Har MDF-skiva bakom våtrumstapeten. Hur fäster jag blandarfäste till badkaret på bästa sätt? Funderar på expander, men är osäker...
 
Är du säker på att det inte är OSB?
Min erfarenhet av MDF är att den inte är så lämplig att fästa saker i, men om det nu råkar vara MDF skulle jag nog försöka med till exempel mollyplugg.
Jag vet dock inte om detta är OK för våtrum, men det kan ju någon annan svara på
 
Nej, det är MDF.
 
Krilleman
Ovanligt val av MDF och ett tokigt val. Varför använde du det?

Det är nog därför du inte får så många svar hur du ska fästa upp din blandare...
 
Mikael_L
Som sagt inte bra skiva där och för det bruket.

Men ska du fästa så ta en ganska grov skruv, så grov som du typ kan använda.

Förborra med borr med diameter exakt som skruvens kärna. Har du inte rätt borrdim ta närmsta mindre.
Egentligen ska det inte borras helt genom skivan, för att siliconet inte ska smita ut och göra att det inte blir vattentätt, men just det är en ganska dåligt approach när man ska skruva i MDF, Skivan kommer dela på sig i sina skikt precis där hålet tar slut när man skruvar in och därmed blir det pannkaka.

Jag tror jag skulle borra rätt genom och sen gegga runt med silicon med t.ex. ett utvikt gem så det fastnar ordentligt med silicon på alla ytor i själva borrhålet.

Men efter du förborrat så trycker du i våtrumssilicon i hålet och skruvar dit det du ska.
 
Jag tror att det är mdf iaf. Såg så ut när jag tog bort den gamla tapeten. Vad skulle det annars kunna vara?
 
Krilleman
Tretex?
 
Vad är det?
 
Tretexen är ju ganska mjuk till skillnad från mdf:en. Det skulle inte kunna var masonite på råspont?
 
Ingen aning faktiskt. Huset är byggt -87, så frågan är vad som var brukligt väggmaterial då.
 
Tretex eller Masonite, ofta med råspont. Alt gips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.