Hej alla kunniga!

Har säkert placerat denna tråd galet, då får någon flytta den visste inte riktigt vart jag skulle lägga den.

Har nyligen skaffat mig ett mindre och billigt hus som kommer renoveras med nytt kök och dylikt.

Bland annat kommer en del el göras om samt en luftvärmepump och en toalettstol (endast stolen) monteras.

Min tanke är att elen kommer att göras av en bekant som har många års erfarenhet och jobbar med exakt detta på heltid med exempelvis stora varuhus och dylikt. Proppskåpet är exempelvis gammalt så vill byta ut detta mot ett "modernare" samt att lite nya uttag ska till och ström till ny spis etc.

Eftersom huset är väldigt litet, runt 50 kvadrat, så är tanken att köpa en billig värmepump på Jula som det nu i dagarna är kampanjpris på för 5.000:- och smälla upp. Idag finns bara direktverkande el så det borde ju göra lite på förbrukningen. Detta är tanken att göra själv, deras pumpar är ju snabbkopplingar på.

Samt ska en toalettstol monteras in där det idag är "döutrymme" i befintliga rör. Även detta görs själv, vet inte reglerna för just detta.

Så nu till frågan, hur ser det ut den dagen man vill göra en värdering av detta hus? Tex. det badrum/duschrum som finns i garagebyggnaden kom det fram av min egen besiktning att det inte var fackmannamässigt utfört.

Kan jag få några problem med detta när det ska värderas? Finns ju lagar och regler till förbannelse. Kan en ev. köpare / mäklare kräva kvitton på installationer osv? Eller tar dom bara hänsyns till vad som finns där och så är det?

Tack på förhand. Mvh
 
Egentligen så begås 2 olika lagbrott iom det du skriver.
1. Din kompis om han inte har installatörs behörighet så får han ej koppla hemma hos dig. Vad han får göra på jobbet är pga att någon annan står för installatörsbehörigheten. Det är du som ägare till fastigheten som är anläggningsägare och har allt ansvar för anläggningen.

2. Genom att koppla ihop luftvärmepumpens köldmedieledning så krävs köldmedieutbildning och certifikat för detta.

Vid värdering så lär inte mäklaren bry sig om mer än det visuella. Däremot en nogrann köpare kan dra öronen åt sig för elens skull om allt är nytt men inga kvitton finns. Gällande Luftvärmepumpen så påverkas endast garantin av den egna installationen.
 
Elias123 skrev:
Egentligen så begås 2 olika lagbrott iom det du skriver.
1. Din kompis om han inte har installatörs behörighet så får han ej koppla hemma hos dig. Vad han får göra på jobbet är pga att någon annan står för installatörsbehörigheten. Det är du som ägare till fastigheten som är anläggningsägare och har allt ansvar för anläggningen.

2. Genom att koppla ihop luftvärmepumpens köldmedieledning så krävs köldmedieutbildning och certifikat för detta.

Vid värdering så lär inte mäklaren bry sig om mer än det visuella. Däremot en nogrann köpare kan dra öronen åt sig för elens skull om allt är nytt men inga kvitton finns. Gällande Luftvärmepumpen så påverkas endast garantin av den egna installationen.
Tack för ditt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.