Innerväggen i fråga består av gips (12 mm, tror jag) ovanpå konstruktionsplywood (12 mm, tror jag), sedan vanlig isoleringsull.

Väggtjockleken är alltså ca 24 cm. Frågan är vilken typ av plugg jag bör använda för absolut bästa hållfasthet, om jag ska skruva dit en liten hållare på väggen (som fästes med två skruvar) som ska hålla ett relativt tungt och väldigt omtåligt föremål, som absolut ej får riskera att åka i golvet?

Vad blir starkast?
 
Du ska inte använda plugg, du ska använda en träskruv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Byggare_Anders skrev:
Innerväggen i fråga består av gips (12 mm, tror jag) ovanpå konstruktionsplywood (12 mm, tror jag), sedan vanlig isoleringsull.

Väggtjockleken är alltså ca 24 cm. Frågan är vilken typ av plugg jag bör använda för absolut bästa hållfasthet, om jag ska skruva dit en liten hållare på väggen (som fästes med två skruvar) som ska hålla ett relativt tungt och väldigt omtåligt föremål, som absolut ej får riskera att åka i golvet?

Vad blir starkast?
inga plugg om du har plywood!!
 
Inga plugg i plywood, vanlig träskruv. Var noggrann med borrningen om det är tungt, rätt diameter på borren.
 
Mikael_L
Tack för de samstämmiga upplysningarna... Men räcker verkligen träskruv, eftersom väggen är så tunn?

12 mm gips bär "ingenting" i sammanhanget, så kan verkligen ynka 12 mm plywood fixa detta? Hade jag haft en riktigt tung regel och kunnat dra i en 10 cm lång träskruv ända in i roten precis genom kärnan på regeln hade jag inte varit orolig, men 12 mm konstruktionsplyfa är inte mycket bättre än wellpapp i min värld, tyvärr.

Det relativt tunga föremålet får EJ åka i golvet, så en "hoppsan, det blev visst lite för klent trots allt"-upplevelse om 1 år, 5 år eller kanske 15 år är vad som skall undvikas till varje pris.
 
Mikael_L
Ta ner gips och plyfa, regla upp bakom med ordentliga reglar på rätt ställen, återställ skivmaterialet och skruva sen med 8x150mm träskruv avsedd för bärande konstruktioner av bra kvalitet. T.ex. från Gunnebo eller essve.


Det finns ingen plugg som förbättrar situationen, utan alla försämrar.


edit:
Som du kunde se i mitt bifogade dokument så finns det i princip ingen större möjlighet att nå mer än 100kg hållfasthet per skruv i 12 mm plywood. Riktigt grova kommer antagligen lite över, tar du 5 eller 6 mm så blir det en bit under 100kg.
Sen vill man ha lite säkerhetsmarginal, så mer än 50kg per skruv skulle jag själv inte satsa på.
 
Redigerat:
En 5mm träskruv håller för över 250kg last nedåt och cirka 190 kg dragande last (rakt ut). Är det familjens andrabil du ska hänga upp på väggen?

Jag skulle fundera mer på om den tilltänkta kroken håller.

Om 12 mm plyfa är likvärdigt med wellpapp i din värld bor vi inte på samma ställe, du och vi andra....:)
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
S
Byggare_Anders skrev:
Tack för de samstämmiga upplysningarna... Men räcker verkligen träskruv, eftersom väggen är så tunn?

12 mm gips bär "ingenting" i sammanhanget, så kan verkligen ynka 12 mm plywood fixa detta? Hade jag haft en riktigt tung regel och kunnat dra i en 10 cm lång träskruv ända in i roten precis genom kärnan på regeln hade jag inte varit orolig, men 12 mm konstruktionsplyfa är inte mycket bättre än wellpapp i min värld, tyvärr.

Det relativt tunga föremålet får EJ åka i golvet, så en "hoppsan, det blev visst lite för klent trots allt"-upplevelse om 1 år, 5 år eller kanske 15 år är vad som skall undvikas till varje pris.
det monteras väggskåp i kök i plywood. hur myckett vägger tallrikar å glas och liknande tror du
 
Bra förslag, stort tack för tipset gudfader.

Så summa summarum, det finns alltså definitivt inget plugg-alternativ så fort det är några millimeter trä med i bilden, eftersom regelboken säger att så fort "trä" finns med i ekvationen så är alla plugg-lösningar no-no för att försöka göra någon upphängning starkare?
 
S
Byggare_Anders skrev:
Bra förslag, stort tack för tipset gudfader.

Så summa summarum, det finns alltså definitivt inget plugg-alternativ så fort det är några millimeter trä med i bilden, eftersom regelboken säger att så fort "trä" finns med i ekvationen så är alla plugg-lösningar no-no för att försöka göra någon upphängning starkare?
du kan ju sätta molly om du är så osäker,
 
Det finns inga plugglösningar som är gjorda för träväggar av den enkla anledningen att dom inte behövs. Några av expander/pluggvarianterna skulle man teoretiskt kunna använda men med ett icke förutsägbart resultat.
 
Mikael_L
Byggare_Anders skrev:
Bra förslag, stort tack för tipset gudfader.

Så summa summarum, det finns alltså definitivt inget plugg-alternativ så fort det är några millimeter trä med i bilden, eftersom regelboken säger att så fort "trä" finns med i ekvationen så är alla plugg-lösningar no-no för att försöka göra någon upphängning starkare?
Pluggen funkar bättre i trä än i gips, men är ärligt talat rätt värdelös i båda materialen.
Det är endast riktigt hårda material som betong och tegel osv som plugg verkligen fungerar bra.

I trä och träskivor är det bättre att skita i ev plugg och istället välja en bra skruv, då den är ännu bättre än plugg + skruv (i trä alltså).

Molly är ett alternativ, köp molly avsedd för dubbelgips, montera med mollytång.
Den håller troligen för lite mer än 6mm träskruv.

Hur du än gör så måste du kanske fundera på om vikten kan dra loss hela plywooden från reglarna. Hur är den fastsatt? Skruv, spik? Hur många per meter.
Hur är hela väggen reglad? Kan reglarna lossna?
Om vikten du ska hänga upp riskerar att dra ur några ordentliga träskruv i plywood så lär den även belasta belasta själva väggen rätt farligt mycket.
 
  • Gilla
Keviin
  • Laddar…
När det kommer till kritan brukar inte saker som ska hängas på en vägg väga så jäkla mycket. Eftersom man kan hänga upp ett normalstort piano i 2-3 skruv så är inte själva infästningen problemet....
 
När jag kikade på Fishers hemsida så var det en metallvikplugg som klarar mest. 1.93kN med säkerhetsfaktor 4 klarar själva pluggen, jag tror väggen följer med ner innan den ramlar ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.