Underbart - mitt inlägg försvann...
Anyway - kortfattat - har väl utgångspunkten att nästan det mesta kommer behöva åtgärdas, dock vill man ju gärna slippa just de fallgropar som gör hela projektet helt lönlöst och gör det till en förlustaffär ffa ekonomiskt men även psykiskt ;) Och få ett litet hum om vilka kostnader det rör sig om utöver vad huset slutar på efter budgivning. Kommer man hyfsat på vägen med 1,5 miljoner tro? Det var ju vad jag hade tänkt men det kanske lika gärna kan springa i väg till 2- 2,5?
Köpa tomt och bygga lite längre utanför stan är inte aktuellt i nuläget då vi har ett sådant hus nu - "vi" har byggt det, hög standard både och bygg- och ytskiktsmässigt. Visst en sjötomt eller havsnära tomt hade ju varit ett alternativ, men det kostar ju också..
Nu är alltså läget i kombination med utsikten att kunna få till ett trevligt och välrenoverat hus på sikt som lockar med detta objekt. Har dessutom större delen av familjen i krokarna. Och en skokartong i Tallkrogen, 70-talsradhus på Lidingö el dyl är inte aktuellt.

Och jag tackar inte nej till mat/vin/ölkällare å andra sidan ;)
 
Jag gissar att om ni vill ha liknade standard som idag kommer ni troligen hamna på 2,5-3-5 i renovering om ni ska anlita seriösa hantverkare.....
 
Uttryckte mig kanske lite slarvigt, har inga avsikter att lyxrenovera. I ett nytt hus kan man välja saker som inte passar i ett äldre hus. Vill man ha 100% bekvämlighet är det nog bäst att bo kvar i ett nytt hus. Kraven på ett nytt hus är inte samma som ett äldre. Charmen är att de olika byggnadstyperna har olika möjligheter och stilar att ta till vara på. Det gemensamma är att det skall vara välgjort, genomtänkt och estetiskt tilltalande.
 
Lova - jag kollar på samma hus :) Googlade lite kring totalrenoveringar och kände igen det på din beskrivning. Känns som att frågan inte är vad som behövs göras, utan vad som går att behålla av huset... Visningen idag var den sjukaste jag varit med om, måste ha varit flera hundra personer där! Myllrade av folk överallt, i trädgården, ute på gatan, inne i alla rum. Spännande att se vad budgivningen slutar på, hur många är beredda att ta på sig ett sånt här projekt?

Vi var helt mållösa när vi gick därifrån :)
 
R
sunkhus
 
Caracas, roligt att nån annan här sett det IRL - är inte så orolig för konkurrens, du förstår säkert varför ;)
Visste att det skulle vara sjukt mycket folk, och mycket riktigt... Det som överraskade mig var hur dålig koll många (de flesta?) verkade ha - utan att för den skull utmåla mig som nån expert alls. Frågade mäklaren vad det skulle kosta att renovera etc 😣🔨. Ska verkligen bli intressant att följa budgivningen. Ser framför mig hur Arge Snickaren får rycka in sen 😆. Vi sitter som sagt inte i sjön och kan leta i flera år efter det perfekta objektet, men kommer börja gå regelbundet på visningar för att kunna slå till när det väl dyker upp, imorgon eller om 5 år.
 
S
Lova skrev:
Det som överraskade mig var hur dålig koll många (de flesta?) verkade ha - utan att för den skull utmåla mig som nån expert alls.
Det där känns igen från andra husvisningar när man är ensam om att krypa på vinden och liknande och de andra spekulanterna mest diskuterar tapeter. Känns som om folk bara ser det positiva och skiter i vad som kan tänkas vara problem (okunskap?) eller är stressade över att hitta nåt större boende.
En visning så var mäklaren jättetydlig med att det var fukt och stor risk för mögel i den inredda källaren och ett par som tittade på huser konstaterade "att det var ju inget man behöver göra här".
 
sinuslinus skrev:
Det där känns igen från andra husvisningar när man är ensam om att krypa på vinden och liknande och de andra spekulanterna mest diskuterar tapeter. Känns som om folk bara ser det positiva och skiter i vad som kan tänkas vara problem (okunskap?) eller är stressade över att hitta nåt större boende.
En visning så var mäklaren jättetydlig med att det var fukt och stor risk för mögel i den inredda källaren och ett par som tittade på huser konstaterade "att det var ju inget man behöver göra här".
Kanske hoppas på att kunna få det till dolt fel och sen hoppas att någon annan bekostar renoveringen.... ;)
 
Ja man undrar ju.. Verkar vara nån som älskar att renovera så mycket att den tom betalar för det.. Eller tänker att lite väggfärg kommer göra susen. Fler bud kan komma och saker kan ändras efter en besiktning, men nu har huset gått upp över 2 miljoner... Lägg då till 3-4 miljoner för friköp av tomt och renovering - inte så fantastisk affär längre för ett hus med allt att göra utom möjligen byta huvudstam i avlopp. Och källaren med max 2 m i takhöjd så i princip duger den mest till pannrum/vedförråd och i värsta fall tvättstuga - så de kvadraten går också bort.
 
R
galet va dyrt de blivit i stockholm..7 miljoner för ett rivningsobjekt? Jag skulle aldrig betala för någon annans problem...
 
MrPlow
Senaste budet är på 6 500 000 - känns ju inte som ett klipp direkt!
 
Med seriös renoveringskostnad och kostnad för att köpa loss tomten känns 6.5mm alldeles för dyrt. 10 miljoner all in? Man hittar mycket bra för de pengarna även i Stockholm.
 
Skulle vara väldigt intressant att veta vad köparna har för planer med huset...
6.5 miljoner i det skicket... Dra ba**en i lösgruset vad folk satsar!
 
Helt galet...men som tur är så är inte den sista idioten född än.....
 
R
o sen att köpa loss tomten på det...haha vilka dårar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.