Hej!

Vi har turen att nästan all dokumentation för vårt hus finns bevarad, däribland orginalritningarna. Kan någon hjälpa mig tyda signaturen från denne i Malmö verksamme arkitekt? Jag lyckas inte...


Ritning Gällaråsen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha googlat Malmö-arkitekter och jämfört handstilar i andra ritningar med våra har jag hittat en möjlig matchning i en Alfred Arwidius. Denne passar väl in såväl stil- som tidsmässigt. Finns en wikipediaartikel om honom och han har ett minst sagt imponerande track-record.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfred_Arwidius

Handstilen i denna ritning är i mina ögon densamma som i våra (alltså i de delar där arkitekten anstränger sig för att skriva läsligt):

http://blogg.sydsvenskan.se/forsvunnamalmo/files/2013/03/IMG_0874.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Samt ett imponerande sätt att dö.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
det bästa skulle vara att hitta hans signatur på hans andra kända verk och jämföra.

Textade beskrivningar ser rätt lika ut på många gamla ritningar eftersom man använde sej av en vis skrivstil.
Kan också vara att han bara underskrivit ritningen som någon annan har ritat rent efter hans skisser.
Rolig detektivarbete :)
gaia
 
Tydligen fanns det kransar från både flickläroverket och gasbolaget på hans begravning...

Arwidius namnteckning är det inte. Har hittat ett brev från arkitekten till beställaren där underskriften är lite tydligare och det står inte Arwidius i alla fall:


20141124_190232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aksel...?
- k s - - i - s - an

kan ju vara ett å istället för i
den stora bokstaven nästan på slutet,vad sjutton är det?
Vår ritning står det Harald Boklund på, annan verksam malmö-arkitekt vid den tiden. Han hade skrivit föredömligt tydligt. men så var han ju inte lika framgångsrik som Arwidius.
 
Tack för input! Har faktiskt varit i kontakt med författaren bakom boken, Henrik Ranby, som råkar vara för närvarande tjänstledig stadsantikvarie i vår kommun! Dessvärre lyckades inte han heller tyda signaturen.

Det brev jag hittat från arkitekten är skrivet på ett papper med brevhuvud från Hotell Savoy i Malmö. Det skulle ju kunna indikera att arkitekten var bosatt på annan ort och vistades på Savoy under sina möten med beställaren som var bosatt i Malmö. Beställare var för övrigt en Julius Hammarlund som skrivit en sångbok för småskolan som såldes i ofattbara 2,2 miljoner exemplar!

Funderar på om den tredje, stora, bokstaven från slutet skulle kunna vara ett tyskt dubbel-s?

Ett mycket spännande detektivarbete, det är så jäkla kul med hus med historia!!
 
Oaklake skrev:
Tydligen fanns det kransar från både flickläroverket och gasbolaget på hans begravning...

Arwidius namnteckning är det inte. Har hittat ett brev från arkitekten till beställaren där underskriften är lite tydligare och det står inte Arwidius i alla fall:


[bild]
Ser ut att stå Aksel Månsson
 
Aksel månsson kan det ju faktist stå, svårgooglat namn bara... Då bodde han på savoy innan det hotellet blev jugendifierat, festligt.
 
De två underskrifterna från ritningen och från brevet är så lika att det uppenbart verkar vara samma person men samtidigt, om man tittar noga, så verkar det vara olika många bokstäver. Om man kollar streck för streck från höger till vänster (baklänges alltså) hittar man precis samma slängar och svängar i båda underskrifterna - tills man kommer till det som är ungefär mitten av underskriften från brevet, men till vänster om det stället stämmer det inte. Där har brevets underskrift ytterligare fem eller sex bokstäver men den från ritningen två eller tre.

Så jag undrar om det är så att det inte är en ren namnteckning (alltså hela namnet med skrivstil) utan en signatur, vilket innebär att personen kan ha förkortat, förenklat och till och med vänt på saker för att få till något som ser snyggt och personligt ut.
Punkterna under skulle kunna vara markeringar för att visa att något är borttaget/sammandraget.
Jag kan inte läsa det men om jag gissar vilt får jag det till något i stil med "S(k)...lius (eller -rius) Jan".
Men sannolikheten att jag har rätt är väl rätt låg.
 
20141125_202616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prickarna under namnteckningen är återkommande. Har nu hittat ännu ett brev från arkitekten, där denne önskar förskottsbetalning på grund av större utgifter. Allt har inte förändrats på 100 år...

Har nu läst allt jag hittat av det arkitekten skrivit för att försöka knäcka "koden", men jag kan inte komma med några bättre förslag än redan givna. Tyvärr fattas omslaget till arbetsbeskrivningen, där arkitektfirmans/arkitektens namn rimligen borde ha framgått.
 
Litet retsamt - annars är hans handstil inte så svår, i brevet kan jag läsa nästan varenda ord utan tvekan, men signaturen går jag bet på.
 
Hej:
För att tyda namnteckningar och gammal stil kan man fråga släktforskare. Det går kurser för sånt.
Svaret jag fick är: Aksel Månsson.
Lycka till!
 
  • Gilla
Oaklake
  • Laddar…
Gåtan har nått sin lösning! Efter att ha konsulterat en arkitekturhistoriker i Malmö har vi kommit fram till att arkitekten heter Aksel W. Zetlitz-Nilsson. Detta namn tog han dock först senare i sin karriär, fram till någon gång på 20-talet kallade han sig Aksel W. Nilsson. Han var tydligen först verksam i Malmö men från mitten av 20-talet i Helsingborg där han var mycket produktiv, både avseende privatvillor (på Tågaborg, Pålsjö och vid Drottningatan) och flerfamiljshus i centrum.

Tack för all respons och engagemang på vägen, detta är ett ovärderligt forum!
 
  • Gilla
godeha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.