Japp, han är bokad
 
Aluminiumklädda fönster då återstår det att kolla hur fönsterblecken är infästa för det ser inte riktigt rätt ut. Men jag tycker nog att det ser ut som att din skada är i mitten mellan fönstren det syns på utsidan och ser ut som det är så även på insidan. Fönsterblecket är felaktigt skarvat och har dessutom inte minst 15 graders lutning, så det är inte utfört av ett proffs, för då hade det suttit ett helt fönsterbleck och inte varit skarvat.Det felet är nog något du får stå för själv för skadan är ganska uppenbar. Frågan är däremot hur väggen är uppbyggd för det skall vara luftspalt bakom stenen så skadan hade nog inte skett om det var rät utan vattnet hade nog "enbart" förorsakat skada på murväggen med den plåten.
 
Det ser definitivt suspekt ut mellan fönsterna. Är det där du rivit?
 
Nu var cecar snabbare igen!
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Jag har rivit på insidan och det är utanför det ser suspekt ut. Någon har försökt täta med silikon.

Det är mockfjärdsfönster och det är firma som utfört bytet 2003 fick jag reda på.

det känns tråkigt att jag som förstagångsköpare ändå gjort min plikt och inspekterat själv samt anlitat besiktningsman och ändå finns det risk att jag får betala notan. När vi skrev på kontraktet lämnades en lista in från säljarna där de angav på en massa punkter om det fanns skador på huset. De svarade nej på allt. I vilken annan konsumentsituation gäller det att köparen får betala för en helt annan standard på en produkt än det som sagts? Låter helt orimligt :)

Förklarade iallafall utförligt för mitt försäkringsbolag och på dem lät som ett solklart att säljarens eller vår försäkring kommer täcka skadan. Men den som lever får se.
 
Har även inspekterat samtliga andra fönster i huset och där fanns inga spår av fukt under...
 
Hej! Här kommer en uppdatering. Efter inspektion av besiktningsman konstaterades felbyggt (fuskbyggda) fönsterbläck. När han bröt bort en trälist på utsidan av fönstret visade det sig att uppvikt plåt helt saknades längst in. Vatten har kunnat rinna helt fritt.

Nåväl. Vi väntar fortfarande på att ärendet skall hanteras klart av säljarnas försäkringsbolag.

Vi har dock börjat allt mer märka av en lukt i huset. Den fanns där redan när vi köpt huset, men jag tycker den har ökat något. Lukten är mycket svår att beskriva. Den luktar lite unket, gammalt och rätt tydlig när man först kliver in i huset. Sedan tänker man inte alls på den. Jag personligen tycker inte att det luktar mögel, men min erfarenhet av mögel är svartmögel i badrum från när jag bodde i Spanien en tid, det luktade mycket starkare. Lukten sätter sig även i kläderna.

Jag har några alternativ:

1: Det luktar från fuktskadan i vardagsrummet. Kan en sådan skada sprida lukt i mer eller mindre hela huset?

2. Det luktar från gamla ytskikt och plastmattor, garderober och skåp. Det sitter orginaltapeter nästan överallt utom i badrum som är hyfsat nyrenoverade. Tanten gillade handmåleri och har handmålat på samtliga ytor på alla väggar, inklusive köksluckor och garderober :D. Jag tyckte inte heller att de flyttstädat speciellt bra.

3. Det luktar från krypgrunden. Dvs krypgrundslukt. Vi har mätt fuktnivåerna och de låg nära och i gränsvärden, men inte något alarmerande. Vi såg inga visuella spår av mögel. Jag tyckte inte det luktade mögel i krypgrunden.

4. Huset har tryckimpregnerat virke i krypgrunden. Det kan spridas kemisk lukt om den blir fuktig. Den har dock beskrivits som stickande, och det tycker jag inte det luktar i huset.


Så...hur ska man gå tillväga här? Ska man vänta med att fuktskadan blir åtgärdad innan man ser om lukten försvinner eller bör man anlita en ny besiktningsman med mögelhund direkt? Ska man vänta tills vi renoverat klart ytskikten och lagt nya golv? Ställa ner avfuktare med undertryck i krypgrunden?

Jag vill inte slösa pengar på trygghetsnarkomani men lukt som sätter sig i kläder är ju inte vad jag vill ha till julafton precis.
 
Hej bra med uppföljningen, Har du åtgärdat den troliga felorsaken? om inte gör det snabbast möjligt så du åtminstone får det torrt på insidan. Inträngande vatten brukar inte vara ett försäkringsärende, dessutom så är det nog uppförsbacke angående dolt fel för skarven och ytterväggen är nog själ till fördjupad undersökning inte minst beroende på att det är en södervägg, då är det mer troligt att det är besiktningsmannen som brustit i sitt åtagande när han inte påpekat risken och därmed göra en fördjupad undersökning.
Angående lukten så är det inte möjligt att svar på det, hade det varit platta på mark från -70 talet så hade en trolig orsak kunna varit limmet under plastmattorna det var ett stort problem på den tiden när markfukten kröp upp eftersom mattan i sig var det kapilärbrytande skiktet och limmet började mögla.
 
