Vi planerar att bygga ett ordentligt cykel- och trädgårdsförråd på vår kedjehustomt, och det enda ställe som är vettigt att placera den på är i en slänt på baksidan av tomten. På framsidan mot gatan finns inte tillräckligt med plats, och det är möjligt att komma in på tomten från baksidan med cykel och sen gå runt huset till huvudingången. Höjdskillnaden mellan tomtens normalhöjd och släntens lägsta punkt vid tomtens slut är ungefär 3 meter. Jorden är lerig på hela tomten. Tanken är att förrådet skall vara ett kallförråd på ca 25 - 30 kvadrat helt utan isolering och uppvärmning. Vi vill också gärna matcha förrådets utseende mot huset. Huset består av ett hus i tegel och en garagedel med vit liggande fjällpanel. Bifogar en nattbild på huset.

DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag funderar på är hur man borde bygga förrådet. Slänten har två delar med lite olika profil. Väntsterdelen har en lutning som går ner 2 meter, sedan en avsats som lutar lite och sedan en lutning mot gränsen. Högerdelen är en lite "bullig" lutning på ca 15-20 grader nerifrån och upp.

Just nu har vi två huvudalternativ upp - ett förråd byggt på plintar huvudsakligen på avsatsen. Det borde egentligen inte vara några konstigheter. Vissa plintar får bli lite längre så att förrådet kommer i jämnhöjd. Eftersom jorden är så lerig får man gräva ur ordentligt för plintarna. Det andra alternativet som vi funderar på är att bygga in en suterräng-förråd i den högra delen av slänten, och det är här jag börjar fundera på hur man ska göra. Bygger man ett t.ex. förråd på 5 x 5 meter en halv meter in från tomtgränsen så blir skillnaden i marknivå minst 1½ meter så att bygga med plinter där blir nog inte bra. Men hur bygger man ett förråd i sutteräng smartast? Ska man bygga en stödmur först och sedan bygga ett förråd på plintar nedanför som använder stödmuren som en vägg? Eller ska man gräva ur ordentligt, anlägga en platta och mura upp förrådet i leca eller tegel och sedan skyffla tillbaks massor så att förrådet hamnar u sutteräng? Eller finns det någon annan smart metod? Och vad pratar man om för pengar för ett sådant förråd förutsatt att man gör det mesta själv?
 
Hej,
Jag står själv och ska bygga ett kallförråd i en slänt. Väljer mellan att schakta ur och bygga en stödmur för att sedan ha plintad bod bakom, eller att lägga trädgårdsplattor bakom stödmuren och endast ha plintar för förrådets väggar och tak. Har du fått några bra idéer sedan ditt inlägg?
Tack
 
Vi valde att schakta in slänten en bit och bygga en vanlig friggebod på ca 4,6 x 3,2 som står på vanliga trädgårdsplattor och två plintar. Det blev för mycket jobb just nu att hålla på och gjuta. Vi har inte heller förändrat marknivån mer än 0,5 meter så vi klarar oss utan marklov.
 
Ok. Jag tror jag gör något liknande. Bygger en vanlig bod på plintar, bakom stödmuren. Känns enklast och så slipper man tänka på jordtryck och fukt. Tänkte låta ett proffs bygga stödmuren.
Tack för svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.