveklöst tagit en Bosch.
Helt rätt att den har keramiska. Motverka kalk gör det dock inte. Men det gör att kalk får svårare att få fäste på värme elementet vilket i sin tur gör att maskinen kommer hålla längre. Samt ha ungefär samma tvätt tid nu som om 5 år. Har man inte problem med kalk där man bor så är detta ingen prioriterad sak iofs.
 
Bezt skrev:
Det var inte denna jag tänkte på utan jag tror det var något annat större test men jag kommer inte ihåg var jag läste det, bara att Bosch utmärkte sig åt det negativa hållet gällande dålig temperatur.

[länk]
Där ser man, det väl därför de får så bra energiklassning.
Har faktiskt funderat en del på hur man lyckats sänka energiförbruknkngen när man med samma typ av element värmer vatten.
 
Har själv denna Bosch WAS32465SN, väldigt bra maskin tycker jag, vi satte in Bosch vitvaror i köket när vi renoverade det för 5 år sedan, allt funkar kanon! Tycker Bosch har bra kvalitet sett till pris. Hade jag haft barn så hade jag nog satsat på Miele gällande tvättmaskin & diskmaskin!
 
Jag har flera gånger åkt till firman i närheten, som reparerar vitvaror för att fråga vilka modeller de lagar mest. De fixar de flesta fabrikat.

Ganska subjektivt och inte helt vetenskapligt, men ytterligare en faktor. Köpte en Miele tvätt, mycket nöjd.

Likaså kan man fråga hos ex vis Classe O om hur många produkter som de fått i retur. Viktig att väga mot antalet sålda, men återigen en indikator.
 
Ska hämta min nya Cylinda FT 446 i morgon....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.