Jag avvaktar med att skrika om dolt fel/ersättning/skadestånd tills utredningen är klar. Fuktskadan nu har börjat torka sen jag slet bort en del av väven på väggen som isolerade in fukten. Men visst är reglarna mörka och murkna.

mm förstår att det inte är möjligt att svara på vad som luktar. Var mer nyfiken på om en fuktskada under fönstret kan orsaka en sådan lukt.

Det bästa är kanske att vänta tills skadan är åtgärdad för att se om lukten avtar.

Kan tillägga att besiktningsbolaget som vi anlitade nyligen var med i ett tv-program pga av dålig besiktning och betalade faktiskt köparna.
 
cecar33 skrev:
Aluminiumklädda fönster då återstår det att kolla hur fönsterblecken är infästa för det ser inte riktigt rätt ut. Men jag tycker nog att det ser ut som att din skada är i mitten mellan fönstren det syns på utsidan och ser ut som det är så även på insidan. Fönsterblecket är felaktigt skarvat och har dessutom inte minst 15 graders lutning, så det är inte utfört av ett proffs, för då hade det suttit ett helt fönsterbleck och inte varit skarvat.Det felet är nog något du får stå för själv för skadan är ganska uppenbar. Frågan är däremot hur väggen är uppbyggd för det skall vara luftspalt bakom stenen så skadan hade nog inte skett om det var rät utan vattnet hade nog "enbart" förorsakat skada på murväggen med den plåten.
Att fönsterblecken är skarvade är i sig inget fel. Jag skulle snarare säga att det är mer regel än undantag. Detta av 2 orsaker:
1. De flesta plåtslagare har bockmaskiner som klarar 2 meter breda plåtark, Detta räcker oftast till 2 fönster i bredd (beroende på storlek så klart) men inte 3.
2. Främsta orsaken är dock att fönstrens montage måste vara fruktansvärt perfekt för att det skall gå att använda samma plåt på båda fönstren. Det räcker med en vinkelskillnad på någon bråkdel av en grad mellan fönstrena för att det inte skall gå. En bockad plåt går inte att bända i något alls i princip.
 
vectrex skrev:
Att fönsterblecken är skarvade är i sig inget fel. Jag skulle snarare säga att det är mer regel än undantag. Detta av 2 orsaker:
1. De flesta plåtslagare har bockmaskiner som klarar 2 meter breda plåtark, Detta räcker oftast till 2 fönster i bredd (beroende på storlek så klart) men inte 3.
2. Främsta orsaken är dock att fönstrens montage måste vara fruktansvärt perfekt för att det skall gå att använda samma plåt på båda fönstren. Det räcker med en vinkelskillnad på någon bråkdel av en grad mellan fönstrena för att det inte skall gå. En bockad plåt går inte att bända i något alls i princip.
okey! Jag kan inget om plåtarbete men skarvningstätningen har jag väl inget att säga om. Däremot att man skitigt i att ha en uppvikt plåt längst in under listen är ju galenskap. Man har gjort rätt på alla fönster utom dessa två. Jag tror det är fel på ytterligare ett, men det sitter under inglasad veranda och där kommer det ju inte in något vatten.

Just nu har jag inte så mycket ångest över själva fuktskadan. Jag lider mer av att det luktar i huset :banghead:
 
vectrex skrev:
Att fönsterblecken är skarvade är i sig inget fel. Jag skulle snarare säga att det är mer regel än undantag. Detta av 2 orsaker:
1. De flesta plåtslagare har bockmaskiner som klarar 2 meter breda plåtark, Detta räcker oftast till 2 fönster i bredd (beroende på storlek så klart) men inte 3.
2. Främsta orsaken är dock att fönstrens montage måste vara fruktansvärt perfekt för att det skall gå att använda samma plåt på båda fönstren. Det räcker med en vinkelskillnad på någon bråkdel av en grad mellan fönstrena för att det inte skall gå. En bockad plåt går inte att bända i något alls i princip.
Vilket argument, det är inga som helst problem att få fönsterbleck i hela längder upp till 5 meter eller mer bara en fråg om vilken plåtis man använder: Fönstren på bilden ser ut att vara 2 st 9 (90 cm) bredd så även om man köper plåten på byggmax så hade den räckt och skarven skulle inte sett ut på det viset om ett proffs hade gjort det, men vi kan inte se hur droppnäsan är utförd då först vet vi. Fönster som sitter bredvid varandra är inga problem att få exakt, men i detta fall så är det aluminiumklädda fönster vilket gör att man inte behöver någon större precision på höjdmonteringen några mm hit eller dit spelar ingen roll. Ett av dom största problemen här är att det inte finns någon lutning på plåten och att den helt onödiga skarven är felaktigt utförd. För att få rätt lutning så borde stenen sågas så det kan uppnås en 15 graders lutning minst.
 
Det största problemet är nog inte lutningen på bläcken. Det största problemet är följande:

fuktskada.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo för då hade vattnet eller merparten runnit åt rätt håll.Men det som du visar är helt åt h e.
 
Hehe förvisso. Men det hade nog inte hjälpt där jag bor. Blåser ofta in regnväder som träffar den där ytan. Ser ut som idioten klippt av plåten kort gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.