Moving
Min långa som är svår att stjäla står upp till taket året runt nu och var besvärlig att ha inne. Vi är lite rädda för denna tvådelade svajiga stege. Tål de att stå ute och hur kan de skadas så de blir farligt?
 
Nej, aluminium tar inte skada av väta.

Jag skulle dock lagt den på marken invid huset så att den inte blåser ner eller ställer till något annat.
 
Jag har min på krokar på balkongen. Då kan inte tjuvar använda den för inbrott och den extraknäcker som brand-stege samtidigt som den är säkert förvarad.
 
  • Gilla
bittle
  • Laddar…
Moving
mycke_nu skrev:
Nej, aluminium tar inte skada av väta.

Jag skulle dock lagt den på marken invid huset så att den inte blåser ner eller ställer till något annat.
Men aluminium är känsligt för kyla?

Den sitter utdragen på takkrokarna och är något jobbig att få upp/ner över 2 våningar. Dras den ihop på marken kan den tjuvas.
 
Moving
Robert-san01 skrev:
Jag har min på krokar på balkongen. Då kan inte tjuvar använda den för inbrott och den extraknäcker som brand-stege samtidigt som den är säkert förvarad.
Vi byggde en trapp ner istället.
 
Jag har alustegar liggande på taket som takstegar och de blir lite grå och schabbiga men annars så verkar inget annat hända.

Protte
 
Skulle mest oroa mig för ökad inbrottsrisk med en stege som är lätt tillgänglig för tjuvar.
 
Moving skrev:
Men aluminium är känsligt för kyla?
Det är säkert ingen fara. Man bygger flygplan i aluminium och det är minst -60 grader på normal flyghöjd.
 
Jag har mina olika stegar (järn/alu) låsta ihop med en simpel vire och hänglås upphängda på krokar på baksidan av garaget. Har hängt så i många år utan försämring. Även ihoplåsningen av dom förhindrar att dom fått fötter (hört om grannar som vars stegar försvunnit)
 
Jag skulle inte oroa mig för stegen ! Men däremot att barn kan klättra upp.
 
Aluminiumstegen vid min mammas sommarstuga har varit utomhus sedan tidigt 80-tal. Kanske längre, men då var jag för liten för att minnas. Den visar inte tecken på att ha försämrats.
 
Moving
RoBo skrev:
Jag skulle inte oroa mig för stegen ! Men däremot att barn kan klättra upp.
Då åker den ner men det är barnen som varnat mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.