Hej
Det har blivit dags att bygga om tvättstugan I källaren och inser då att rummet inte räcker till SPA avdelning ☺. Dock så finns det utrymme I angränsande rum som kommer renoveras I sinsom tid. Min plan är att låna 5-6 kvm från angränsande rum till att bli bastu. Huset är byggt 1964 och har betong platta med en tjocklek på 20cm med reglar i 5cm sand ovanpå plattan, dvs riskkontruktion. Det finns idag ingen förhöjd fukt I relation till det. Min tanke är att istället för att anlägga ett bastugolv direkt på en eventuell riskkonstruktion så tar jag bort golv och sand och lägger klinker och bygger väggen direkt på betongplattan. Finns det någon fara med det?

Tanken är att senare ta bort hela “riskkontruktionen” och anlägga ett vattengolv via fjärrvärmen i övriga rum.

mvh
Michael
 
Fungerar bra att sätta klinker direkt på betonggolvet. Gjorde så i vår bastu och även tvättstuga, men i vårt hus så fanns inget uppreglat golv utan hela källaren hade från början målat betonggolv.
 
om du ska regla upp väggar till bastun så hare jag murat en "klack" av siporex eller leca för att kunna klinkra upp
en ram ~10cm runtom i bastun. Men har du framgent tänkt lägga golvvärme måste du ju bila ur och isolera underifrån så kanske bäst göra det på en gång i bastudelen då?
/
M
 
Hej
Tack för svaren.
@trojlee
Min tanke är som du säger att klinkra upp 10 cm på "väggen", detta genom att lägga en fuktsprärr (Bostic standard fuktspärr) 10x10cm mellan golv och vägg för att hålla eventuellt vatten i rummet. Det kanske krävs siporex eller liknande.?

mvh
Michael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.