Kan man ha en accumulatortank liggande? Jag har vattenburen elpanna idag men håller på att komplettera med en vattenmantlad kakelugn och funderar på ytterligare komplettering med solfångare och behöver då en acctank, men har för lite plats innomhus och funderar på att lägga den under huset i torpargrunden.

Kanske en dum fråga, men är det någon som vet om det fungerar om man installerar acctanken liggande, och ev. fördelar och nackdelar?
 
Nibe har en liggande 500 liters, det är dock en ren acc tank.
 
För att få ut så hög framledningstemp som möjligt och därmed kunna utnyttja all energi ur tanken så är det viktigt att ha en bra siktning. Skiktningen i en liggandes tank blir dålig vilket snabbt ger en lägre framledningstemp. Samtidigt så är den största värmeförlusten i en acctank från toppen. Båda dessa argument talar för en stående acctank. Liggandes funkar, men med större förluster och sämre siktning. Används bara som ren nödlösning, försök om möjligt ha den stående.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Liggandes funkar, men med större förluster och sämre siktning. Används bara som ren nödlösning, försök om möjligt ha den stående.

Tompa
går det inte att minska nackdelar? man kan ju tokisolera tanken ;). Siktningen börde fungera som vanligt men klart bättre och lugnare med självcirkulation, tror jag. Finns det möjlighet att ställa den på vinden?
gaia
 
gaia skrev:
går det inte att minska nackdelar? man kan ju tokisolera tanken ;). Siktningen börde fungera som vanligt men klart bättre och lugnare med självcirkulation, tror jag.
Tokisloerar en acctank gör man alltid. :cool: Utan att vara en expert så säger mig min erfarenhet, och det jag läst om ämnet att problemet med siktning kommer man inte ifrån med en bred och låg tank, och det är klart märkbar skillnad. Det är ett av skälen till att om man har två accar så seriekopplar man dem istället för parallellkopplar. Då blir det som att tanken är dubbelt så hög istället för bred. Skall du dessutom lägga in en slinga för tappvatten i accen så är skiktningen ännu viktigare, annars så blir tapvattnet snabbt bara ljummet.
Men finns det inget bra alternativ, och valet är liggandes acce, eller ingen acce så visst är liggandes att föredra.

Tompa
 
Tack för svaren, stående är bäst alltså, jag har en liten möjlighet att kunna få in en tank stående på max 160 cm där det är som högst under huset. Jag får nog leta bland olika tillverkare om det finns någon lämplig modell och sen försöka få in den stående.
 
Stående är lite bättre/enklare , men det går utmärkt att ha liggande om man är noggran med flöden m.m så man inte sabbar skiktningen.
Har själv installerat 2 st staplade ASIL tankar och det fungerar väldigt bra.
Seriekoppla, se till att ha låg temp och flöde på radiator returen så skiktar det sig bra.
Varmvattnet löser du med en extern varmvattenautomat.
Har man problem med takhöjden så är ASIL ett bra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.