Av beskrivningen att döma så är en nyckelfråga hur mycket eget arbete man vill och kan utföra.
 
Ibland kan det vara bättre att behålla drömmen än att se den förvandlad till en mardröm.

Att låna mer än man mäktar med att betala låter inte som en drömtillvaro precis.
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Arbete är inget vi är rädda för tvärt om, men det måste ju stå i paritet till pris och vad det kostar att renovera.

Och nog är det så att det inte är roliga utgifter som skulle vänta dels på amortering o räntor men även renoverig.
Men jag räknar med att höja min inkomst bra mkt kommande år.

MVH/
 
Det klassiska sättet för att kunna köpa något som egentligen ligger utanför budgeten är väl att stycka av en tomt och sälja.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om jag tolkar TS rätt, så är det alltså bankens kravnivå på 7,5% ränta som inte går. pga huset kostar ca 2 miljoner för mycket.

Om det vore jag (så skulle jag avstå men...) som absolut ville försöka få till det här. Med tanken på hyreintäkter som vi inte vet hur realistiska de är. Om du tar lånet till 5 år bundet så borde du klara den nivån. Då har du 5 år på dig att få ökade intäkter, antingen via uthyrning, eller få bättre fart på din firma.

Banken kommer ändå inte att gilla iden, rakt av. De tar såvitt jag förstår ingen hänsyn till att man säkrar räntan i 5 år, de vill se att det funkar efter nästa räntejustering också. Men om du kan visa rimligt serösa kalkyler på uthyrning, och ex. kommer överens med banken att om du inte får till en viss marginalnivå inom 3 år så säljer ni.

DÅ kanske en bra bankman skulle kunna satsa.
 
MrPlow
Jag känner att mer information vore bra.

Ligger huset i en storstad?
Vilken lånenivå pratar vi? Ganska stor skillnad på om lånenivån är 2 miljoner eller 12 miljoner.

Min erfarenhet är att man alltid får det att gå ihop! Och man ångrar bara hus man inte köpte!
 
MrPlow skrev:
Och man ångrar bara hus man inte köpte!
Nja...jag tror mycket väl att det finns dom som ångrat hus dom köpt också.... ;)
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Haha ja detta objekt kräver onekligen sin man, men jag har å andra sidan aldrig sett mig själv äga något annat än ett projekt oavsett om det är nytt eller gammalt:)
Jag har fått lite mer kött på benen nu och ska åter snacka med banken i mrgn så får vi se vad som kan göras.

MVH/
 
Redigerat:
Suttit o surrat med kommun, lantmäteri, skatteverk osv för att bena ut så mkt som möjligt ang fastigheten så man kan försöka presentera något vettigt för banken.

Några generella tips på saker som gör banken glad?
 
Stabil inkomst, genomtänkt realistisk bild av hur du tänkt dig det hela, plan B, när säljer du huset om det inte funkar. etc. Du ska helt enkelt övertyga banken om att du kommer att kunna betala för dig.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Ja det receptet är ju rätt men inte så lätt:)

Men om vi nu till skillnad från en vanlig villa har 2st uthyrningsrum/studentrum som mer eller mindre är färdiga att hyra ut.
Enligt studentbekanta så kostar ett rum 2500-3000 och det råder stor brist på dom.
Samt att jag kan hyra ut ett rum till min egen firma som kontor 1-2000.

Det innebär en hyresintäkt som till stor del är avdragsgill på mellan 6 och 8 tusen.

Hur mkt vågar man hoppas det kan påverka lånets storlek?
Det är ju ändå en hel del som inte heller påverkas speciellt mkt av ändringar i ekonomin i stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.