Ska börja med att försöka beskriva mitt v-rum och kök för att försöka klargöra mitt problem. Mitt lilla hus är byggt på 60-talet. På den tiden hade man gärna en tilldelad matplats utanför köket och därför har vardagsrummet plats för ett matbord i ena halvan och tv-del i andra halvan. Den från början tänkta matsalsdelen är 60 cm smalare än tv-delen. Husets kök är litet och vägg-i-vägg mot den del som från början var tv-delen av v-rummet. Denna vägg har nån tidigare ägare öppnat upp. Eftersom det skulle se väldigt konstigt ut att ha nåt annat än just matbordet i direkt anslutning mot köket har därför matplatsen bytt plats och fått tv-rumsdelen vilket medfört att tv och soffa numera är placerade i den smala (mörkare) delen av v-rummet vilket känns ganska trångt. Dessutom blir ljudvolymen ganska hög med tv, spisfläkt, diskmaskin mm.

Min fundering är nu om jag ska leva med min hyggligt trånga tv-hörna ELLER stänga igen öppningen mellan vardagsrummet och köket. Tänkte då även sätta upp dubbeldörrar i glas i öppningen in mot vardagsrummet. Detta är egentligen precis hur huset var i originalutförande. Min tanke är att man skulle äta frukost i köket och övriga rejälare måltider i den ursprungliga matsalsdelen av v-rummet.

Fördelar:
Större tv-hörna
Lägre ljudnivå, möjlighet sitta i lugn i köket för läxläsning eller ett telefonsamtal
Tv-hörnan får mer ljus
Ev. stök i köket syns inte när man äter
Kan ha fin officiell matplats med ex. kristallkrona. Där bordet står idag blir det inte centrerat. (petitess men ändå :))

Nackdelar:
Köket lär kännas mindre
Endast ett pyttebord får plats i köket gissningsvis 75x120 i storlek
Blir längre att gå mellan köket och den officiella matplatsen
Köket är passage från groventrén som används flitigt och sätts vägg upp kan man inte gena in i v-rummet utan måste gå igenom köket (förändras om riktiga hallen byggs ut)

Vad är era åsikter? Ser fram emot många erfarenheter och synpunkter... :)
 
Kan du inte göra en planskiss så det är lättare att hänga med? :)

Ett bord på 75x120 kan ju inte vara någon vits...
 
Här kommer planlösningen. Ev. skulle det gå att ta bort högskåpet mellan ingången till groventrén och fönstret. Den ljusgrå linjen representerar var väggen ev. ska upp. Den smala delen i v-rummet är endast 290 cm. Den bredare 350 cm.

planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det i övre högra hörnet i köket? Ett förråd? Trapphus? Ser ut som att köket blir väldigt trångt.

Är detta ett tänkbart alternativ?

Namnlöst-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt öppet eller som stefancrs föreslår skulle jag välja!

Vill ni dela av kök och matsal/v-rum kanske en smalare köksö?
Köksö med "bar-bänk" för frukost är riktigt trevligt annars...
 
I högra hörnet bakom köket är det ett litet badrum.
 
stefancrs skrev:
Vad är det i övre högra hörnet i köket? Ett förråd? Trapphus? Ser ut som att köket blir väldigt trångt.

Är detta ett tänkbart alternativ?

[bild]
Problemet med ditt förslag är att då är fortfarande tv-hörnan lika liten som tidigare och det var ett av problemen jag ville komma åt.
 
Jag tror det kommer kännas rymligare om man bara har en matplats, det är ju inte direkt långt från matsal till kök om väggen behålls öppen där.

TV-tittar-yta behöver man inte så mycket tycker jag. Lättare att få biokänsla om man inte sitter så långt från TV'n, och enklare att placera ut surroundhögtalarna, bara det finns plats för nog många i soffgruppen. Men det kanske blir för tajt?

Om jag förstår bostaden rätt så borde det vara smidigast med en hörnsoffa med långsidan mot nedre högra fönstret och TV'n på väggen mitt emot den. Sätt den på väggen och undvik TV-möbel om det går (eller har ni massa TV-spel etc? isf behövs nog en liten TV-möbel :)).
 
stefancrs skrev:
Jag tror det kommer kännas rymligare om man bara har en matplats, det är ju inte direkt långt från matsal till kök om väggen behålls öppen där.

TV-tittar-yta behöver man inte så mycket tycker jag. Lättare att få biokänsla om man inte sitter så långt från TV'n, och enklare att placera ut surroundhögtalarna, bara det finns plats för nog många i soffgruppen. Men det kanske blir för tajt?

Om jag förstår bostaden rätt så borde det vara smidigast med en hörnsoffa med långsidan mot nedre högra fönstret och TV'n på väggen mitt emot den. Sätt den på väggen och undvik TV-möbel om det går (eller har ni massa TV-spel etc? isf behövs nog en liten TV-möbel :)).
Jag har i dagsläget en STOR hörnsoffa precis där du beskriver med vägghängd tv mitt emot. Har en mindre vägghängd tv-möbel under tv:n :) Det är ju bara det att eftersom rummet bara är 290 cm vägg till vägg så känns det så trångt. Nästan så man har tv:n i knät. :D
 
Hehe, billigare med storbildskänsla då ju!
 
stefancrs skrev:
Hehe, billigare med storbildskänsla då ju!
Absolut. När jag köpte senaste tv:n blev jag t o m tillsagd av säljaren att 47 tum var max vad jag kunde ha. Lite störande när man är aningens prylgalen ibland.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vad är rummet ovanför TV-hörnan? Kan det och TV-rummet byta plats med varandra?
 
stefancrs skrev:
Vad är rummet ovanför TV-hörnan? Kan det och TV-rummet byta plats med varandra?
Där är det två sovrum. Ritade inte in väggen mellan dom rummen. Ena är stort nog för dubbelsäng och garderober. Det andra är pyttelitet (ca 210 cm brett). Inget av dom är lämpliga att byta mot tv-hörnan, men kul att du tänker fritt.

Mina funderingar bygger till viss del på att jag tror att den absolut bästa lösningen är att slå ut badrummet och låta lillsovrummet bli badrum medan tv-hörnan får ta över lillsovrummets funktion. Då behövs så klart en vägg vid tv-hörnan där rummet smalnar av. Den lösningen är dock rejält kostsam med flytt av badrum och utökat kök och ligger flera år bort i tiden om den blir av.

Mina alternativ just nu är därför är att antingen sätta upp väggen så originalplanlösningen är tillbaka och göra det bästa av befintligt köksutrymme där jag ev. plockar bort högskåpet för att ge matplatsen mer rum och ha en separat stor matplats i v-rummet alternativt lämna det i befintligt skick och OM den stora förändringen blir av först då sätta igen väggen.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
kanske det skulle hjälpa att tänka utanför standarder vid möblering av tv -delen? Köpa ny soffa/soffor? En hörnsoffa kan vara för klumpig på en liten yta.

Tänker på två nätta tvåor längst dom "långa" väggarna och tv på den korta väggen? Troligtvis får man inte plats med soffbord mellan sofforna men det kan man lösa med 2-3 små och flyttbara bord för ta fram och ställa kaffekopp eller burk på vid behov. Ta fram måttband och testa :).
gaia
 
Bio-rum ?

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller variant på detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.